Wednesday, February 13, 2013

Kenapa Saya Berimpian Untuk Retire "7 Years Or Less"?

Sebab mereka berdua ini....


Mungkin ramai yang akan keluarkan pendapat, 'sayangnya nak berhenti kerja Kerajaan, kan terjamin masa depan? Kalau jadi apa-apa, Kerajaan takkan buang' dan bla bla bla. Saya senyum sahaja. Pada pendapat saya, semua orang punya pendapat masing-masing, dan masing-masing punya peluang untuk menyuarakan pendapat.

Dulu, saya selalu baca tweet dari Hannah Johary yang tak sabar-sabar menanti weekends untuk bersama anak-anaknya. Saya tak faham waktu tu. Saya fikir, kenapa nak tunggu weekends? Bukan ke hari biasa tu ada?

Tapi sekarang saya sendiri merasa bahangnya. Bila balik rumah lewat petang (Maghrib selalunya), anak-anak berlari mendapatkan saya. Peluk, cium, kata sayang, kata rindu, membuatkan saya rasa sayu sangat meninggalkan mereka sepanjang hari. Haih.

Paling sayu di waktu pagi. Waktu nak bangunkan mereka berdua untuk dihantar ke rumah Nenek dan penjaga. Serius memang tak sanggup. Normally, kalau hari cuti, mereka akan bangun lewat 8.30 pagi dan tersenyum manja peluk cium dan bergolek-golek atas katil. Saya dapat lihat bertapa mereka gembira bila saya dan suami ada di rumah meluangkan masa bersama. Seronoknya dapat mandikan mereka berdua bersama, ber-sarapan bersama, baca buku bersama, menonton TV bersama, berbual bersama, makan bersama, dan macam-macam lagi perkara dilakukan bersama. 

Saya pon dapat lakukan banyak benda di rumah - basuh bilik air, kemas rumah, settle kan kain baju, dan the most happiest things is, saya dapat masak untuk keluarga - untuk suami dan anak-anak. Perasaannya selepas kita memasak, kemudian anak-anak (Nashriq selalunya) memuji, "Sedappp Mama. Sedappp!" - walau hakikatnya dia cuma makan nasi kosong bersama ayam goreng sahaja. Fuuhhh, perasaan tu memang meruntun-runtun nak suruh berhenti kerja segera jaga anak je kat rumah.

Saya dah fikir 2-3 hari ini. Matlamat saya cleared. Saya AKAN berhenti kerja jugak dalam masa 7 tahun ini. Di usia saya 35 tahun, Insya-Allah. Atau mungkin tempoh tu akan jadi singkat, wallahualam. Yang pasti, saya ingin uruskan sendiri urusan anak-anak dan rumah. 

7 tahun dari sekarang, Nashriq sudah 9 tahun. Najah pulak 8 tahun. Mungkin, kami akan ada anak-anak tambahan selepas ini (HAHAHAHAHAHA) dan saya BERIMPIAN untuk uruskan semua anak-anak sendiri. Jaga urusan persekolahan mereka, jaga urusan makan pakai mereka, teman meraka siapkan kerja sekolah, pantau dan pastikan mereka jalankan perintah agama. Saya mahu bentuk mereka ke arah kualiti dunia akhirat. Tak mahu dunia sahaja. Saya mahu jadi seperti kakak ini - Puan Lina Karim.

Fuhhh, rasa lega bila dapat tulis macam ni....

Saya tahu, saya yakin, saya fokus nak capai impian yang satu ini. Lebih-lebih lagi bila pagi tadi nak pergi kerja, jam dah pukul 7.00 pagi, Ayah dan Mama dah lambat nak pi kerja, tapi anak-anak masih macam ni....


Rasa tak sanggup nak kejut bangun :(

Insya-Allah, RETIRE YOUNG, RETIRE RICH, RETIRE HEALTHY.


Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

6 comments:

  1. sama lah..rasa nak berenti keje jugak..sian anak-anak kite kan..dulu kite kecik2 mak ade jer kat rumah..tapi dorang hari minggu jer dapat dengan mama..waaaa sedih sangat..teringat hannah kat rumah..

    ReplyDelete
  2. same goes with me. aim 7 thn lagi insya allah semuanya dah stabil so boleh start kerja dr rumah :)

    ReplyDelete
  3. comelnya najahhhh..:) rambut dia dh panjang..:)

    ReplyDelete
  4. impian kite same.. :) kalau boleh nak berenti secepat yang mungkin.. teringin nak uruskan rumah tangge sendiri.. nak suami n anak2 makan dari air tangan kite.. nak lebihkan mase bersame keluarge.. moge impian kite berjaye.. saye pon kerajaan jugak.. tapi impian kite same :)

    salam kenal dari fifi..

    ReplyDelete
  5. same wit me....insyaalah masanya akan tiba jua..
    jom singgah umah saya plak...sharing is caring ...hehehe Mama Aqil

    ReplyDelete
  6. Been there ...did that dan tak regret langsung....anak2 now semua top scorer kat sekolah....paling utama dapat pantau solat anak...

    Mantapkan simpanan dalam tempoh 7 tahun ni...all the best

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015