Wednesday, July 6, 2011

Budak-Budak Sekarang.

I am not in a good mood today. Pagi-pagi lagi budak-budak hingusan bawah umur dan calarkan mood segar hari Rabu. Memang *^&)$@^&*%$ betul. Haaa, kan aku dah mencarut. Ni memang nampak sangat aku dah marah.


Okeh. Aku dah malas nak blur gambar ke, nak blur nama ke. Biar satu dunia tahu siapa yang aku marahkan, dan kenapa aku marah. Aku rasa yang aku dah macam budak-budak pulak bila melayan perangai budak belasan tahun macam gini. Tapi what to do? Aku memang tengah takde keje pon. Jadi hadaplah jelah benda apa yang aku nak bebelkan ni.

For your information Harith Loop tu, can say adik aku lah. Sebab Emak aku jaga dia dari kecik sampai besar. So I know what exactly going on. Dia pon bukan baik sangat. Zaman sekolah kuat memonteng. Main motor sana sini. Mulut aku ni dah penat bercakap dah. Tapi dia buat dek aje. Tapi se'dek-dek' dia pon. Dia ada sense of menghormati orang tua which is kalau kita bebel-bebel pon, dia senyum pastu angguk dan janji akan cuba berubah. Takdelah mengentan nak keluarkan bahasa kasar macam seseparuh budak.

Aku ni memang suka stalk FB profile adik-adik aku. Tak kiralah si Harith Loop tu ke, adik ipar aku ke, sebab aku sayangkan mereka. Aku tak nak mereka lakukan apa-apa kesalahan yang membodohkan diri mereka sendiri. Bezanya aku tegur dengan tak tegur aje lah. Kalau aku rasa masalah tu macam sikit, aku malas nak gebang-gebang. Kalau masalah besar, aku ON je mulut laser aku. Dan siaplah siapa-siapa yang terkena pon.

Cuba korang perhatikan dua gambar kat atas tu. Nampak macam kecik aje bila budak pompuan bernama Desy Dollieson tu tulis komen kat wall Harith. Mungkin ada sesuatu yang berlaku antara mereka dan aku malas pon nak siasat. Tapi persoalannya sekarang, bahasa yang digunakan tu. Menyirap betul kepala aku.
eh ohh good good .tenkiyouu la .ada aku kesah kew kw na gdohh or whatever .none of my bussines ocay ? eyuckkk sorry spew nth na contact dgn kw .one thing ek ,kw jgn engat skaty bpk kw bole maen kn pmpn .lg2 mmb aku .huh .excuse me ,back off la looser !!

Kepada adik Desy, pergilah masuk sekolah dulu dan belajar macam mana nak mengeja dengan betul. Lagi satu, jangan suka main bapak-bapak orang sebab awak pon tak suka kan kalau orang main bapak-bapak awak? Got it?

Aku pon bubuh sebiji komen cenggini;
Siapa si Desy ni main bapak-bapak orang? Mak bapak awak tak ajar awak berbudi bahasa ke? Meh sini jumpa KAKAK meh. KAKAK ajarkan berbudi bahasa sikit. Mengeja pon salah bahasa. Meh aku add kau meh. Aku nak kenal jugak dengan budak tak ada budi bahasa macam kau. Berbual nak berdekah dalam wall orang. Eh kau approve aku cepat!

Nampak tak ke'angin'an aku? Aku cerita dengan Emak aku pastu Emak aku kata aku macam budak-budak. Hahahaha. Aku memang suka layan budak-budak budget dewasa macam gini. Biar aku ajar sikit erti hidup sebenar kat diorang.

Pastu, boleh pulak 'Hamba Allah' yang masih hingusan ni masuk;
Faiz Burn add sy skly . meyhh add meyhh :)
Dia ingat aku main-main ke hape? Aku terus add dia dan dia belum approve till now. Kalau dia approve je, memang kena tazkirah free lah bertubi-tubi. Hidup baru setahun jagung nak bercakap macam bagus. Eeeee, merosakkan mood aku betul!

Dan dalam satu status Harith yang lain;


Simptom-simptom manusia pembuli. Aku rasa diorang ni rakan-rakan sekolah Harith lah kot sebab ada perbualan zaman sekolah di situ. As I know, masa Harith masuk sekolah aku ni dulu (menyambung kursus Vokasional), dia memang selalu memonteng. Dan bila aku risik-risik dengan guru kelas dia, rupanya Harith ni selalu kena buli dan kena ejek-ejek dalam kelas. Sebab itulah dia jadi malas nak ke sekolah.

Dan bila aku tegur perbualan mereka;
Eh baiknya budi bahasa sorang-sorang. Mak Ayah tak ajar budi bahasa ke adik-adik?
Boleh pulak dia jawab cenggini;
Faiz Burn diamm kamoo ! :)

Hamboii, kau ingat aku adik-adik kau ke? Memang kurang betul budak ni. Aku tunggu je kau approve aku wahai adik. Meh jadi adik angkat aku meh? Aku angkat kau tinggi-tinggi sampai langit. Mangkuk tingkat betul.

