Wednesday, September 30, 2009

Telah Tertulis, Itu Ceritanya....

ramai rakan yang datang melawat datang bertanya.... apa punca sebenar musibah yang telah menimpa diri aku kini.... malah aku yakin, rakan-rakan blogger yang tak henti mengucapkan takziah pon, ingin tahu apa perkara sebenar yang berlaku..... honestly, aku sendiri masih belum tahu apa puncanya.....

apa yang aku masih ingat, aku mula tidak rasakan gerakan dan tendangan nakal dari dalam kandungan pada petang hari raya pertama...... waktu tu, aku berada di Singapura bersama keluarga sebelah suami..... suasana raya yang gembira bersama keluarga baru, membuatkan aku alpa sebentar tentang makhluk kecil ciptaan Tuhan ini....

banyak faktor yang memungkinkan pemergian si kecil ini..... mungkin kerana aku berpuasa penuh sebulan hingga mengakibatkan si kecil kurang nutrisi..... mungkin juga kerana aku terlalu aktif membuat kerja rumah bagi menyambut persiapan raya..... atau mungkin keadaan baju raya yang agak ketat kerana dibeli awal sewaktu perut belum membesar.... dan mungkin juga faktor pemakanan tanpa had di hari raya.....

masih belum pasti, selagi si kecil belum dikeluarkan... :(

aku pulang ke Johor Bahru pada malam raya kedua..... hati dah mula terdetik, kenapa anak kecil ini langsung tak berikan respon seperti selalu..... tidak seperti awalnya, sangat responsif bila mama atau si ayah ajak berbual..... kegusaran hati disuarakan pada suami.... kami mula memikirkan kemungkinan yang negatif..... sungguh, hati tak keruan tika ini......

aku ambil masa yang lama untuk setuju cadangan suami, bagi membawaku ke klinik untuk lihat perkembangan si kecil.... aku takut untuk dengar perkara negatif..... hati aku seperti sudah dapat meneka..... tapi dalam masa yang sama, aku harapkan keajaiban Tuhan....

aku minta pendapat rakan lama yang juga seorang bakal doktor.... hasil perbincangan pendek, Fadzly nasihatkan aku untuk terus berjumpa doktor..... kata Fadzly, kalau bayi tidak respon dalam masa 12 jam pon, sudah memungkinkan perkara negatif.... apatah lagi kes aku yang sudah tidak respon selama 4 hari.....

akhirnya, aku setuju untuk ke klinik swasta ditemani suami.... itupun pada raya ke-empat.... silap aku kerana mengambil masa terlalu lama.... ye, silap aku....... :(

masuk ke bilik doktor memang mendebarkan.... setelah aku terangkan serba sedikit masalah dan kegusaran yang dihadapi, doktor minta aku baring seperti biasa.... proses scanning dan ultrasound berjalan seperti biasa......

aku dah agak!! kami dah agak!! ye, aku dah agak...... walau doktor belum mengatakan apa-apa, hati aku dah sayu...... kalau dulu sewaktu ultrasound yang sebelum, aku dan suami akan lihat betapa aktifnya anak kami...... tangan dan kaki bergerak-gerak..... pusing sana.... pusing sini...... degupan jantung pon akan jelas kelihatan seperti burung terbang.......

tapi kali ni......... kaku.........

kesenyapan doktor bagai membunuh....... agak lama doktor ambil masa untuk beritahu kondisi si kecil...... mungkin bagi memastikan perkara sebenar.... tak mahu buat silap..... atau mungkin takut menghancur leburkan hati si ibu.......

"saya rasa, anak awak dah meninggal......"

Tuhan.......... sebaris ayat itu dah cukup buat kakiku tak mampu bergerak....... aku pandang suami....... senyuman penguat semangat dihadiahkan...... walau aku nampak matanya bergenang...... aku cuba senyum...... tapi airmata lebih dulu memainkan peranan.......

"saya rasa, saya tak silap..... saya akan buat surat untuk refer GH.... lepas ni, awak terus ke Bilik Saringan di GH..... untuk confirmation......"

doktor menerangkan pada suami......

