Monday, June 27, 2011

Blackberry DG Smart Plan.

Sudah berjanji dengan Dayu nak cerita pasal Blackberry DG Smart Plan ni dalam blog. Rasanya sebelum aku bertolak ke Melaka lagi kot. Oh yeah. Kepada yang tak tahu, aku baru pulang dari Melaka Bandaraya Bersejarah selepas berkampung 5 hari 4 malam di sana. Semuanya untuk kehadiran wajib bagi Kursus Kewangan anjuran Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional. Makanya, semangat bekerja adalah berkobar-kobar sekarang. Tapi, tunaikan janji seminit dua dulu.

Well, korang pon tahu yang aku angaukan Blackberry dah lama. Kepada yang mengikuti entry-entry aku, for sure lah tahu aku kerap sebut Blackberry-Blackberry-Blackberry. Agaknya sampai ada yang menyampah dengan aku. Kan? Kan? Kan? :D

Nak dijadikan cerita, selepas kehilangan Nokia E71 beberapa minggu yang lepas, aku dah pasang niat nak cekau Blackberry sebiji. By hook or by crook (wah macam bagus!), aku kena jugak dapatkan sebiji. Tapi macam biasalah kan, benda mahal bukan boleh keluar duit petik jari. Kenalah berbincang suami isteri bagi mengelakkan masalah-masalah kewangan masa akan datang. Dan bila suami kata 'ON', isteri pon tergedik-gedik mengira wang simpanan.

Sebelum aku buat keputusan yang muktamad, bermacam-macam soalan aku lemparkan kat Twitter. Which Blackberry yang best lah. Plan apa yang bagus lah. Sampai dah tak ada siapa nak jawab tweet aku. Malu I tau berbual sorang-sorang kat Twitter. Macam melukut di tepi gantang gitu. Muahahahahaha. :D

Oleh kerana ketidaksabaran yang melampaui batas, aku pon mengajak suami ke Jaya Jusco Tebrau untuk pembelian secara kilat. Tolong faham jenis manusia macam aku. Apa yang aku nak, aku mesti nak time tu jugak. Memang kurang motivasi sabar aku ni. Suami pon dah faham perangai isteri dia yang satu ni. Kalau tak ikut kang, memang sedepa lah muncung sampai boleh sangkut hanger 14 baju.

Sesampai sahaja di Jaya Jusco Tebrau, kami pon bersidai di booth DiGi. Beberapa soalan wajib telah diajukan kepada promoter yang bertugas. Kenen punya kenen, aku tersangkut dengan yang ini. Tapi plan yang booth DiGi tu tengah offer lain sikit. Tapi dasar manusia tak reti sabar, aku grab aje lah.

Plan yang aku grab ialah; RM849 (harga Blackberry) + RM688 (advance payment) = RM1537. Pastu monthly payment ialah RM88 + RM10 (BIS). Mahal sikit ah monthly payment dia sebab kuota internet dia 5GB. Kalau yang RM68 tu, kuota internet dia 3GB. Actually tak ada beza sangat pon 3GB dengan 5GB. Melainkan kau memang penonton tegar Youtube dan pen-download berjaya game etc, memang sedaplah angkat 5GB.

Kesimpulannya selepas dua minggu lebih menggunakan Blackberry ni, I can say yang ianya sangat-sangat menyeronokkan. Bukan seronok macam mana. Tapi ianya lebih kepada keseronokkan ber-twitter lah. Kalau korang kemaruk Twitter macam aku, bolehlah bersama-sama memeriahkan timeline. Echeh.

Ehhh, tapi bukan Twitter aje okey? Blackberry ini juga menjadikan hariku tidak lagi lesu. Sepanjang berada dalam dewan kuliah kat Melaka haritu, Blackberry inilah yang menjadi peneman setia di kala semua orang tersengguk-sengguk menahan mata dan telinga mendengar ceramah. Aku maintain aje main Facebook dan baca blog sambil sesekali menumpukan perhatian kepada penceramah di hadapan. Err, buang duit Kerajaan je hantar aku pi kursus macam gini. :D

Baiklah, sekarang boleh pergi tumpukan perhatian kepada kerja yang ditinggalkan selama seminggu yang lepas. Chow cin cau! :))

Edit : Aku lupa nak mention pasal BBM. Selain dari kebebasan melayari internet, keseronokkan mengguna pakai Blackberry ialah dengan aplikasi BBM. Lebih kurang macam YM dan MSN lah. Tapi lebih portable dan mobile. Sekarang dah tak ada alasan untuk tidak berhubung kan? :)



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

3 comments:

  1. Hany commented on Blackberry DG Smart Plan. - http://myaishah.blogspot.com/:

    wahhh teringin gak pakai BB nih.. ishhh bila lah Hany lak yg leh dpt ek.. adusss

    Email: nor_hany234@yahoo.com
    Site/Blog URL: http://fazny.blogspot.com/
    IP address: 120.141.113.2
    Go to comment

    ReplyDelete
  2. afni commented on Blackberry DG Smart Plan. - http://myaishah.blogspot.com/:

    haha..pandai aishah promote

    Site/Blog URL: http://afniyante.blogspot.com/
    IP address: 110.159.84.101
    Go to comment

    ReplyDelete
  3. dayu commented on Blackberry DG Smart Plan. - http://myaishah.blogspot.com/:

    nak jugak lah.. ekwan nyer pakai line company
    tak bleh nak amik pakej2 bagai
    nak beli sendiri punya lah..

    eh kalau gadget beli sendiri.. camne pulak erk?

    Site/Blog URL: http://dayuyuna.blogspot.com/
    IP address: 202.46.114.42
    Go to comment

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015