Dah banyak sangat dah aku tengok budak-budak macam gini. Aku pon tak faham macam mana boleh jadi macam gini. Salah kat mana? Silap kat mana? Ibu bapa kat rumah atau guru-guru di sekolah? Budi bahasa seakan-akan diketepikan. Sikap dan sifat seorang pengganas seolah-olah bermaharajalela.

Bagaimana kita mahu mendidik anak kita agar menjadi manusia yang berguna? Kita mahu anak kita menjadi pembuli atau dibuli? Kita mahu anak kita memijak atau dipijak? Kita mahu anak kita berbudi bahasa atau kekurangan budi?

Pilihan di tangan kita.

P/S : Jauhkanlah sifat-sifat yang kurang elok dari anak-anak kami Ya Allah. Sesungguhnya Engkau maha mengetahui segala apa yang terbaik.



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

8 comments:

  1. mieyza commented on Budak-Budak Sekarang. - http://myaishah.blogspot.com/:

    tangkap sekor2, pastu ikat kat pokok kelapa..pastu nyanyi ramai2 lagu 'budi bahasa budaya kita' kat telinga dorang sampai diaorg pekak..puas hati..:)
    My recent post Wajah Kesayangan Hamba

    Email: hockmieyza@yahoo.com
    Site/Blog URL: http://www.hockmieyza85.blogspot.com
    IP address: 203.82.92.79
    Go to comment

    ReplyDelete
  2. Ann Ilias commented on Budak-Budak Sekarang. - http://myaishah.blogspot.com/:

    dahsyat betul lah bahasa budak2 sekarang ni
    kita yg tua ni yang gerun dengar
    dulu nak cakap 'bodoh' pun dok jeling2 mak ayah ada ke tidak
    takut depa dengar tak pasal birat je belakang badan
    sekarang siap main2kan bapak orang lain
    mana letak akhlak nya entah..

    Email: nraihanilias@yahoo.com
    IP address: 203.217.176.18
    Go to comment

    ReplyDelete
  3. dayu commented on Budak-Budak Sekarang. - http://myaishah.blogspot.com/:

    paling tak tahan gaya derang menulis
    hancur!!!

    mmg takut tgk bdk2 skrg ni. kurang ajar dia lain mcm
    takde rasa takut
    hormat entah lagi..

    Site/Blog URL: http://dayuyuna.blogspot.com/
    IP address: 202.46.114.42
    Go to comment

    ReplyDelete
  4. m@ri@ commented on Budak-Budak Sekarang. - http://myaishah.blogspot.com/:

    pening baca sbb tak fhm..adik maria pn klu tulis sms ginila gayanya..aku jadi aq..pastu maria ckp kalau nak tulis bahasa mcm tu tak yah sms aku..geram bukannya maria fhm pn..huhu..
    My recent post tukar email blogger anda

    Site/Blog URL: http://w0rld0fmin3.blogspot.com
    IP address: 203.126.136.142
    Go to comment

    ReplyDelete
  5. maimun commented on Budak-Budak Sekarang. - http://myaishah.blogspot.com/:

    uihhh...penat mun nak membaca ayat-ayat diorang tau..betul-betul menyimpanglah budak2 sekarang nie...........nasiblah korang semua dapat aishah...go go aishah kasik tazkirah panjang lebar sikit....
    My recent post :doktor cakap aku mengandung:

    Email: rmun_07@yahoo.com
    Site/Blog URL: http://munlovestrawberry.blogspot.com/
    IP address: 221.120.121.242
    Go to comment

    ReplyDelete
  6. mimie commented on Budak-Budak Sekarang. - http://myaishah.blogspot.com/:

    Rajinnyer aishah layan
    tp kalau org kutuk adik beradik kita mmg hangen kan
    My recent post McD- DoubleCheese Burger buy 1 free 1 coupon here!

    Email: sumimieputeh@gmail.com
    Site/Blog URL: http://sumimie-miau-miau.blogspot.com
    IP address: 58.26.107.2
    Go to comment

    ReplyDelete
  7. tutyrahiza commented on Budak-Budak Sekarang. - http://myaishah.blogspot.com/:

    tak paham ape yg ditulih sbb budak2 skang ni pakai short form yg susah tul nak ditafsirkan tulisannya..sy pantang betul kalo org cakap kasar2 ni..boleh dapat penampar sy kalo dgr cakap "babi","celaka" etc..
    My recent post Segar bugar walaupun bersalin secara caesarian

    Email: tutyrahiza@gmail.com
    IP address: 175.144.92.4
    Go to comment

    ReplyDelete
  8. e-in commented on Budak-Budak Sekarang. - http://myaishah.blogspot.com/:

    Hehehe. Dengan kewujudan post ni baru kamu semua tau sikap budak2 sekarang. Tu yang aku takut sangat anak2 aku terpengaruh. Aku sebagai parent dah upaya bendung tapi di sekolah lain pula jadinya. Dah tu takkan nak buat home schooling pula. Adik aku yg plg kecil pun dah 26 thn. Jd dia tak pandai benda2 mcm ni. Tp adik ipar aku ada 2, sorg study di IPTA & sorg lg Year 6, bila buka Fb mereka, mcm kat atas tu la. So aku dah tak masuk Fb budak2 tak cukup umur ni. Buat sakit hati & otak sj.

    Email: hanz.wirda@gmail.com
    IP address: 175.141.155.33
    Go to comment

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015