Monday, October 25, 2010

My Breastfeeding Journey, So Far.

Memasang niat dan impian untuk exclusive breastfeed adalah mudah. Cakap pakai air liur. Menaip pakai tangan. Tapi, hendak menjalankan niat dan impian itu, adalah sangat payah. :)

Pertama kali direct breastfeed ialah sewaktu di dalam Labor Room. Dalam keadaan mengiring ke kanan. Masa ni memang Kekok bin Janggal. Penat push-push belum hilang, tapi semangat jugak nak breastfeed. Kalau ingat balik, memang bangga lah sebab semangat gila masa tu.

Nashriq ni jenis 'Lazy Feeder'. Hisapnya sekejap, tidurnya lebih. Masa awal-awal tu, memang tension tak hengat. Asyik menangis je sebab penat dan sakit pinggang. Nipple luka, terkoyak, rabak, semua pun ada. Bengkak susu jangan cakap lah. Sampai demam-demam aku dibuatnya.

Aku kuatkan jugaklah semangat masa ni. Tambahan pulak, Nashriq kena Jaundice. Jadi, memang kena supply susu ibu banyak-banyak. Setiap 2 jam, aku kuatkan diri untuk bangun dan breastfeed Nashriq. Budak kalau Jaundice kan asyik tidur aje, tapi aku kejut jugak si kecik tu suruh bangun dan sumbat nipple kasi dia minum.

Masa hari kedua, aku sibuk berurut kat dalam bilik. Aku dengar Nashriq dah meraung menangis kat ruang tamu. Aku pulak lupa nak pump untuk bekalan Nashriq minum sepanjang aku berurut. Aku dah gelabah dah. Nak berurut pon tak senang.

Kejap lagi, Nashriq yang meraung menangis tadi senyap sunyi diam tak berbunyi. Dalam kepala aku dah fikir macam-macam dah. Mesti Emak sumbat air masak nak kasi Nashriq kenyang. Dan tekaan aku betul. Aku tak boleh nak kata apa dah. Takkan nak marah kat Emak sendiri kan?

Kat situ dah tak exclusive dahhhhh. :(

Hari keempat, Nashriq dimasukkan ke wad sebab bacaan Jaundice makin tinggi. Aku pulak warded kat wad belah bawah supaya senang nak breastfeed. Ulang alik lah aku turun naik wad setiap 2 jam sebab nak kasi anak kenyang dan turunkan bacaan Jaundice dia. Aku siap setting alarm siap-siap. Dapat tidur kejap, alarm dah bunyi. Terkedek-kedek lah aku menapak naik nak susukan Nashriq.

Nak dijadikan cerita, petang tu, aku terserempak nurse-nurse pelatih yang bertugas kasi baby-baby kat situ minum susu formula. Termasuklah Nashriq. Mungkin silap aku jugak, terlewat naik. Waktu minum susu dah sampai. So, diorang susukan lah semua baby sekali. Memang luluh betul perasaan aku masa ni.

Hari kelima, kami masih warded. Tapi badan aku dah collapse sangat. Tak mampu nak turun naik wad. Apa yang aku buat, aku pump 2 oz - 2 oz dalam setiap bekas dadih dan simpan dalam peti ais wad baby. Aku dah pesan dengan nurse bertugas, aku ada EBM. So, tak payah kasi susu formula lagi untuk anak aku.

Malam kedua tu, aku naik wad baby pada jam 4.00 pagi. Mata tak boleh tidur, lebih baik aku naik dan susukan Nashriq. Unfortunately, aku tengok Nashriq dah tidur lena siap-siap dah salin pampers semua. Aku tanya nurse yang bertugas, anak aku dah minum susu ke? Dia jawab, dah. Aku tanya pakai EBM aku ke? Dia kata, tak. Dia kasi susu formula.

Bengang betul aku masa tu. Muka aku merah. Mata aku merah. Aku jalan pergi peti ais yang simpan EBM aku tu. Tak luak pon EBM yang aku standby. Nurse tu pon macam serba salah, dia janji nak bagi untuk next feeding. Tapi aku buat dengar tak dengar je. Marah betul aku masa tu.

