Monday, September 5, 2011

Aidilfitri 2011.

Peringatan : Entry ini memang super panjang. Aku compile semua cerita raya aku mengikut simpanan gambar yang ada dalam henpon. Kalau sabar dan tabah, boleh teruskan baca. Kalau rasa tak sabar, boleh pause kejap pergi buat air sana. Pastu sambung baca balik ye? :D
Aku sangat-sangat memerlukan sebuah kamera berkuasa tinggi (echeh!). Sebab aku rasa sedih bila menatap gambar-gambar hari raya kami yang tidak seberapa. Bila aku cakap dengan Wahid, dia tanya aku balik, "DSLR tu, keperluan atau kehendak?". Maka si isteri pon menyengih nampak gigi bagai pipi mintak diusap. Muahahaha. Baiklah, ianya lebih kepada kehendak sebenarnya. Jadi, tak payah nak demand sangat. :)

Maka, redha ajelah menatap gambar-gambar hari raya kami yang tidak seberapa ini. Ini pon ehsan adik-adik ipar dan makcik saudara yang aku cilok dari Facebook. Kalau nak harapkan kamera henpon sendiri, memang tak dan punya. Mana nak kejar anak. Mana nak capai kamera. Mana nak makan. Mana nak minum. Mana nak berbual. Mana nak feeling cantik. Eh, perlu kewww? T__T

Hari Raya kami bermula seperti biasa. Malam raya dan pagi raya di rumah Emak kat Taman Cempaka, Tampoi. Malam raya tu, kami (aku dan suami) tidur lewat pukul 3.00 pagi. Aku buat kerja kemas mengemas rumah, lipat melipat baju dan packing memacking barang. Manakala suami pula buat kerja bermain Angry Birds, menonton filem Sekali Lagi dan minum air gas bergelen-gelen. Err, kenapa kelihatannya kerja-kerja suami seperti tidak berfaedah? Tak apa, kita kasi chance dia goyang kaki dulu. Nanti esok anak dia melasak di hari raya, kita passing kat dia. Amacam, baik tak planning aku? :D


Hari Raya Pertama.

Pagi raya itu, bangun kelam kabut dengan mata sembab lewat tidur. Suami terus mandi sebab nak pergi sembahyang raya. Si isteri terkocoh-kocoh cari cadar baru nak pasang kat katil. Over tau Emak aku. Setiap kali raya, mesti nak kena cadar baru. Dahlah tak boleh pasang awal. Kena pasang pagi raya jugak. Nak feeling baru lah kononnya. Maka anak dia ni pon menurut perintah kelam kelibut pasang cadar dan sarung bantal semua.

Dah siap pasang cadar bilik sendiri dan bilik Emak, kena zass pulak mandikan anak dan siapkan beliau berbaju Melayu. Masya-Allah, budak ini nak pakai baju dahlah kena berkejar. Sampai Ayah dia balik dari sembahyang raya pon aku tak sudah-sudah lagi pakaikan dia baju. Sampai Ayah dia pulak kena take over dan menyuruh si isteri pergi mandi sekarang. Malu okeh suami balik sembahyang isteri tak siap lagi. Tak feeling raya sungguh!

Lepas mandi bla bla bla, terus siap pakai baju raya dan bermake-up. Echeh, sudah berkurun lama tidak berhias diri, terasa pelik pula si suami memandang. Kahkahkah. Tapi takdelah over mana. Just simple-simple one bagi menampakkan perbezaan dengan hari-hari biasa. Kata hari raya kan? Mestilah nak cantik-cantik kan? Tak gituww Cik Senah? :D

Lepas siap-siap semua, maka tibalah saat bermaaf-maafan. Orang pertama yang kena mintak ampun mestilah dengan suami kan? Dahlah aku ni jenis 'baik budi bahasa' dan 'lembut budi pekerti'. Kekekeke. Tarik suami dengan Nashriq masuk bilik sebab dah confirm akan ada adegan lelehan airmata. Banyak beno rasa dosa dengan suami ni ha. Mana yang terjeling, mana yang tertinggi suara. Tak kira lagi yang tergaduh dan tak bertegur. Haih. Nasib baiklah ada hari raya. Boleh mintak maaf secara pukal. :D

Pastu salam-salam pulak dengan Nashriq. Mintak maaf kat dia kot-kot dia ada terkecik hati ke dengan Mama dan Ayah dia ni. Kot ada yang terbabab (memang ada!) dan terlepuk ke. Nashriq pon mengangguk sambil menarik tudung Mama dia yang dah cun ni tadi. Ciskek betul. Tapi tak apa lah anak. Kata hari raya kan? Kenalah terima aje apa yang dia buat.