"tak apa..... awak muda lagi...... ada rezeki lain......"

kata-kata semangat dari doktor untuk aku pula....... aku senyum bila mendengar ayat itu..... memang aku muda doktor....... memang akan mudah bagiku untuk mendapatkan pengganti.... tapi tahukah bagaimana perasaan tika ini?? aku rasa seperti si kalah yang jatuh terjelepuk...... tak mampu bangun...... kekuatanku seperti ditarik.....

sesampai di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru, aku dan suami terus ke Bilik Saringan..... sepanjang perjalanan tadi, hanya airmata peneman diri..... suami memberikan semangat dengan genggaman tangan yang erat...... aku tahu hatinya juga tak tenang..... sedih...... kecewa...... sama seperti diri ini..... tapi disalurkan semangat, agar aku sedikit kuat.....

"kalo tak, kita jadi mama dan ayah lagi 3 bulan, kan pa?"

di Bilik Saringan, aku menunggu giliran untuk diperiksa... di bilik inilah semua ibu-ibu mengandung yang telah sakit untuk bersalin di periksa..... untuk dipastikan pembukaan jalan bayi keluar...... cuma bezanya kisah aku, aku datang tanpa sakit..... aku datang bersama anak tanpa degupan jantung di dalam perut...... :(

salah seorang jururawat minta aku berbaring..... kemudian dikeluarkan sejenis alat untuk mendengar degupan jantung...... langsung tiada bunyi..... senyap..... sunyi...... aku diminta untuk menunggu sebentar...... sebelum aku dibawa ke sebuah bilik untuk proses ultrasound.......

airmata lagi jadi peneman...........

datang seorang doktor untuk mulakan proses ultrasound...... beberapa minit berlalu, doktor berkenaan mulakan bicara;

doktor :
tadi gi klinik swasta, doktor kata apa puan?


aku :
doktor tu kata, anak saya dah meninggal....

suasana diam....... doktor berkenaan amati lagi skrin ultrasound........

doktor :
jadi puan dah tahu eh..... ye, anak puan dah meninggal..... cuma kita belum boleh tahu apa sebabnya....... kena tunggu bayi keluar...... erm, kita akan masukkan ubat untuk buka jalan rahim bagi nak keluarkan bayi puan..... puan akan rasa macam bersalin normal la....... saya nak jumpa suami puan dulu....... okey??

aku angguk..... dah tak mampu keluarkan kata-kata..... selebih perkataan yang keluar dari mulut doktor berkenaan, langsung tak masuk kepala...... fikiran hilang entah kemana.... aku cuba kuatkan semangat...... berjalan walau airmata tak henti mengalir...... suami yang tidak dibenarkan masuk ke Bilik Saringan ku panggil..... sepanjang mereka berbincang, aku langsung tak dengar........ walau hakikatnya jarak kami bukanlah jauh mana.......

doktor berkenaan beri aku pilihan, sama ada mahu admitted hari itu juga..... atau pulang dulu ke rumah untuk sediakan barang-barang...... ah, sudah tentu aku memilih untuk pulang dulu...... aku nak jumpa mak...... penguat semangat..... penyunting kesabaran......

berita sedih ini telah lebih dulu dikhabarkan oleh suami kepada keluargaku dan keluarga mertua...... pada mulanya, aku takut untuk berhadapan dengan semua ahli keluarga..... lebih-lebih lagi keluarga mertua..... apa tidaknya, ini cucu pertama mereka...... tentu harapan mereka tinggi...... tapi sangkaanku meleset bila ayah mertua yang menghubungi telefon bimbit suami mula menitipkan kata-kata semangat;

"sedih ayah dengar sha..... kau sabar..... kuatkan semangat..... jap lagi ayah datang.... kita pergi hospital ye?? kita keluarkan anak tu dulu...... ayah tak nak effect pada kau.... jap lagi ayah datang umah mak, kita pegi eh??"

hanya kata maaf yang mampu aku ucapkan..... selain airmata dan suara teresak-esak...... sungguh, ini kurniaan Tuhan...... diberikan aku keluarga dan keluarga mertua yang sangat-sangat penuh cinta.......

sesampai di rumah, aku lihat mata mak sudah berair....... aku lari masuk ke bilik...... deraian airmata sudah tak dapat ditahan...... aku menangis bagai tiada hari esok..... datang suami memujuk...... ditiupkan kekuatan......

