Monday, April 5, 2010

Gunakan Maybank Visa Debit Kad Di Paypal.

Aku dah lama ada akaun Paypal. Kalau tak silap aku, register tahun 2008. Tapi aku langsung tak pernah guna sebab stuck kat bahagian LINK CREDIT AND DEBIT CARD. Lama gila Paypal aku tersadai. Sampai kena limitation segala. Terpaksalah aku call Paypal Singapore dan mintak resolve account limitation tu. Ikut step by step semua, dah selesai. Alhamdulillah.

Kelmarin, satu lagi masalah selesai. Aku dah berjaya link-kan account Paypal guna Maybank Visa Debit Kad. Suka sangat dalam hati. Sampai lonjak-lonjak. Eh, melonjak secara perlahan. Tak boleh lonjak kuat-kuat. Bahaya.

Aku rujuk artikel dari blog Rohaizad untuk link-kan Debit Kad aku. Sekali buat, terus successful. Terima kasih banyak-banyak. Susah nak cari orang yang tak kedekut ilmu macam ni.

Kat sini, aku kongsi serba sedikit macam mana aku link-kan Debit Kad aku.

1) Belum ada akaun Paypal? Daftar kat sini.

2) Pastikan segala maklumat yang dimasukkan adalah benar dan sama macam dalam IC. Kalau tidak, akan ada masalah hingga menyebabkan limitation (macam aku kena).

3) Pastikan korang ada Kredit Kad atau paling koman pon Debit Kad macam aku.

4) Tak ada Debit Kad? Masih menggunakan Maybankad yang lama warna kuning? Walk in aje ke mana-mana Cawangan Maybank dan bertukar ke Visa Debit Kad.


5) Kalau dah ada akaun Paypal dan Maybank Visa Debit Kad ni, bolehlah anda mula link-kan kedua-dua akaun.

6) Log ini Maybank2u korang. Pergi kat bahagian Utilities dan klik Maybankard Secure Online Shopping Registration. Isi semua maklumat.

7) Tiba bab Personal Assurance Message tu, korang buat sejenis ayat penyata. Tapi jangan ada tanda soal, comma atau nokhtah. Contohnya -> HARI INI SANGAT SEJUK

8) Kemudian, SUBMIT.

9) Setelah successful, bolehlah korang log in balik Paypal dan link Debit Kad korang kat situ. Sila ambil perhatian, sebanyak $1.95 (USD) = RM6.30 akan ditolak daripada akaun korang. So, pastikan dalam akaun ada duit.

10) Jangan risau. Jangan risau. Duit korang tu akan dipulangkan balik sebaik sahaja korang confirm Debit Kad korang. Dalam masa 24 jam, korang log in kembali ke Maybank2u dan perhatikan bahagian Account Details. Ada penambahan tab baru; DEBIT CARD HISTORY.

11) Korang klik kat Debit Card History tu, dan cari 4 digit Paypal Expuse. Copy 4 digit berkenaan dan paste kat bahagian Confirmation di akaun Paypal.

Akhirnya, $1.95 (USD) korang akan dipulangkan balik. Tapi, tak worth pon korang nak withdraw balik masuk akaun, sebab akan ditolak RM3. Ini disebabkan pengeluaran kurang dari RM400 akan dicaj RM3. Manakala pengeluaran melebihi RM400 adalah percuma.

Selamat menggunakan Paypal!

Eh, kenapa tangan ni gatal nak bukak eBay ni? Why? Why?? ;p



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

2 comments:

  1. kak aishahhhhhh

    tenkiu tenkiu tenkiuuuuu
    mmg nak link kan kad ritu tp mls nak google and tny orang,lepastu bertangguh la jadinye

    tenkiuuu :)

    take care!

    ReplyDelete
  2. i love maybank visa card. hehehe

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015