Monday, May 18, 2015

POSISI PENYUSUAN YANG SALAH AKIBATKAN KEKERINGAN SUSU?

Betul ke posisi atau teknik penyusuan yang silap akan mengakibatkan susu ibu menjadi kering? 

Puas tadi meng-google, akhirnya terjumpa artikel ini di Facebook Kaunselor Laktasi - Malaysia. Sesuatu yang boleh kita sama-sama belajar terutamanya untuk ibu-ibu baru.

Jom jemput baca menambah ilmu. :)

Posisi Penyusuan Bayi Yang Penting Untuk Diperbetulkan Oleh Para Ibu.

Perkara paling utama tentang penyusuan ibu yang perlu diambil tahu oleh para ibu adalah POSISI penyusuan itu sendiri, ini kerana aktiviti menyusukan bayi merupakan satu perkara yang amat penting dititikberatkan oleh para ibu, jika posisi penyusuan silap, maka ia sering menyebabkan para ibu mengalami masalah tidak cukup susu, atau susu kering apabila bayi berumur 2-3 bulan ke atas!



Empat perkara utama tersebut adalah:

1. Kepala, tengkok dan tubuh bayi perlu selari dengan badan ibu, bukannya hanya kepala sahaja disengetkan menghadap ke payudara ibu! Cuba bayangkan jika anda mahu makan, dan saya minta anda makan dengan menyegetkan kepala ke bahagian kanan, dan minta anda habiskan makanan waktu tengahari anda! Apakah yang akan anda rasa? Anda akan rasa lenguh dan sakit leher kerana posisi mengambil makanan yang salah! Kerana itu, posisi menyusukan bayi ini amat penting!

2. Muka bayi perlu menghadap ke payudara ibu serta hidung bertentangan dengan puting. Bukannya muka bayi terdongak ke atas menghadap syiling rumah. serta hidung bertentangan ke bahagian lain.

3. Paling penting, bayi perlu rapat dengan ibu, atau lebih mudah, perut bayi perlu bertemu perut ibu! Jika anda menyusukan bayi anda, dan perut bayi anda tidak bertemu dengan perut anda, itu bermakna teknik penyusuan anda kurang tepat, dan boleh mengakibatkan kekeringan susu ketika bayi berumur 2-3 bulan ke atas, selain itu, teknik penyusuan yang silap ini juga akan menyebabkan bayi tidak dapat menghisap dengan betul dan menyebabkan bayi tidak mendapat susu seperti yang sepatutnya, perkara ini boleh menyebabkan bayi kerap menangis walaupun anda memerhatikan bayi anda kerap menyusu! Jika anda mengalami gejala bayi kerap menangis walaupun bayi anda kerap menyusu, pastikan teknik posisi penyusuan anda ini betul!

4. Pastikan punggung, kepala dan bahu bayi anda diampu, sama ada dengan tangan, atau jika anda duduk di kerusi atau sofa, atau berbaring atas tilam atau katil, bayi diampu dengan bantal kecil. Kegagalan ibu untuk mengampu bahagian utama bayi ini boleh mengganggu penyusuan bayi, sekaligus menyebabkan timbulnya masalah penyusuan di kemudian hari.

Kredit Info : Facebook Kaunselor Laktasi - Malaysia


Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015