Friday, October 16, 2009

Pantang, Jamu Dan Susu Badan....

hari ini, seminggu sudah Arwah Nashrah selamat dikebumikan..... maksudnya, sudah seminggu jugalah aku berpantang..... ianya satu pengalaman yang menarik..... banyak benda baru yang aku dan Wahid pelajari...... dalam hati sebenarnya masih sedih..... ape tidaknya, orang lain berpantang bersama bayi...... aku pula, hadapi hari yang penuh jamu, ubat kayu dan minyak angin seorang diri.....

ape pon, ianya sangat menarik untuk dikongsi...... dari hari pertama aku pulang ke rumah hinggalah ke hari ini, aku semakin selesa dengan kudrat masa dan takdir alam...... siapa kata proses berpantang itu leceh?? malah aku semakin suka dengan perjalanan hidup aku kini......

"alah, kau berpantang senang la...... kau mana ada anak...... kalau ada anak, baru kau rasa susahnya...... nak bangun malam bagi susu...... anak kau tak dapat tido meragam perut...... kau nak makan jamu pon senang...... bukan ada menyusu badan pon....... tak ada pikir anak kena kuning ke hape........ hehehehehehe......."

suara orang bodoh...... :)

kawan, aku berpantang sama seperti kalian-kalian........ aku pakai stokin setiap masa....... badan aku sentiasa berparam....... dahi aku dicalit pilis 2 jam sekali...... aku bertungku batu panas tiap kali menonton TV..... perut aku juga dibengkung supaya aku tak rasa gegar yang maha sakit...... aku mengamalkan minum air periuk yang pahit 2 kali sehari...... jamu juga aku telan...... ubat doktor tetap aku tak tinggal......

walau aku tiada anak, kawan............ :)

tahu tak kawan, aku juga punya rutin yang sama seperti kalian....... aku perah susu badan 2 jam sekali........ sakitnya Tuhan aje yang tahu........ bengkaknya bagai batu....... banyaknya susu sampai aku menangis mahu buang........ kau tahu perasaan aku???

tak, kau tak akan tahu...... hanya orang yang benar-benar rasa sahaja yang tahu......... :(

oh, bercerita soal susu badan........ tiada apa yang patut diralatkan kini...... tiada rezeki Arwah Nashrah untuk aku susukan...... malah tiap kali aku perah susu dan mahu dibuang, aku terasa seperti sayu hati...... mujur ada suami yang sentiasa beri semangat...... contoh kata-kata semangat suami;

"tak apa, tahun depan kita ada baby... okeh??"

erk, itu kata semangat ke..... tempahan kilang?? :)

**********************************************************

aku syorkan beberapa perkara untuk melancarkan proses breast-feeding;

1) banyakkan minum susu ketika mengandung....... tak kiralah susu Anmum atau EnfaMama.... mengikut apa yang aku lalui sekarang, susu badan memang banyak..... walau kandungan aku baru 7 bulan, jika Arwah Nashrah masih ada....... :)

2) rajinkan membasuh puting / nipples dengan kapas yang dicelup air suam ketika masih mengandung lagi...... boleh juga kalau nak bersihkan pakai minyak johnson baby...... ini bagi membuka saluran puting susu yang berkerak..... untuk pengetahuan bersama, puting susu wanita ada 12 saluran yang menghasilkan susu...... kalau 12 saluran ni dah terbuka, memang senang sangat susu nak keluar.......

3) tuam payudara dengan tuala dan air suam selepas bersalin..... atau lebih mudah, gunakan batu tungku yang digunakan semasa proses berurut...... selepas bersalin, payudara kita akan membengkak tahap batu sebab saluran puting susu belum terbuka...... jadi, proses tuam ni akan mengurangkan rasa bengkak dan mencairkan susu yang membeku di dalam......

4) sediakan breast pump....... tak kiralah yang mahal atau yang murah..... ikut keselesaan bajet dan paling penting, tahap kerajinan....... aku rasa breast pump ni sangat membantu..... selain mempercepatkan susu keluar, ianya juga menyedut dengan lebih efektif dan seterusnya membuka saluran puting yang tersumbat.....

5) minum air soya bagi memperbanyakkan air susu..... yang ini, aku kurang pasti kebenarannya...... sebab ikut kata kakak aku, masa dia breast-feed anak sedara aku dulu, dia minum soya 2 kotak sehari..... dan hasilnya dia dapat perah 4oZ sekali pump (tiap 2 jam)...... aku tak amalkan minum susu soya ni.... sebab kalau susu banyak pon, buang ke sink jugak..... :(

**********************************************************

dan akhir sekali, aku ingatkan, jangan lupa makan jamu...... itulah bab yang paling penting sekali...... bukan sebab kau kena jaga badan kasik cantik ke hape...... tapi jamu ni boleh keluarkan darah kotor dalam badan dan kecutkan rahim....... tapi, carilah jamu yang tak beri mudarat pada proses breast-feed nanti...... jangan abaikan breast-feed...... niat dalam hati dari sekarang;

"susu badan aku ini, HAK anak darah daging aku......"

insya-Allah, dipermudahkan.......