Dah selesai adegan anak beranak di dalam bilik tu tadi, kami pon keluar untuk bersalaman dengan Emak dan adik beradik yang lain. Saat mintak ampun dan maaf dengan Emak merupakan saat yang paling hiba sekali. Semua dosa dari kecik sampai ke besar flash back balik dalam otak. Dosa melawan Emak, dosa kecikkan hati Emak, dosa tipu Emak dan semua dosa-dosa yang seangkatan dengannya. Emak pon jenis hati tisu macam aku jugak. Maka memang basahlah tudung kami dengan airmata. Sedih wooo mintak ampun dengan Emak. Rasanya belum terbalas lagi segala budi dan jasa baik Emak selama membesarkan aku. T___T

Dah sudah mintak maaf dengan Emak, mintak maaf dengan adik beradik pulak. Jenis adik beradik aku sempoi aje. Salam-salam, peluk cium, setel. Semua pon dah besar panjang. No heart feeling punya. Kepala pon grago macam aku. So, memang takdelah nak feel nangis-nangis mintak maaf adik beradik.

Lepas bersalaman dan kasi duit raya kat anak-anak buah, kami pon makan bagi mengisi perut yang kosong. Punyalah heaven dapat makan ketupat, rendang daging, ayam masak merah, lemak lodeh dan serunding daging di hari raya. Memang rasa tak puas sebab tengah syok makan, dah ada segerombolan keluarga anak saudara Emak datang. Terus kelam kabut buat air semua. Nasib baiklah kuih raya dah siap-siap masuk balang. So, takdelah kelam kabut berdouble-double sangat.

Selang tak berapa lama lepas tu, datang pulak lagi satu keluarga. Anak saudara Emak jugak. Rumah Emak aku ni memang antara rumah-rumah pertama yang anak-anak saudara (sepupu sepapat aku) akan serang. Iyelah, dah nama pon menziarahi orang tua. Tentulah diorang nak datang jenguk Emak sedara diorang kan? Yang aku ni dah risau tak gerak lagi sebab keluarga mertua dah tunggu kat Ulu Tiram nak gerak sama-sama masuk Singapura.

Dah balik satu keluarga yang pertama tadi, aku mintak izin nak gerak ke rumah mertua dulu. Kang kalau lambat pergi sana, lambat jugaklah masuk Singapura. Kami dah dapat bayangkan macam mana dia punya jam. Sebab tu nak kena gerak cepat. Tak sanggup wooo nak hadap jam kat Tambak Johor. Boleh pengsan dibuatnya.

* Ralat sangat tak sempat amik gambar dengan Emak dan adik beradik. T__T

Dalam kol 11.00 pagi gitu, kami zass terus ke Ulu Tiram, rumah mertua. Sampai-sampai aje, terus buat sesi makan-makan ketupat dan maaf bermaafan. To be honest, sejak jadi Mama ni, aku makin tahu perasaan Emak dan Ibu. Jadi entah kenapa, airmata akan turun dengan semulajadi bila bersalaman dan minta ampun maaf dengan Ibu Mertua. Dahlah aku ni menantu yang 'baik' kan? Haruslah banyak perkara yang kena minta maaf. Kekekeke. :D

Dah selesai maaf bermaafan, kami amik gambar kejap.

Suami, Nashriq dan aku.
Warna tema kami tahun ini ialah Cream.



Nashriq dan sepupu, Qaseh Qaisarah.
Over tau anak aku pakai kasut atas katil.



Salah satu gambar yang aku suka.
Ciri-ciri seorang Abang Long sudah terpamer. Echeh.


