Tuesday, March 12, 2013

Posisi Penyusuan.

Selamat hari Selasa semua!

Sambil kita dengar lagu Ubat Hati dari Opick, jom kita review sikit tentang Posisi Penyusuan yang aku sendiri suka sepanjang menyusukan Najah. Actually, aku terfikir nak kongsi benda ni sebab ramai yang email aku tanya pasal pengalaman aku menyusukan anak-anak. So aku ceritalah mana-mana perkara basic ye?

Here we go!




Normally, bila first time dapat baby, bila first time nak menyusukan, kita akan guna cara yang Cradle Hold tu kan? Itulah yang paling basic sekali. Itu kalau baby newborn, memang sangat best sebab ringan lagi nak bertatang macam tu. Duduk diam je baby kena bedung pastu kita peluk pon sama rap je dengan lengan kita.  Kalau kat hospital pon, nurse bagi baby kat kita nak suruh menyusukan, kita akan guna posisi ni. Paling basic, paling automatik senang cerita.

Posisi Football Hold dan Cross-Cradle Hold sangat jarang dilakukan oleh aku (tak pasti pulak orang lain). Sebab macam payah sikit untuk aku. Tapi aku pernahlah buat 4-5 kali sambil dibantu oleh Nursing Pillow. Perasaan dia best jugak, tapi macam tak puas peluk baby. 2 posisi ini sangat disyorkan jika si ibu bersalin secara Caeser. Sebab bila pangku baby macam posisi Cradle Hold tu, takut terlanggar-langgar pulak luka jahitan Caeser tu. So 2 posisi ini sangat selamat jika anda bersalin Caeser. Jangan lupa dapatkan Nursing Pillow di kedai-kedai baby berhampiran anda! Sempat iklan hahahaha.


Nursing Pillow


Akhir sekali, posisi kesukaan dan kecintaan aku dan ramai ibu-ibu lain - Lying Down. Sebab sambil menyelam, sambil minum air seteguk dua. Sambil baby menyusu, sambil aku pon tido sekali. Hahahaha. Tapi serius, skang Najah dah 10 kg lebih beratnya. Cuba korang bayangkan camne aku nak menyusukan dia sambil dia sendiri tak reti duduk diam. Kejap terpusing sana, kejap terpusing sini. Kejap korek mata aku, kejap korek lubang hidung. Istighfar panjang aku ni tau. T_____T

Memang sekarang ni, posisi yang kira kekal ialah Lying Down tu lah. Sebab tu aku anak beranak suka melepak rumah je berkubang. Hahahaha. Dengan Najah yang semakin aktif, sambil menyusu kang, kaki dia kat muka aku. Kejap kang dia tertonggeng atas badan aku lah. Memang penatlah badan nak melayan. Tapi bagi aku, perasaan macam ni memang priceless sangat. Seronok sangat bila anak dah mula besar, masih menyusu pastu dengan berbagai kerenah. Terharu rasanya. :)

Sekian sahaja perkongsian untuk hari ini. The End. 

Hehehehe.


Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

4 comments:

  1. :D.. sumer tu dah jadi kenangan manis buat akak// :D

    ReplyDelete
  2. thanks for the info..bagus gak sbb sya org baru utk menjadi seorg ibu

    ReplyDelete
  3. lying down best sbb boleh tido skali ngan anak. kuikuikuiii

    ReplyDelete
  4. sepanjang saya susukan anak memang paling suke posisi cross craddle hold..sampai skrg guna posisi tuh..maybe mcm aisha ckp la...c-sect sesuwai dgn position tu..and yes...im mother of csect~~~ :)

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015