Saturday, July 11, 2015

KAMI DAH BEBAS PAMPERS!

Dah lama tak cerita pasal budak berdua ni. Itulah kesannya penggunaan Facebook. Segala benda akan di update kat Facebook secara "siaran langsung" kekdahnya. Ambil gambar dan terus share. Masa zaman belum ada Facebook dulu, sinilah tempat meluah rasa. Tempat asah skill menyusun ayat. Sekarang ni dek kerana Facebook (eh Facebook pulak salah?), nak bina ayat pon taip-delete-taip-delete. It's good to be back here. Rasa berkembang balik skill menyusun ayat. :)

Update : Harini masuk hari kedua hidup tanpa FB apps dan FB messenger di handphone. Ianya takdelah horror sangat macam yang aku fikirkan. Ingatkan hidup akan jadi sunyi sepi ke ape. So far memang okay je. Pada awalnya agak janggal jugaklah bila tengah duduk-duduk tu takde buat apa tangan mencari icon FB kat handphone tu nak "scrolling and stalking" (ewahh!), tapi bila tersedar terus bangun buat kerja. Baguslah untuk aku supaya tak buang masa banyak sangat. Kalau tidak, satu benda apa tak jadi buat.

Kembali ke tajuk utama.

Sebenarnya nak cerita pasal budak berdua ni yang sudah bebas pampers. Maksud bebas pampers ialah dah tak pakai pampers lagi waktu siang dan malam. Alhamdulillah tidak sesukar yang aku fikirkan. Kalau dulu asyik fikir je, "Macam mana nak stopkan diorang ni pampers?". Syukur Allah banyak mudahkan. Tak ada drama-darama swasta sangat. Semuanya berjalan dengan mudah.

Siblings.

Aku share sedikit pengalaman potty train dua orang budak ini sebagai menyimpan kenangan di sini. Semoga bermanfaat juga untuk rakan-rakan dan ibu-ibu di luar sana.


Nashriq bebas pampers.

Aku mula train Nashriq potty train ketika umur beliau 4 tahun jalan nak masuk 5 tahun. Seingat aku sekitar hujung tahun 2014. Planning untuk potty train ni pon sebab mengingatkan yang Nashriq bakal masuk sekolah pada awal tahun 2015 tu. So gigihlah kami suami isteri siap beli bangku potty train supaya dia rasa seronok nak "berbisnes" di bilik air kehkehkeh.

Sumber gambar GOOGLE

Train dulu kat rumah untuk setengah hari. Contoh dia mandi pagi dalam pukul 9-10 pagi gitu, aku terus tak pakaikan pampers. Tapi kena selalu tanya "Nak kencing tak?", "Nak buang air besar tak?" dan selalu-selalu aware takut dia sesuka hati terbabas merata-rata. Pernah okay kejadian ini, Nashriq selamba yaya "buat kolam" depan kabinet televisyen. Masa ni aku taktau nak rasa apa. Nak marah kang tak profesional pulak heh. Jadi bersabar la banyak-banyak..

Cabaran besar dalam potty train Nashriq ialah waktu malam. Sebab dia jenis yang sangat liat nak bangun. Masa awal-awal nak train tidur malam tanpa pampers tu, memang tahap kesabaran tertinggi ku rasa sebab setiap malam dia akan terbabas huhuhu. Memang "bergaduh" tiap malam sebab tak cukup tidur nak kemas katil sebab dia dah terkencing. Setiap hari basuh cadar, setiap hari ampai penuh dengan cadar. Kadang tu, dia dah terkencing baru dia sedar. Padahal baru 5 minit sebelum kita dah kejut dia bangun ajak pergi bilik air tapi taknak bangun. Ko rasa apa? Sabar sabar sabar HAHAHA.

Akhirnya Nashriq bebas pampers juga siang dan malam apabila...


Najah bebas pampers.

Potty train Najah tidak sesukar Nashriq. Walau Najah ni ada perangai "tak boleh tahan" atau senang cerita dah emergency baru nak pergi toilet, tapi mudah jugaklah bagi aku. Najah mula diaper-less siang hari pada umur 3 tahun lebih - selepas 2-3 bulan bersekolah. Masa awal persekolahan tu memang pakaikan je pampers sebab cikgu dia pon faham ramai lagi anak-anak taska 4 tahun yang masih pakai pampers. Tapi lama-lama aku fikir mungkin inilah masanya aku boleh potty train Najah supaya tak pakai pampers. Dan ianya bermula dengan penuh debaran..

Sebab ramai kawan-kawannya yang masih pakai pampers, aku takut sangat yang Najah ni taknak pergi bilik air. Jadi masa awal-awal aku decide untuk tak pakaikan pampers ke sekolah tu, aku bincang dengan cikgu dia siap-siap. Syukur sangat dapat kerjasama yang baik dari pihak cikgu dia. Untuk Najah, cikgu bagi special attention sebab sentiasa nak kena tanya nak pergi bilik air tak. Tapi dek kerana perangai dia "tak boleh tahan" macam aku cerita kat atas tu, dia banyak kali terbabas walau dah sampai depan pintu bilik air! Bayangkan, acapkali cikgu akan mengadu kat aku waktu ambil dia balik sekolah, "Dia dah kata nak kencing tadi. Dah bukak seluar semua tapi tak sempat masuk toilet dah kencing.." - aku mampu sengih dan minta maaf je lah hihihi.

Tips : Untuk anak-anak yang baru mula potty train ketika ke sekolah, boleh bekalkan baju, seluar dan tuala letak dalam beg siap-siap. Senang kalau ada kes emergency macam Najah ni, boleh cikgu tukarkan baju yang kita sediakan.

Sesi belajar kat rumah.

Diaper-less waktu malam untuk Najah tidak sukar sama sekali. Malam pertama aku tak pakaikan pampers, terus dia okay je tak kencing. Nashriq pulak yang jadi malu sebab adik dia dah "lulus" tak kencing malam. Jadi cabaran untuk Nashriq, dia mesti kena lebih baik dari adik. Effort dia sendiri, dia taknak minum susu sebelum tidur dan mesti buang air siap-siap sebelum naik katil. Aku selalu cakap, "Abang tengok adik dah tak kencing dah atas katil, Abang pon boleh kan?"..

Waktu malam memang satu kali Nashriq akan bangun pergi bilik air untuk buang air kecil. Najah pulak, boleh tahan sampai ke pagi baru dia ke bilik air. Dua anak, dua ragam, dua cara, dua perangai. Mungkin sebab jantina berbeza, wallahualam.

Abang tolong buatkan kerja sekolah adik.

Akhirnya dua-dua dah bebas pampers. Jimat RM120 setiap bulan.
Boleh spend untuk pampers adik baby pulak nanti. Eh?

Nanti ada entry sambungan. Aku nak cerita pasal dua beradik ni dah bebas botol susu pulak.


Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015