Dan teruslah aku breastfeed hingga sampai ke satu hari....

Aku kesian tengok Nashriq minum susu tak kenyang-kenyang. Tidur tak lena asyik menangis aje. Aku cakap kat Wahid, mungkin sebab susu aku tak mengenyangkan. Dengan berat hati, aku ajak Wahid pergi beli susu formula. Buat standby kalau terdesak. Dan akhirnya, kami memilih Dumex Dulac.

Malam tu, Nashriq nangis macam biasa. Meraung-raung tak kenyang. Nipple aku luka teruk masa tu. Nak pegang pakai tangan sendiri pon menangis. Kesian tengok Nashriq yang lapar, aku bancuh lah Dumex Dulac tu nak kasi dia minum. Aku tak sampai hati nak kasi, passing kat Wahid.

Masuk aje susu tu dalam mulut dia, Nashriq makin meraung sambil muntahkan semua susu yang masuk dalam mulut dia tadi. Kelam kabut jugak aku dan Wahid masa tu. Cepat-cepat aku panaskan EBM yang memang aku standby dalam fridge. Laju dan rakus betul Nashriq minum. Lapar sangatlah agaknya.

Sejak tu, aku berazam (sekejap aje) nak sambung balik penyusuan susu ibu. Aku kuatkan daya tahan sakit aku dengan main sumbat je nipple yang luka dalam mulut Nashriq. Memang pedih, sakit, ngilu hanya Tuhan aje yang tahu. Tiap kali nak direct breastfeed, mesti selawat banyak-banyak. Sampai menangis pon pernah sebab sakit sangat.

Aku ni lembik dan tak kuat semangat. Entah macam mana, satu hari tu aku penat sangat. Aku terus je kebalkan hati pergi bancuh susu Dumex Dulac tu sekali lagi. Dan amazingly, Nashriq minum sampai habis! Legalah aku kononnya dah tak penat sangat lepas ni.

Next feeding seterusnya, aku bancuh lagi Dumex Dulac. Tapi kali ni Nashriq refuse. Menangis-nangis tak mahu. Aku dah gabra dah. Kena jugak aku direct breastfeed. Takkan nak biarkan budak kecik tu menangis meraung-raung kan?

Esoknya, aku pergi supermarket cari susu formula lain. Aku beli Dutch Lady (kot?). Balik rumah terus bancuh nak kasi Nashriq minum. Dan jawapannya tetap sama, Nashriq menangis dan muntahkan susu tu balik.

Tak puas hati jugak sebab tak mahu penat bangun susukan anak sorang-sorang, aku ajak Wahid cari susu lain. Kali ni, kami beli Anmum Enfacare. Dalam kepala fikir, mungkin Nashriq tak minum susu murah, dia nak susu mahal ke kan. Tapi tetappp jugak sama. Minumnya sikit, muntahnya lebih. Menangis jangan cakap lah. Huhuhuhu.

Tak cukup dengan tu, aku beli pulak Isomil. Yang ini pon sama je penerimaan Nashriq. Minum sambil merungut-rungut. Buat 3 oz, 1 oz je yang masuk perut. Lagi 2 oz dah basah kat baju.

Tak habis dengan kisah susu formula yang aku buat eksperimen, timbul pulak kisah Nashriq yang nipple confusion. Haaaa, yang ini aku betul-betul punya nangis. Nashriq tak mahu direct feeding, dia nak botol. Kasi susu formula dia tak mahu. Terpaksalah aku bertungkus lumus menge-pump sebab nak pastikan dia kenyang.

1 kali feeding around 3 oz - 4 oz. Engkau bayangkan macam mana gigihnya aku menge-pump demi memastikan Nashriq kenyang. Nasib baiklah sekali pump dapat 9-10 oz (sebab tak direct), boleh lah support sehari punya feeding kalau rajin pump.

Bila dah terdesak, terpaksalah aku bancuh Dumex Dulac kasi Nashriq minum. Nasib baik dia terima jugak kalau sekali sekala. Tapi siaplah mulut dia merungut-rungut. Hehehehehe.

