Monday, May 30, 2011

Rutin Seorang 'Super Aishah'.

Aku ni bukanlah berapa nak 'super' sangat. Buat kerja rumah pon masih terkontang kanting lagi. Dan aku akui bahawa kerja dalam rumah memang akan dibahagi sama rata dengan suami. Aku buat ini, dia buat itu. Jadi aku ni takdelah berapa nak 'super mommy' sangat. Tapi apa yang aku nak cerita kat sini, pasal kehidupan seorang isteri dan ibu yang bekerjaya. Macam aku dan macam korang.

Sejak aku berpindah duduk sendiri kat Tiram nun jauh di sana tu, rutin harian aku akan start pada jam 5.30 pagi. Bangun dengan lalok-lalok turun ke dapur dan jerang bubur anak. Beras dan menu lauk terpilih aku dah siap-siap basuh dan masuk dalam periuk belah malam sebelumnya tu. Jadi pagi tu, aku cuma bangun dan hidupkan api dapur. Sementara menunggu bubur masak, aku setel lah kerja lain macam basuh botol, sterilize botol, naik bilik kemas katil, mandi dan Solat. Aku ni plak jenis malas nak gosok baju sekali banyak di hujung minggu, jadi pagi itu jugaklah aku akan kelam kabut nak fikir pakai baju apa dan gosok baju bla bla bla.

Sementara aku berbaju dan berbedak semua, suami yang lebih awal mandi dan dah siap hujung kepala ke hujung kaki akan setelkan Nashriq. Suamilah yang akan salin pampers Nashriq, lap-lap muka Nashriq, main-main kejap dengan Nashriq dan kemudian bawak Nashriq turun bawah menonton Malaysia Hari Ini. Hehehehe. Macam pandai je budak tu nak tengok MHI kan? :p

Tik tok tik tok masa berjalan, suami akan setel apa yang patut kat dapur. Kacau-kacau bubur Nashriq, buat Air Kopi untuk dia minum sendiri dan bancuhkan Air Milo untuk isteri dia yang tengah terhoyong hayang kat atas taktau buat apa. Heeeee. Jadi bila aku dah setel kat atas dengan memastikan everything clear macam katil kemas, langsir dah bukak, habuk-habuk lap sikit, aku pon turun bawah terus minum Air Milo yang suami buat. Wah, macam Diva kau ye suami buatkan air. Gegegegegege.

Jam masa ni confirm dah pukul 6.40 pagi gitu. Aku akan blender bubur Nashriq dan siap-siap masuk dalam bekas makanan dia. Buat dua bekas untuk dua kali makan. Masukkan Biskut Marie dalam tupperware dan isi Air Masak dalam trainer dia. Suami pulak akan bancuh susu Nashriq dan semua bekalan pengisian perut Nashriq tu terus letak dalam Diaper Bag dia. Setiap hari pon macam berondoh randah nak pergi sekolah.

Tepat pukul 7.00 pagi, Nashriq akan terus dihantar ke sekolah dan tinggallah beliau selama 11 jam di situ. Aku dan suami akan travel ke tempat kerja berdua menaiki kereta dan perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 30 minit ke 40 minit.

Pung pang pung pang kat tempat kerja sampai pukul 5.00 petang, kami pon pulang dan travel semula ke Tiram dengan kos masa yang sama tadi. Lebih kurang pukul 6.00 petang atau lebih sikit, baru kami sampai sekolah dan pulang semula ke sarang tiga beranak.

Sekarang, meh cerita rutin petang membawa ke malam pulak.

Selepas aje amik Nashriq kat sekolah, aku akan pass over urusan anak terus kepada suami. Aku akan bertungkus lumus kat dapur bagi menyediakan santapan malam kami berdua. Sementara suami melayan Nashriq bermain di ruang tamu, beliau akan berlari sekejap ke dapur untuk larikan baju. Tak, maksud aku, 'run' baju dalam mesin. Hehehehe. Ada gak yang kena sekeh ni kang.

Dah siap masak around 7.00 petang cam gitu, kami pon akan terus makan. Laparlah okeh mana boleh tahan. Lagipon kami kena makan berjemaah awal bersama anak sebab kejap lagi anak akan beradu. Nashriq punya waktu tidur adalah punctual, pukul 8.00 malam nanti dia dah merengek-rengek nak tidur.

Selesai aje makan, tugas aku ialah mengemas dan membasuh semua pinggan mangkuk dan periuk belanga di dapur. Kemas meja makan kasi clear pastu pastikan dapur dalam keadaan tip top. Suami akan naik ke atas untuk mandi dan menunaikan kewajipan sementara anak masih lagi boleh dikawal duduk diam di hadapan TV. Selesai 'sedikit' kerja kat dapur, aku pulak akan naik ke atas untuk mandi dan menunaikan kewajipan jugak. Suami masa ni dah turun dan boleh take over anak balik.