"engkau suami terbaik Wahid..... untuk aku, Aishah...."

aku minta dipanggil mak...... sungguh....... insan ini bagai separuh dari nyawaku...... aku peluk dan cium mak....... ciuman dan belaian mak membuatkan jiwa aku kental.......

aku :
kenapa dia tinggalkan ayang mak??

mak :
ayang.... semua dah qada' dan qadar Allah..... Allah lebih sayangkan dia...... ayang kena kuat nak..... ini dugaan....... dia tunggu ayang kat syurga nak....... kita pergi hospital eh nak? kita keluarkan dia....... kita kebumikan dia....... biar dia tenang...... ok sayang??

aku :
orang lain sakit bersalin..... depan mata ada anak..... ayang sakit bersalin, anak ayang dah tak ada...........

pelukan mak makin erat....... hanya esakkan kami yang kedengaran....... datang suami mengusap rambut....... dan tiba-tiba bilik aku penuh dengan kehadiran keluarga mertua.......

ibu mertua :
aisha.......

hanya itu yang mampu aku dengar..... lainnya, suara esakkan kami yang entah berapa orang...... pelukkan erat ibu mertua bagai mengurangkan tekanan...... adik-adik ipar juga turut sama memeluk bagi memindahkan semangat....... kata-kata semangat dari mak dan ibu mertua, bagai memberikan sedikit ketenangan......

"aku yakin ada hikmah atas dugaan-Mu ini Tuhan......."

suami dan mak mula mengemas barang dan pakaian untuk aku di hospital..... aku bagai mati separuh...... yang aku tahu, selesai mereka berkemas, aku ke hospital semula untuk daftar masuk wad..... masa bagai berjalan pantas...... dan akhirnya aku duduk di atas katil hospital......

6 hari 5 malam berada di hospital, sungguh menekankan........ dari suara tangisan bayi, hinggalah proses-proses bagi mengeluarkan bayi ini, semuanya menjadikan aku makin tertekan..... 3 kali proses memasukkan ubat bernama Prostin, tidak menunjukkan jalan keluar...... anak kecil ini masih belum mahu turun...... pembukaan jalan belum terbuka..... rahim masih ketat......

"kita kasi awak balik dulu..... rehat di rumah...... isnin depan admitted balik..... kita mula masuk Prostin semula...... kita tunggu untuk bayi kecil sedikit..... jalan pon mudah buka..... ini anak pertama kan?? memang susah sedikit jalan nak buka...... jangan takut...... ini proses biasa...... tiada effect pada badan awak..... as long as awak tak demam atau air tak pecah......"

doktor pakar mengeluarkan arahan...... aku sedikit lega..... sekurang-kurangnya, mataku tak asyik memandang katil kecil si comel...... telingaku tak dengar suara esak tangis bayi.......

ye, hari ini...... sekarang ini..... si kecil ini masih di dalam perutku....... masih menemani setiap langkahku....... masih utuh di dalam....... walau tanpa degup jantung......... terasa payah untuk meninggalkan aku, mungkin...... :)

"sayang, mama dan ayah mungkin bukan yang terbaik buat awak...... sebab tu, Tuhan tarik awak dari kami....... kami redha sayang....... kami izinkan awak pergi....... awak pergilah dengan tenang..... cuma satu kami minta, tunggu kami kat 'sana'...... okey??"

untuk rakan-rakan, mohon didoakan keselamatan dan kesihatan aku nanti..... moga proses seterusnya nanti, akan dipermudahkan semudah-mudahnya.......

"Ya Allah, aku mulai redha..... Alhamdulillah......."



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

26 comments:

  1. aishah..sabar yek...(evyn fhm)hurm..apa2 pun mcm aishah msg evyn tu hari "kuat evyn!"so aishah pun kene mcm tu ok..:)
    if anything nak share just text me ok..x kisah:)

    *hampir menitiskan air mata...

    ReplyDelete
  2. Ya Allah,
    kuat, tabah, sabar, redha...hy itu pemangkin diri kalian...