Kami bergerak ke Singapura pada jam 1.00 petang. Dia punya panjang jam dari Studium Tertutup tu haaa. Bayangkan lah betapa panjangnya jam nak hadap sampai masuk CIQ. Nak lari mana pon tak boleh. Akhirnya, kami tiba di Singapura pada jam 4.30 petang. Bayangkan. Bayangkanlah. Pergh.

Rumah pertama yang kami terjah ialah rumah nenek belah Ayah Mertua di Woodlands. Sembang-sembang dan jumpa sanak saudara. Rasa-rasa kuih raya yang sedap-sedap. Pastu makan ketupat lagi. Heee, perut dah pack gila dah. Tapi sumbat aje mulut kasi makan. Kata hari raya kan? Kenalah makan banyak-banyak. Ewah, mana kau belajar ni? :D

Lepas bersalaman dan mintak maaf pada sanak saudara yang sempat jumpa kat rumah Nenek tu, kami bergerak pulak ke rumah nenek belah Ibu Mertua kat Bukit Panjang. Lepak-lepak lagi, makan-makan lagi (ketupat jugak kalau tak salah) dan sembang-sembang lagi. Masa ni dah lebih kurang Maghrib kot. So kitorang lepak kejap lepas Maghrib terus zass pulak ke rumah Cik Nadia, adiknya Ibu Mertua aku.

Sampai aje kat rumah Cik Nadia, aku terus mandikan Nashriq. Kasi dia fresh sikit sebab dia pon dah cranky dengan t-shirt dan seluar jeans (tukar kat rumah Nenek Woodlands) tadi. Baju Melayu memang tak sampai separuh hari pon kat badan. Songkok dengan kasut memang dah lama beterbangan. Nasib baiklah beli sepasang aje Baju Melayu. Kalau ikut nafsu aku, memang aku rembat lagi sepasang. Echeh, bercakap macam anak taukey balak uols.

Kat rumah Cik Nadia, kami tak makan sebab perut masing-masing dah full house. Kami cuma bersembang dan mengambil gambar sebab permandangan kat rumah dia cantik banget. Setiap kali datang rumah dia, mesti jadi port kami bergambar. Suka sangatlah amik gambar kat sini. Sekejap posing sana. Sekejap posing sini. Eh, yang posing bukan aku eh. Itu adik-adik ipar. Cececece tak nak mengaku tu jiwa masih muda. :D


Nashriq dah siap mandi.
Masih aktif dan hampir memengsankan Mama dan Ayah.



Dia geget patung kucing tu. T__T


Dah selesai sesi bergambar, kami bermaaf-maafan sebelum pulang ke tanah Johor semula. Kami balik malam itu jugak dan nasib baik lah Tambak Johor tak jam seperti petang tadi. Everything clear smooth dan kami tiba di rumah Emak jam 10.00 malam.

Terus lepak badan dan kaki. Sampai aku tidur malam tu kena simpul biawak yang serius punya sakit. Menangis melolong aku kejutkan Wahid. Dia yang bangun terpisat-pisat pon kelam kabut tak dapat cari minyak panas. Hanya dapat mencapai Minyak Yuyi aje untuk diurut di kaki isteri. Haih. T___T


Hari Raya Kedua.

Esoknya raya kedua, kami tak kemana-mana. Resam keluarga aku, memang lambat sikit nak keluar beraya rumah orang. Awal-awal raya ni, memang stay kat rumah tunggu anak-anak saudara Emak dan Arwah Abah datang melawat aje. Jenis saudara mara aku pulak datang sekali 3-4 kereta. Memang penuh rumah nak melayan. Rumah flat macam gini, kecik aje kan? Tapi seronok! :)

Nashriq dengan Mak Ngah yang datang beraya rumah Nenek.


Hari Raya Ketiga.

Emak dah bosan duduk rumah. Dia kata nak beraya rumah anak saudara dia. So, aku dengan Wahid pon bawaklah dia beraya. Tiba kat rumah sepupu aku tu, kami dijamu dengan Mee Hailam yang menjadi idaman ibu mengandung. Heee. Memang aku request sepupu aku tu masak Mee Hailam. Haih sedapnya sampai sekarang aku menaip ni pon terasa-rasa kat lidah. rasa macam nak request lagi aje. Kekekeke.