Bila aku dah siap dan turun semula ke bawah, selalunya Nashriq akan sedang menyusu bersama Ayahnya ataupun sudah beradu di dalam buaian. Dan bersambunglah kembali peperangan di dapur seperti membasuh botol dan sterilizing segala benda perkakas yang digunakan Nashriq sepanjang siang hari. Kadang-kadang budak tu kat dalam buai tengah berputing pon aku cabut sebab nak sterilize. Muahahahaha kejamnya aku.

Suami pulak akan menguruskan baju bajan di dalam mesin untuk disidai. Nampak cam kejam lah pulak kan suami yang sidai baju? Tapi like my husband said, "Apa guna berumahtangga kalau awak seorang nak konker semua kerja?". Ewah I love you sampai mati sayang. :p

Masa ni jugaklah aku basuh beras dan siapkan lauk untuk bubur Nashriq esok. Potong kentang (kalau lauk kentang), basuh ikan bilis (kalau lauk ikan bilis), basuh ayam (kalau lauk ayam), potong carrot (kalau lauk carrot) - pastu siap-siap dalam periuk esok pagi tinggal hidupkan api.

Dah selesai tugas dapur, aku akan naik atas untuk kemas beg sekolah Nashriq pulak. Baju kotor dikeluarkan, masuk baju baru. Stokin, bip dan sapu tangan pastikan ada. Tuala mandi kalau dah tak elok tukar yang baru. Pampers dan susu memang dah siap sedia standby kat sekolah jadi takyah ulang alik setiap hari.

Pas kemas beg anak, kemas beg emak pulak. Mana resit yang tak pakai boleh buang. Agak-agak nak tukar beg, transfer barang. Mana yang patut bawak, pergi bawak. Mana yang buat menyemak, boleh tinggal. Wah segala benda nak cerita ni. Hehehehehe.

By the time aku turun bawah balik, suami mesti tengah lipat baju yang kering sambil menonton TV. Dan aku pon akan join sekaki melipat baju sambil berbual-bual kosong. Dah lipat nak kena kemas masuk robok pulak. Haaaaa, itu tugas aku sebab suami tak nak buat. Dia kata kalau dia yang letak nanti aku complain tak kemas. Jadi nak tak nak, memang aku lah yang kena kemas baju yang sudah siap dilipat sebab aku memang tak suka tengok baju sepah-sepah tak tentu arah.

Ah, cerita macam perfectionist je kau kan? :p

Sementara aku mengemas baju itulah, suami akan mengangkat tilam bujang dua keping untuk dia dua beranak tidur. Mengapa dia dua beranak aje? Sebab lagi satu beranak (aku lah tu) akan tidur secara single kat atas katil. Wahhhh macam Diva sekali lagi. Tapi betul, demi keselesaan Nashriq yang tidur macam 'dunia ini aku yang punya', lebih baiklah aku mengundur diri. Kalau nak angkat dia tidur atas katil memang tak boleh sebab rekod jatuh katil setakat ini adalah sangat-sangat membanggakan.

Jam di dinding menunjukkan pukul 9.30 malam. Dan waktu inilah kami manfaatkan prasarana internet yang sudah siap dipasang. Suami dengan laptop, aku dengan henpon. Nashriq dengan apa? Nashriq akan diangkat dari buai di bawah dan dibawa naik ke bilik untuk terus beradu di atas tilam bujangnya. Jadi sementara Mama dan Ayah dia khusyuk dengan dunia maya, Nashriq boleh terus lena dibuai mimpi.

Jadual pembikinan susu pada waktu malam pon diambil alih sepenuhnya oleh suami. Bangun untuk bancuh susu turun ke dapur memang aku sub sepenuhnya kat dia. Nasib baik ada 3 botol, pakai satu takyah basuh untuk second session kang. Cuma aku penat sikit ah pagi kang bangun nak basuh botol banyak-banyak siap sterilize tu kan?

Overall, aku sangat-sangat berterima kasih lah kat suami pasal dia tak berkira pon soal pengurusan rumah. Mana yang dia boleh buat, dia buat. Memang takde merungut langsung. Memula dulu rasa kekok jugak, tapi lama-lama kami dah biasa give and take macam gini. Memang sangat-sangat hargai tiap kali dia membantu.

Begitulah perjalanan hidup aku sehari-hari. Esok bangun pagi akan ulang perkara yang sama balik. Cuma sekarang ni Wahid masuk shif seminggu pagi seminggu petang, so pindah randah sikit duduk rumah Emak. Kalau duduk rumah Emak ni macam ringan sikit pasal balik kerja makan dah sedia tinggal nak makan aje. Balik rumah tinggal main-main dengan anak pastu tidokan dia. Pas dia tido, aku leh terus lelap sampai ke pagi. Memang lemak kalau duduk rumah Emak ni wehhh.