    ReplyDelete
  3. Ya ALLAH, berilah kekuatan dan permudahkan la setiap perjalanan adikku aishah...benar...akak terlalu kagum dengan ketabahanmu....menitis air mata baca luahanmu dik....namun percaya la..setiap yg berlaku pasti ada HIKMAH dan dia bakal menanti mamanya di pintu syurga...amin!!!!!!

    ReplyDelete
  4. aishah.. awk kene kuat ok dear... apepon.. ecah doakan terbaik tok aishah.. alhmdulillah.. lau aishah dpt time takdir ni... mmg kt xdpt lari dt dugaannya..
    ya allah.. selamatkan sahabatku ini.. kuatkan ati pasangan ini tok menghadapi masa kelak.. amin..

    ReplyDelete
  5. slm aishah
    semoga proses seterusnya akan berjalan seperti yang dirancang. insyallah rezeki kamu berdua tetap ada.

    ReplyDelete
  6. sedihnya aishah..x sanggup kite nk bace sampai abis tp d sbb nk taw gak kite teroskn gak..kite harap aishah tabah yer..

    ReplyDelete
  7. Ya Allah aisyah, begitu perit dugaan yg kamu sekeluarga lalui :( menangis hanie bace entri ni.
    Hanie doakan semuanya akan selamat. Kuatkan semangat yer. Jgn putus asa tau

    ReplyDelete
  8. saya turut merasai kesedihan aishah. semoga aishah tabah dan selalu ingat padaNya.. setiap yang berlaku ini pasti ada hikmahnya..

    ReplyDelete
  9. owhh my...sayang....
    sorry kalau akak terpaksa katakan ini...masa check up nurse atau doktor tak pesan ke kalau dalam tempoh dua jam bayi tidak memberikan response segera ke hospital??? aduhhh empat hari tempoh yang lama sayang....tapi apa2 pun aisha kena redha..terima qada dan qadar yang tertulis sebegini...be strong dear...

    ReplyDelete
  10. menangis sy bc titipan aisha...terasa jg kesedihanya..sbg rakan sy harap aishah tabah yer dan redha dgn qada' dan qadar y Allah telah tuliskn -alfatihah tuk si kecil....amin

    ReplyDelete
  11. kuatkan smgt..hanya doa mampu maria buat...nangis maria baca coretan aishah ni..yg menanggung mesti lagi perit..tp kuatkan semangat yek syg..semoga wahid n aishah kuat tabah n tak putus harapan..semoga sumernya d permudahkan..amiin..alfatihah..

    ReplyDelete
  12. kuatkan smgt..hanya doa mampu maria buat...nangis maria baca coretan aishah ni..yg menanggung mesti lagi perit..tp kuatkan semangat yek syg..semoga wahid n aishah kuat tabah n tak putus harapan..semoga sumernya d permudahkan..amiin..alfatihah..

    ReplyDelete
  13. kuatkan semangat aishah.saya doakan awak selamat.

    sayu saya baca entry awak.

    sabar ye aishah

    ReplyDelete
  14. salam,

    saya mmg follow blog aishah.. and bila baca entry ni, menangis jugak la tadi.. sebab saya pun tgh preggy.. tak terbayang dek akal bagaimana perasaan aishah ketika ini..

    saya doakan yang terbaik utk aishah.. insyALLAH, setiap yang berlaku ada hikmahnya..

    ReplyDelete
  15. aisha..
    alfatihah..sedey saya dgr berita ni..
    berat mata memandang berat lagi bahu memikul..
    cuma saya doakan segalanye dipermudahkan.. awak tabah k..

    ReplyDelete
  16. aishah..
    sebak na..
    hope aishah kuat,
    kami semua doakan aishah sama..
    insyaAllah..
    semoga semunya berjalan lancar nanti..
    semoga baby aishah selamat jg disana..
    amin ~

    ReplyDelete
  17. bergenang air mata sy bace entry awk yg 1 nih..sy pn tgh pegnen..sdkit sbnyk faham jg kesedihan if si kecik dh x bernyawa dlm bdn kite..moge awk & sy sntiasa kuat & tabah, amin.