Pastu, kami bergerak pulak ke rumah sepupu Emak di Kempas. Sementara Emak sembang-sembang kat dalam dengan sepupu dia tu, kami anak beranak feeling artis kat taman buatan rumah pakcik aku tu. Wah, over tau.


Nashriq dan Mama.
Muka awak tu cer senyum sikit Nashriq?



Hamboi, dengan Ayah bukan main lagi senyum ek?


Sama BULAT.


Kami berempat. :))


Balik dari Kempas, kami singgah pulak ke rumah sepupu Emak di Kampung Pasir. Kat sini tak lepak lama sebab kawan-kawan sekolah aku yang kebetulan nak datang dah sampai bawah rumah. So, aku pon minta izin dari Emak untuk berdesup balik Taman Cempaka. Anak saudara Emak akan hantar Emak balik sebab ada sebuah lagi rumah diorang nak pergi. Mula tu macam keberatan jugak nak tinggalkan Emak sorang-sorang kan. Tapi bila fikir dia jumpa sepupu sepapat dia sekali sekala. So aku pon ok aje.

Balik rumah tu, kawan-kawan sekolah dah tunggu bawah blok. Takde lah ramai mana, dalam 4 orang gitu. Tapi memang muka-muka inilah yang wajib datang rumah aku setiap tahun. Gambar tak ada pulak. Boleh terlupa nak snap. Aisehmann. Takde kenangan ah camni kan? :D


Hari Raya Keempat.

Tak ada ke mana-mana. Something bad happen in my family. Tapi tak boleh cerita dan aku pon tak akan cerita kat sesiapa. Hanya aku dan keluarga sahaja yang tahu. Full stop. :)


Hari Raya Kelima.

Keluar menghadiri open house kat rumah member satu blok - Syikin. Tapi dia dah pindah jauh nun di Taman Pulai Emas. Menu santapan ialan Mee Soto dan Mee Goreng. Bukan main lagi aku makan bertambah-tambah. Selera macam anak jin dah aku sekarang. Semua benda makan pon nak makan. Buruk betul selera aku sekarang. Tapi takpelah kan, kata makan untuk dua orang. Cececece ayat cover baik punya.

Lepas dah kekenyangan makan kat rumah Syikin, kami singgah beraya pulak kat rumah Echah yang kebetulan terletak dalam satu taman yang sama. Sembang-sembang kejap, makan kuih raya dan minum, kami pon mintak diri beredar. Lagipon ada plan nak beraya dengan keluarga mertua pulak dan terus kena zass balik rumah kami kat Ulu Tiram. Dah lama tak balik. Rasa macam tak guna pulak hias-hias rumah tapi tuan rumah tak ada. Hehehehe.

Balik rumah Emak dulu, lepak-lepak kejap sementara Nashriq tidur. Aku pon packing barang apa yang patut nak bawak balik. Dapat je call dari adik ipar mengatakan diorang dah on the way, kami terus bersiap-siap. Nak beraya pon tak jauh. Area rumah Emak aku tu jugak. Dah siap semua, salam-salam Emak terus zass gerak ke rumah Pak Long Wahid kat Taman Anggerik.


Nashriq yang semakin melasak dan banyak akal.
Ada je benda nak buat Mama dia sakit kepala. :)


Pastu singgah beraya kejap kat rumah sepupu Ibu Mertua kat Kempas. Aku pon tak banyak idea nak menulis ni. Just upload dan cerita serba sedikit ajelah perjalanan raya aku tahun ni.


Si manja saya. :))

Kami pon terus bergerak balik ke Ulu Tiram dan sempat singgah sekejap ke rumah Cik Yah, makcik yang menjaga Nashriq kat taska tu. Kebetulan, rumah Cik Yah ni area rumah aku aje. So takdelah lewat sangat balik rumah. Macam biasa, sesi penuhkan perut dengan kuih raya dan air minuman. Memang bergelora perut aku musim-musim raya ni.


Hari Raya Keenam.