Jadi, bagaimana pula jadual anda? Kongsi jom? :)



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

9 comments:

  1. Misha commented on Rutin Seorang \'Super Aishah\'. - http://myaishah.blogspot.com/:

    untung en suami ade, bleh tlg. sha kalau wady ade, mmg diva habes. tp kalau die takde, terkedek2 gak la bgn siapkan anak suma.

    Email: shazleenz@gmail.com
    Site/Blog URL: http://mishawads.blogspot.com
    IP address: 60.54.178.118
    Go to comment

    ReplyDelete
  2. wardah commented on Rutin Seorang \'Super Aishah\'. - http://myaishah.blogspot.com/:

    Aishah, suami awak sgt rajin dan baik hati. Buat air untuk awak tu part plg romantis ok.
    My recent post Weekend Getaway - Everly Resort- Malacca

    Email: fieda.shah@gmail.com
    Site/Blog URL: http://mypreggieland.blogspot.com
    IP address: 1.9.14.130
    Go to comment

    ReplyDelete
  3. fashya commented on Rutin Seorang \'Super Aishah\'. - http://myaishah.blogspot.com/:

    Macam nak nangis bace entri aishah ni.
    Nak berkongsi cerita fashya ke aishah? Waaaaaaaa... T___T
    My recent post Dah dapat kaki- walau dah ade kaki sejak lahir

    Email: n_fashya@yahoo.com
    Site/Blog URL: http://ayhsaf-nur.blogspot.com
    IP address: 161.139.220.121
    Go to comment

    ReplyDelete
  4. dayu commented on Rutin Seorang \'Super Aishah\'. - http://myaishah.blogspot.com/:

    wahid sgt rajin
    bertuah aishah... tak payah nak disuruh2
    dia pandai nak buat dah

    skrg ni selalu je, smpai rumah kami ber-2 trus tertido sama bila tido kan Cha. sedar2 kul3 pagi baru nak buat semua benda

    Site/Blog URL: http://dayuyuna.blogspot.com/
    IP address: 202.46.114.42
    Go to comment

    ReplyDelete
  5. akish commented on Rutin Seorang \'Super Aishah\'. - http://myaishah.blogspot.com/:

    wahhhh en.somi neh..mmg superb....somi i pon begitu jugek..

    tp bnyk yg kene disuruh baru dia buat..heheheh
    My recent post hepi monday

    Email: sukeakulah@yahoo.com
    Site/Blog URL: http://kontahadif.blogspot.com/
    IP address: 175.136.202.114
    Go to comment

    ReplyDelete
  6. fahreen_fredo commented on Rutin Seorang \'Super Aishah\'. - http://myaishah.blogspot.com/:

    akak bertuah tau! kite memang mengaku. suami tak pandai buat keje rumah. da terbiase manja ngan mak dia. nak tanak buat jugak lah sorang2. ape nak buat kan.

    Email: fahreen_bc@yahoo.com
    IP address: 110.159.126.18
    Go to comment

    ReplyDelete
  7. mun commented on Rutin Seorang \'Super Aishah\'. - http://myaishah.blogspot.com/:

    wow best baca netry nie..penuh kusyuk mun baca tau aisyah..hehehee.....
    untung aisyah dapat wahid yang rajin....

    *incik b pon tak payah nak di suruh2..tahu jek keje nak buat..bangun pagi tengok rumah clean n clear....
    My recent post -nak sikit kuih sedap tue YANG-

    Email: rmun_07@yahoo.com
    Site/Blog URL: http://munlovestrawberry.blogspot.com/
    IP address: 221.120.121.242
    Go to comment

    ReplyDelete
  8. aidanordin commented on Rutin Seorang \'Super Aishah\'. - http://myaishah.blogspot.com/:

    u r so lucky!! :-D
    My recent post wordless thursday

    Email: adiwamsa@gmail.com
    Site/Blog URL: http://aida-mawi.blogspot.com
    IP address: 219.93.70.14
    Go to comment

    ReplyDelete
  9. sharena commented on Rutin Seorang \'Super Aishah\'. - http://myaishah.blogspot.com/:

    bz gak rutin aishah nie yer....hihih...kite je x byk keje sbb habi byk buat...hwaaaa..bile la nk rajin nih T_T
    My recent post Komen Blogger Asal

    Email: sitisharena@gmail.com
    Site/Blog URL: http://teppeijourney.blogspot.com/
    IP address: 202.168.64.99
    Go to comment

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015