    ReplyDelete
  18. kakcik...

    fidt da tau pasal kakcik ni masa rabu malam tapi fidt takot nak tanya kakcik apa2... takot kakcik makin sedih... takot melukakan lagi perasaan kakcik... semoga tabah kakcik... redha dan pasrah. masih ramai yang menyayangi kakcik termasuk si kecik tu yang sedia menjadikan dirinya tiket untuk memudahkan kakcik dan wahid ke syurga DIA... kakcik, fidt doakan kakcik selalu dipermudahkan apapon ketentuan jalan hidup kakcik. sabar sayang... ad rezeki nanti insyaALlah kakcik akan kembali menjadi mama dan wahid menjadi ayah.

    Ya ALlah... janganlah Kau uji sahabat tersayangku dengan ujian yang tiada dayanya untuk melaluinya. Berikanlah pertolonganMU untuknya, suami dan keluarga dan kuatkanlah semangatnya... Moga dia menjadi hambaMu yang selalu pasrah dan redha dengan qada dan qadarMu Ya ALlah...

    ReplyDelete
  19. ya allah..sedihnya bila baca citer aisyah nih...
    zuera harap aisyah sabar dan redha ye...
    yang penting, jaga kesihatan diri

    ReplyDelete
  20. aishah...dah lame saya follow blog aishah ni since aishah tgh wat preparation kawen lagi...ni baru nak komen...

    sangat bersimpati dgn aishah..semoga aishah dan suami tabah ye....

    bergenang airmata bace entri ni....

    ReplyDelete
  21. salam Aishah.
    Innalillah. Dari Allah dia datang, kepada Allah dia kembali.

    Kandungan tidak menjadi bukan salah siapa-siapa. Sebaiknya, jangan dicari-cari kesilapan atas aktiviti kita. Anak ni rezeki kan? Sama macam jodoh. Kalau memang Allah nak beri, dalam apa cara sekalipon mesti jadi milik kita, Kalau tidak kata Allah, tidaklah. Sebaiknya jangan dicari di mana silapnya.

    Hakikat macam ni memang pahit. I baca pon I sebak sangat sampai tak boleh tahan. I kena kongsi cerita dengan my husband. I dapat rasa Aishah. Be strong. Sedih memang sedih dan tak salah pon untuk bersedih. Terkesan dengan musibah ni adalah normal. you'll be fine.

    Boleh cuba lagi. Insyaallah ada rezeki yang lagi baik. Dan insyaallah anak ni akan membahagiakan aishah dan suami di akhirat kelak :)

    My words may sound plain to you. But honestly, here goes my concern.

    Just that I memang nak sangat convince you, tak ada salah siapa-siapa. This is your natural body reaction :)

    ReplyDelete
  22. tersesat kt blog ni..
    bace²..
    air mate megalir..
    sedeh! tp yg menanggung lg sedeh..
    tabahkan ati..

    ReplyDelete
  23. sabar ye aishah.
    dugaan untuk awak.
    memang saya tak tahan baca entri ni.sedih.

    insyaAllah Dia ada yang lebih baik untuk awak dan suami...

    ReplyDelete
  24. untuk semua :
    terima kasih banyak-banyak!

    ReplyDelete
  25. dear aisha...

    mama rasa sedih sgt dgn apa yg berlaku pada aisha & little baby...

    mama fhm perasaan aisha sbb berlaku pd mama mlm td. baby x gerak 1/2 jam tp cepat2 mama g spital.

    Alhamdulillah, heartbeatnya masih ada.

    Kuat & tabahkan hati ye. Sumenya ada hikmah disebalik kejadian tu. Salam takziah...

    ReplyDelete
  26. sedih saya baca.sangat memahami..kuatnya awak duk spital lama2..saya balik umah ni.duk tunggu kat umah je..

    tataula saya mampu tak hadapi sakit bersalin.jauh di sudut hati saya,saya ada rasa takut,sbb berbeza kan sakit bersalin bayi bernyawa dan tak bernyawa..

    namun,kekuatan awak lg tinggi dari saya.sekurangnya,saya bersyukur,saya masih ada anak pertama.moga rezki awak sentiasa bertambah dan diberkati..

    thanks sharing pengalaman..

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015