Lepak kat rumah sendiri. Sempat jugaklah basuh-basuh gelas buat standby kot-kot ada orang datang. Siap masuk kuih lagi dalam balang. Nashriq nak buat sepah pon aku bising. Takut orang datang kang kelam kabut nak mengemas pulak. Siap sempat basuh baju, sidai baju dan memasak. Tapi langsung tak ada orang datang. Frust aku tau. Budak-budak yang datang beraya ramai-ramai tu pon tak ada singgah.

Tunggu punya tunggu, akhirnya kakak jiran sebelah belah kanan kami datang beraya dengan dua orang anaknya. Duduklah berbual sambil-sambil makan kuih raya tunjuk aku dan air oren yang aku buat. Echeh, feeling raya tau ada orang datang rumah. :D

Lepas aje kakak tu balik, kami suami isteri pon makan tengahari. Siap-siap suapkan Nashriq sup kentang kesukaan dia, kami pon naik bilik dan berehat. Nashriq pon nampak macam kuyu mata aje, teruslah Ayah dia tidurkan. Maka kami pon apa lagi? Join sekatil lah sebab rasa penat sangat badan raya-raya ni tak cukup rehat.

Ngam-ngam pukul 5.30 petang, adik ipar pon telefon ajak beraya ke rumah anak saudara Ayah Mertua yang terletak di Kota Masai, Pasir Gudang. Kami pon ON ajelah sebab badan dah recharge dengan tidur tadi. Nashriq pon mood baik aje. Siap-siap mandi dan pakai baju semua, kami berdesup ke rumah Ayah Mertua dan berkonvoi lah kami dua kereta ke Kota Masai.

Kat rumah Kak Lin tu, kami dihidang dengan Mee Goreng Cina sedap dan keropok ikan cecah sos cili. Ya Allah, terasa macam kat rumah Emak dah. Tiba-tiba terus rindu kat Emak. Hahaha. Drama lebih aku ni. Tapi serius. Memang automatik terus rindu kat Emak. Mungkin sense memasak Kak Lin sama dengan Emak aku kot. Menepati selera tekak. Echeh.


Banyak kali cubaan snap, tapi tak ada yang senonoh.
Tengoklah betapa susah nak tackle dia sekarang. T__T


Hanya boleh duduk diam dengan makanan. :D

Selepas tamat beraya dan salam bermaafan, kami pon minta diri untuk pulang ke rumah masing-masing. Nasib baik Wahid dah siap-siap gosok baju kerja dia 5 pasang sekaligus petang tadi sebelum tidur, so takdelah fikir nak gosok baju pulak. Selamat tenaga aku.


Hari Raya Ketujuh.

Hari ini. Telah naik kerja dan masih dalam mood raya. Masih merindui ketupat, rendang daging, serunding daging, lemak lodeh dan ayam masak merah hasil air tangan Emak. I wish that dalam masa terdekat ni dapat makan menu-menu yang tersebut di atas. Tak puas wooo makan masa raya pertama haritu. Memang kena repeat balik tapi taktau nak request dengan Emak bila. Ahh, seronoknya kalau dapat makan puas-puas dan repeat banyak kali. Harap-harap sebelum bersalin ni dah terlangsai hutang tekak yang ini.

**********************************************************

Okeh, serius punya panjang entry kali ini. Malas nak buat part by part. Compile semua sekali dan hambiklah untuk simpanan kenangan di masa akan datang. Nampak sangat balas dengan Raya 2009 dan Raya 2010 tahun lepas kan? Hehehehe. :)

P/S : Aku mula taip entry ni pada jam 8.30 pagi dan hanya dapat publish pada jam 5.20 petang? Ni datang kerja macam serupa tak payah datang ni. Pergi balik rumah sana beraya? :D



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

2 comments:

  1. wow meriahnya raya aishah
    kita yg baca ni sampai telan air liur part ketupat, rendang, mee hailan seme tu
    hahaha

    btw Salam aidilfitri utk aishah & family
    maaf zahir batin dr kami sekeluarga
    :)

    ReplyDelete
  2. @Ann : Selamat Hari Raya, Ann. Sorry baru sempat balas komen. :))

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015