Oh yes, aku rasa bangun malam untuk bancuh susu atau panaskan EBM adalah sangat seksa okeh. Dengan mata tertutup-tutup nak pergi sukat suhu nak letak susu semua. Dengan tersengguk-sengguk nak pergi basuh botol dan buka fridge masukkan EBM dalam warmer. Memang penat wooooo.

Jadi, aku ajar semula Nashriq untuk direct feeding. Dan aku dah sedar kat mana silapnya. Rupanya, Nashriq akan marah bila lubang nipple buka terlalu banyak dan susu laju masuk mulut dia. Sampaikan dia tersedak-sedak. Jadi, apa yang aku buat, aku pump terlebih dahulu sebelum direct feeding supaya breast tak penuh sangat.

Selamat waktu tidur aku. :p

Hinggalah ke hari ini, aku masih lagi breastfeeding walau tidak secara exclusive. Masih bergantung kepada Dumex Dulac waktu terdesak. Bila diingat balik, memang sedih sebab aku tak kuat semangat. Tapi aku bersyukur jugak sebab masih mampu bekalkan susu ibu.

Sekarang ni, aku tinggalkan 6 botol x 4.0 oz untuk bekalan Nashriq kat rumah. Emak kata, 4.0 oz selalunya akan habis sekali feeding. Dan Nashriq tak ada menangis tak cukup susu. So, aku anggap 4.0 oz memang dah cukup untuk sekali feeding. Aku standbykan Dumex Dulac kalau-kalau 6 botol tadi tak cukup. Tapi Emak kata, setakat sekarang ni, belum pernah bancuh Dumex Dulac lagi.

Huih, panjang betul cerita pasal breastfeeding. :)

Itulah serba sedikit kisah perjalanan breastfeeding aku. Banyak yang aku belajar sebenarnya. Aku bersyukur, walau aku tak berjaya exclusive breastfeeding, aku masih mampu memberikan susu terbaik untuk Nashriq.


Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

11 comments:

  1. takpe aishah plg kurang kita cuba yg terbaik..maria pn tak exclusive sbb kt spital hari first diorg bg susu tiruan..ni salah sendiri sbb tak bgtau kata nak bf baby..janji kita usaha kan aishah..teruskan usaha k..anything dont forget call me..;)

    ReplyDelete
  2. Wuuaaa.. susah jugak ek nak breastfeed. Mencabar keteguhan hati. Masa kat hospital tu nurse x pantau ke cara breastfeed yerla dorg kan mesti dah tau masalah breastfeed ibu baru. Kalau nipple luka, cuba gunala nipple shield and medela cream. Kebanyakan saya baca medela cream ni effect dia lg cepat dr brand lain. Harap berjaya BF sampai 2 tahun :) caiyuk3

    ReplyDelete
  3. Wow. What an experience. Sangat menduga.

    I pun time nipple crack dulu sangat sakit. Asal nak bf mesti tarik nafas dalam-dalam, tahan nafas baru sua nipple. Dah macam suspend nak naik roller coaster pulak. Haha.

    ReplyDelete
  4. Oh. Nak sambung sikit cerita, time tu my bro pergi clinic sebab demam. So saya cakap kat dia tolong mintakkan cream sekali untuk nipple crack.

    Dia kata ok. But half an hour later, he came back empty handed. Saya tanya mana cream? Dia kata, habis checkup, time ambil ubat kat tingkap ambil ubat tu, dia mintaklah sekali cream tu. Sekali nurse tu kata, sila tunggu, kena jumpa doctor lagi sekali. Check.

    Apa lagi, my bro pun larilah lintang pukang balik rumah tak nak nipple-nya di-examined. Hahaha. :D

    ReplyDelete
  5. aishah,
    kamu seorang ibu yang tabah. tahniah.

    pengalaman sha sama seperti nurul masa mula2 susukan raina dulu. cuma bezanya raina tak mahu susu ibu. dia muntahkan balik. tak tahu mana silapnya.

    nurul paksa jugak bagi sus ibu sampai luka2 dan pedih lah kan. hanya golongan ibu saja faham perasaan kita nie.

