Monday, December 17, 2012

Setahun Anis Najah.

Semalam, 16 Disember 2012 adalah tarikh kelahiran Najah. Sudah setahun dah cik mek molek tu. Kalau dikenang balik kenangan setahun yang lepas, bahagianya rasa. The feeling masa dapat newborn tu memang happy sangatlah aku rasa. Tengok baby kecik cenonet baring kat tepi pastu tidooo je kerjanya. Huhuhu memang best gila! Tapi skang ni aku lupa plak sakitnya jahit tu macam mana. Padahal aku tahu sakit. Tapi skang dah lupa. Pelik kan aku ni?

Dan semalam jugak telah diadakan sambutan harijadi kecil-kecilan. Cuma Emak, adik beradik aku dan anak-anak saudara je. Kalau ayah mertua dan ibu mertua aku ada, maybe majlis tu dibuat kat rumah sendiri sebab boleh celebrate ramai sikit. Tapi ni dah hampir 2 minggu ayah dan ibu mertua ku berjalan-jalan Germany, Prague, Italy semua, so kami pon sambut kat rumah Emak aku je. Kecil-kecilan.

Kek telah di sponsor oleh Kak Ngah aku. Kebetulan kat tempat kerja dia ada member buat bisnes baking cake ni. So senang lah dia deal. Aku plak sponsor Nasi Ayam yang dimasak oleh Emak. Hahaha. Nak masak sendiri kang takut tak lepas piawaian tekak orang ramai. So serahkan kerja-kerja yang pakar kepada yang lebih pakar. Aku duduk tepi jaga anak lagi bagus. Najah pulak skang galak nak berjalan aje. Satu rumah dia tawaf. Penat dah aku ni mengekor bontot dia.

Anis Najah's birthday cake.
Siap gambar Boboiboy kau!
Hahahaha. Sebenarnya dia takut dengan Boboiboy tu... :p


Ni masa nak nyanyi lagu birthday.
Nampak tak dia dah kenyam kek tu dulu?
Pastu sedap jeeee dia makan.


Birthday girl with Ayah.
Bukan main seronok lagi dapat makan kek. :)

Perasan tak kat mata belah kanan Najah tu ada luka? Hehehe. Itu hasilnya bermain dengan Bayong. Gurau punya gurau kat playroom, tiba-tiba dengar suara si adiknya menangis. Waktu ni Wahid ada kat playroom sama tengah monitor anak-anak. Berlarilah aku ni pergi playroom nak tengok apa cerita. Rupanya, Nashriq sudah TERbaling kerusi ke muka Najah. Alaaa, kerusi bebudak yang kecik pendek tu. So terkenalah kat situ. Memang kesian sangat Najah menangis lama gila! Puaslah Nashriq say sorry pastu peluk-peluk cakap sayang Najah. Tapi Najah punya merajuk, langsung takmau pandang muka Bayong dia. 

Nashriq? Kena marah sikit dengan Wahid. Tapi kami tak pukul sebab faham yang dia tak sengaja. Dia tak berniat pon kan? Dia cuma tahu nak main dengan adik. Tapi gurauan dia kasar. So kami just tepuk tangan dia sikit dan cakap jangan buat lagi. Kesian adik. Sayang adik. Kesian Najah sakit. Pastu muka dia sedih sangat. Dia pergi kat Wahid dan cakap, "Achik wat, pok Achik" (Nashriq buat, tepuk Nashriq). Hahaha. Rasa nak gelak bila dia sendiri mintak kena tepuk. Pandai pulak tu mengaku salah dia dah buat. Hehehe.



Tu dia lukanya. Nampak tak?

She's getting better. Mula-mula haritu kami biarkan aje. Tapi makin lama makin melarat dan besar. Mungkin luka tu jadi gatal dan Najah garu. So tak baik-baik. Kami bawa pergi klinik, doktor kasi antibiotik dan ubat sapu. Barulah nampak ok sikit ha. Maybe betul jugak kata doktor tu, luka macam ni, kena makan ubat dalaman gak, so dia baikpulih luka dari dalam. Tak leh harapkan krim sapuan aje. 

Haaa berbalik kepada kisah setahun Anis Najah, tak sangka minah tu dah besar gitu. Tak terasa masanya membesarkan Najah ni. Betul kata orang, kalau anak first, kita akan sentiasa je nak update perkembangan anak-anak. Tapi bila masuk 2-3 anak, memang tak dan punya. Rasa bersalah pulak kat Najah sebab aku langsung takde update milestone Najah sepanjang setahun ni. Tapi sebenarnya Najah tak banyak kerenah. Kurang sakit, jarang demam. So takde apa yang nak update sangat. Aku bersyukur sebab memang mudah sangat membesarkan Najah selama setahun ini. Mudah-mudahan, Allah permudahkan lagi perjalanan kami yang seterusnya.

Najah sekarang dah mula menapak 3-4 langkah. Bila semua orang tak nampak, boleh je dia menapak sendiri. Tapi kalau kita semua pandang, mulalah dia melembikkan badan mintak ambil. Haih, manja sangat anak dara seorang ni. Rasa macam nak berhenti kerja je duduk rumah jaga anak-anak. Mandikan mereka berdua sama-sama, pakaikan baju sambil nyanyi-nyanyi, Bayong menyusu si kecik pon nak susu, kemudian tidur bertiga atas katil sama-sama. Bestnya lahai kan? Kami cuma ada hari Sabtu, Ahad dan hari cuti je untuk buat tu semua sama-sama. Tapi tak apa, aku memang tengah kejar impian yang satu ni. Insya-Allah, I'm looking forward untuk grab this dreams.

Alhamdulillah jugak, sudah setahun Najah bersama susu ibu. Memang tak sangka yang aku mampu bertahan sejauh ini. Pernah terdetik untuk mula campurkan Najah dengan susu formula sebab dah mula malas mengepam semua, tapi Wahid kata teruskan je fully BF dulu. Stok masik banyak, susu pon Alhamdulillah, Allah murahkan rezeki. So kenapa nak campur FM? Oklah fine. Aku akan teruskan selama yang boleh. Selagi mampu dan diberikan kekuatan. Insya-Allah.

Fuuh, macam panjang pulak entry aku kali ni kan? So I better stop now. Till then. Bye! :)


Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

5 comments:

  1. sian najah..esok besday abg aqil..aqil pn mcm bang yong..suka gurau kasar..yg jadi mangsa adik2 la kan..huhu..

    happy besday princess najah

    ReplyDelete
  2. baru nak tanya nape bawah mata Najah..
    serius.. mcm tak sangka dh setahun. mmg sgt2 tak sedar.
    selamat ulang tahun kelahiran yg pertama Najah!!

    ReplyDelete
  3. cepat je najah dah setahun eh..memang tak sedar langsung hahaha...
    selamat ulangtahun kelahiran yang pertama najah....moga awak sihat sihat selalu...

    ReplyDelete
  4. Happy birthday Najah!

    & congratz Mama Aishah coz still gigih fully bf dan mengepam. Way to gooooo!

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015