Saturday, November 22, 2014

NAJAH & DEMAM CAMPAK.

Actually tak pasti apa nama sebenarnya biji-biji ini. Ada orang panggil demam campak, ada orang panggil chicken pox, ada pulak orang panggil cengkering. Aku yang dah hidup 29 tahun pon tak tahu macam mana rupa yang sebetulnya. Tapi bila bawa jumpa doktor, katanya demam campak. Jadi aku pon angguk-angguk-kan kepala aje lah hihihihi.

Najah kena demam campak ni pon dah lama. Masa 17.10.2014 bulan lepas. Tapi aku tak share gambar kat mana-mana media social sebab ada kakak kat group pesan yang penyakit gini jangan suka-suka share gambar. Nanti budak lambat baik. Aku pon tak pasti kebenarannya tapi dek kerana nak anak cepat sihat, aku pon ikut aje la pantang larang yang aku sendiri tak pasti betul ke tidak itu. 

So berbalik kepada cerita Najah dan demam campak ni.

Badan Najah dah mula dedo masa malam 16hb. Najah ni tidur memang berbantalkan lengan aku. So aku dapat rasalah badan dia dah mula panas. Tapi mula ingat nak demam biasa je. So aku just tuam dahi dia dengan tuala basah. Tapi bila bangun pagi, nak mandikan dia, dah mula nampak biji-biji merah kat belakang badan.  

Oh sebelum itu. 

Sebelum Najah kena demam campak ni, seisi anak saudara semua dah kena dah dua minggu sebelum itu. Bayangkan Emak aku ada 10 orang cucu, semua memang transit kat rumah Emak. Aku pon memang kena duduk sini seminggu sekali sebab Wahid shif malam. Tujuh orang memang bergilir ganti dua minggu sebelum tu. Kecuali Haiqal (anak Kak Ngah aku), Nashriq dan Najah. Sekali bila Najah kena kali ni, si Haiqal pon kena sekali! Paling juara bertahan ialah Nashriq sebab yang sesi pertama tak kena, yang sesi kedua ni pon dia tak kena. Rileks je muka Nashriq tengok muka orang lain bersapu Calamine Lotion. Heh.


Pagi 16hb. The day aku mula nampak bintik-bintik merah.


Tak. Dia bukan merengek sebab demam.
Tapi dia bengang Mama amik gambar tanpa baju :D

Najah memang langsung tak merengek sepanjang kena demam campak tu. Dia boleh main, melompat, menari dan menjerit macam biasa. Cuma dia tak suka disapu calamine lotion tu sebab dia kata muka dia tak cantik! HAHAHAHAHAHA. Memang bergaduh okay tiap kali nak sapu calamine lotion.

Ada tips sikit nak bagi kepada mak ayah yang anak dia kena demam campak ni.

Bila korang dah nampak je biji pertama yang meragukan, terus cepat-cepat bawak pergi klinik sebab doktor akan bagi 1 antibiotik untuk "hambat" virus ni keluar. Tapi, kalau korang bawa lambat, lebih dari 48 jam, antibiotik tu dah tak berguna dah. Tips ni aku dapat kat doktor yang rawat Najah tu. Tapi masa aku bawa Najah tu pon dah lebih 48 jam. So tak dapatlah antibiotik tu.

So, kata taukey Shaklee, produk apa yang aku guna untuk rawat Najah? 

Macam biasalah kalau anak-anak demam, aku akan mandikan dengan Basic H. Bubuh beberapa titis dalam air mandian, dan jiruslah badan anak dengan air mandian tu. Apa yang aku perasan, tiap kali anak demam dan aku mandikan dengan air titisan Basic H ni, suhu badan mereka akan segera turun. Masa Najah kena demam campak tu, dia punya bintik-bintik merah pon cepat kering.

Pastu, antara produk Shaklee lain yang aku bagi ialah Nutriferon dan Mealshakes. Dua produk ni aku masukkan dalam susu Najah dan dia akan minum sampai habis. Nutriferon ni penting untuk turunkan suhu badan dan imun sistem. Manakala Mealshakes pulak untuk multivitamin dan bagi bintik-bintik demam campak segera kering dan tak hilangkan bekas. Memang syukur sangat Najah tak ada bekas demam campak kat muka atau badan. 

Dalam susu ni ada Nutriferon dan Mealshakes :)

Berselang seli dengan calamine lotion, aku sapu juga Herbal Blend sambil boleh urut-urut badan Cik Najah kita itu. Herbal Blend tu kan multi-purpose. Bagus untuk kulit kering, tumit yang crack, stretch-mark dan macam-macam kegunaan lagi. Yang penting, bau dia wangi dan berangin (mentholated). Tu yang buat aku dan Najah suka sangat-sangat :)

Sumber gambar dari GOOGLE

Honestly, sebagai mak, lagi pulak aku yang hadap dia 24 jam dari bangun pagi membawa ke teman tidur, memang sedih sangat tengok badan anak kita jadi macam tu. Bintik-bintik merah tu macam menyakitkan walau aku tengok Najah takdelah pulak menggaru atau mengadu sakit. Tapi serius memang sedih. Hati memang kena kuat. Lagi masa sapu calamine lotion atau Herbal Blend tu. Sayu je hati ni. Alhamdulillah kurang seminggu, demam Najah dah tak ada. Bintik-bintik demam campak pon beransur hilang. Bersyukur sangat-sangat sebab aku tak lalui fasa tu terlalu lama. 

Oklah. Jam dah pukul 1.30 pagi dah. Banyak lagi entry dalam draft yang akan aku keluarkan. Nampak tak begitu gigih aku nak catch up cerita balik semua? Iyalah, semua dah ada dalam draft siap bertajuk. Tapi lepas tulis tajuk tak jadi apa. Haih, kalau tak keluarkan nanti tak ada kenangan untuk dibaca di masa akan datang. Kan?


Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015