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

15 comments:

  1. Ya Allah..sedihnya baca pasal kehilangan awak.. Saya yang gugur 2 bulan pon sedih inikan pulak yang dah nak masuk 3rd trimester..

    Semoga tabah dan cekal...

    takziah..

    ReplyDelete
  2. thanks atas petua2 aishah..abaikan org2 yg bermulut longkang itu...pantang elok2...kita jmpa bln 1 nnt yer..;P

    ReplyDelete
  3. thanks utk tips aishah...mrhny sy kt org yg mulut longkang tu..rs nk p sepak die je wak..

    ReplyDelete
  4. takziah utk aishah jugak..yana ade dgr tp masa tu xsahih lg..
    walau nasib kita sama tp aishah lg berat kan..baby dh 7 bulan..dh hampir waktu klimaks utk menunggu kelahirannya..tp percayala aishah, seribu hikmah menanti..tentu Allah akan kurniakan yg lebih baik dr itu utk kita..sesungguhnya apa yg kita suka tidak semestinya baik utk kita..hnya Tuhan yg tahu

    ReplyDelete
  5. berpantang tanpa baby lagi perit...banyakkan bersabar...insyaallah ade rezeki lain

    ReplyDelete
  6. thanks utk tips tu aishah.....
    big clap utk aishah yg semakin tabah walau dalam hati Allah je yg tahu....
    semoga cepat sihat ek....

    ReplyDelete
  7. Salam..
    Terus kuat k!
    InsyaAllah, tuhan bersama hamba-hambaNya yang sabar..
    =)

    Saya juga merasai pengalaman berpantang tanpa bayi di sisi..
    Beza saya dengan Aishah, bayi saya ada di hospital..
    Berjuang untuk sebuah kehidupan..
    Dan setiap dua hari, menjadi rutin buat saya dari Ampang ke Bangsar semata-mata untuk menjenguk dirinya..

    Sekarang, sudah 17 bulan usianya..
    Namun, andai disuruh mengulangi pengalaman berpantang tanpa bayi, sama sekali saya tidak sanggup..
    Penuh debaran, penuh ketakutan..

    Bergelar ibu kepada seorang anak istimewa cukup mengajar saya tentang erti kesabaran..
    Terutama apabila berhadapan dengan mulut manusia..
    Persetankan mereka yang tidak mengerti dan tidak cuba untuk mengerti..
    =)

    ReplyDelete
  8. Jiey^Mien : akak, saya cuba nak lawat blog akak.. tapi ianya private... ianya agak keterlaluan jika saya minta akak jemput saya lawat blog akak... tapi if can, saya teringin nak berbicara dengan akak...

    email saya : shara85_jb@yahoo.com
    yahoo messenger : shara85_jb

    plz eh kak... :)

    ReplyDelete
  9. Dik, akak dah bukak balik blog..
    Susah bila takleh nak invite semua org.. Maksimum kan 100 selected readers jer..
    Sudahnya member2 bising.. :P

    Maybe adik bleh refer entry "Bernafas berdua.." It's a tribute to a friend who had also lost her baby that she's carrying..

    Hidup adalah satu perjuangan! Teruskan berjuang k.. Moga nanti dikurniakan lebih ramai anak-anak yang soleh dan solehah..
    =)

    ReplyDelete
  10. oops lupa..
    my email - freaky_gurlz@yahoo.com
    ym pun sama la.. =)
    take care k..

    ReplyDelete
  11. Kelakar baca komen orang tu.. haih macam-macam.

    Anyway, terima kasih Aishah share tips ni ya, I definitely will use them. :)

    ReplyDelete
  12. aisyah.. still rs pilu klu bc blog aisyah.. sue ada kenal sorang akak blogger ni, kak ina namanya.. http://thelittlesecret.wordpress.com/..

    dia sama cam aisyah dulu, berpantang ketika anak tiada, perit lebih sebab anaknya cukup sempurna 9 bulan bersama tapi hanya 3 hari dipandangan mata.. kendian pergi untuk selamanya.. dah la akak tu dok jauh di tempat orang.. dia dok jepun berdua dengan suami..

    tp tu dulu..

    sekarang dia dah ada another baby boy, 2 months young da skrg. kat link atas tu ada link untuk blog lepas yang bercerita mengenai betapa dia merindui arwah anaknya..

    Apa pon aisyah sabar yer.. :). insyaAllah ada rezeki nanti.. cam kak elly, dah preggant lagi.. kak farah pon..

    ReplyDelete
  13. entries yg sgt berguna wlaupun alin da 10 bulan melahirkan anak..

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015