    tp lama-kelamaan raina mcm confuse antara nipple dan bentuk botol. so dia tolak terus nipple dan yg magic nya dia tak mahu susu ibu. bayangkan sedihnya nurul.

    so tak ada pilihan terpaksa bagi susu formula. tp bila raina leka sikit nurul akan sumbat jugak susu badan. dan yg plg sedih akhirnya susu badan nurul kering dgn tiba-tiba. urut mcm mana pun tak keluar. bila sumbatkan mulut raina kat nipple pun susu dah tak keluar.

    bayangkan betapa luluhnya hati seorang mama nie.

    tp bak kata tok wan "tak pe la along anak ko dah dpt merasa susu ko. dr tak merasa langsung"

    so hati pun buat2 tenang lah w/pun terkilan sebenarnya.

    lagi satu raina dah cuba mcm2 jenis susu tp dia alah, muntah, sembelit. last2 kami decide beli susu enfalac. demi anak sha kami lakukan saja.

    ReplyDelete
  6. ia pun tak exclusive gak.nurse kat spital yang xsokong exclusive breastfedding ni dorang tak dulik pasal ni. pastu mak ida pun tak sokong sangat. dia kate mane ade cukup susu yang baru lahir ni.susu pun tak kua.so mase 1st day tu..mmg dah bagi FM.kita plak kan baru penat beranak, so maleh nak gado2.org dulu dulu susah nak wat drg yakin ngan kajian skg. dorang kate, dalam pantang lagi dah bagi pisang lenyek.idup je sampai skg.pandai je sampai skg. so ida dulu mmg cabaran dia ngan mak ida la. bila dia tgk ida sungguh2 baru dia yakin dengan ida.

    mmg kena kuat.mmg sedih bila tak dapat exclusive sebab ade org yang berjaya.mmg frust.tapi terus je bg hanya susu ida bila ida masih boleh bagi.walaupun tak exclusive dah..yang penting bagi dia susu kita semampu/selama mungkin. itu nekad ida. sebab husben pun kate, ida dah bg plg terbaik untuk anak ida. so kalo husben sendri dah kate gitu..means..mmg kite dah buat terbaik dah la.kan? :)

    ReplyDelete
  7. Sabar lah Aishah,

    Myself pon dh start terpaksa campurkan susu Nia. Tp sedaya upaya bekalkan sekurang2nye 5 botol utk dia... Allah Maha Mengetahui...

    Akan terus pump selagi mampu... Walaupon hasilnye hanya 3Oz sekali perah...

    ReplyDelete
  8. tak kesah la exclusive ke tak
    yang penting usaha ngan niat kita
    anak pertama ni kita jadikkan pengajaran dan kutip pengalaman
    insya Allah, nanti bila turn adik dia, kita lebih bersedia

    ReplyDelete
  9. same goes to me. tak berapa nak exclusive dah. sbb after ceaser dulu, sy punya high kemain lama. ibu pun tak sihat, mcm mana nak breastfeed baby, kan?

    tp, alhamdulillah, smpai skrg rezeki susu badan utk Alfiy masih murah. harap2, nashriq pun sama.

    after all, tak kiralah macam mana cara pun yg kita buat, kita mmg sentiasa mahukan yg terbaik utk anak.

    ReplyDelete
  10. sama jugak mcm aisyah kck2 dulu... nurse siap2 dah bagi susu formula ms kat wad.. so, first2 lagi, aisyah tak merasa susu ibu saya nih..kesian!

    pastu 2nd day, baru nurse ajar cemana nak susukan baby..tapi susu saya takdet... alahai, sikit sgt! Nurse suh sumbat jugak... tapi aisyah dah menangis kelaparan...susu formula juga disumbat...

    Saya tak rasa cemana bengkak susu, or crack2 niple tu... sbb susu mmg segan2 nak kuar....last2 bagi infalec jugak....

    pas pantang kering kontang susu ibu saya ni...tamat

    ReplyDelete
  11. thnks for sharing aisyah..
    perit jgk pengalaman aisyah nak susukan nashriq yer dgn susu ibu..huhu takpe, pengalaman yg ade dijadikan panduan dan kekuatan utk mase depan (sambil ingatkan diri sendiri jgk ni :))

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015