Monday, September 12, 2011

Anas Nashriq 1st Birthday #TheDay.

Oleh kerana malam sebelum tu kami tidur lewat pukul 2.30 pagi sebab sibuk menyiapkan bahan-bahan masakan keesokkan harinya, maka pagi itu kami kesiangan sampai pukul 7.30 pagi. Dah lah langsir gelap kan. Sedar-sedar tarik langsir hari dah terang benderang. Terus kelam kabut bangun kemas katil kemas bilik semua. Dah setel bahagian atas, terus turun ke bawah bawak Nashriq sekali. Takleh nak tinggal dia sorang-sorang kat atas sekarang. Bahaya.

Suami alihkan kereta dari car porch. Terus zass sekali pergi beli sarapan untuk Emak dan Kak Ngah yang akan tiba anytime aje. Aku pulak bertungkus lumus meng-clear-kan kawasan car porch tu dan fikir-fikir nak letak meja semua kat mana. By the time suami balik, kawasan car porch tu dah clear tinggal nak letak karpet aje. Geleng kepala je dia tengok aku alih-alih dan tolak barang kat car porch tu. Nak marah kang takut isteri dia sentap.

Selang berapa lama, Emak dan Kak Ngah pon tiba dan bawak sekali karpet nak letak kat bahagian depan tu. Sampai-sampai, terus start projek memasak. Aku ajak sarapan dulu pon tak nak. Itu memang resam Emak aku lah tu. Kalau ada majlis kat rumah, dia memang tak akan makan selagi majlis tak habis. Tak senang perut katanya.

Sementara Emak dan Kak Ngah bertungkus lumus kat dapur, aku dan Wahid menyambung kemas kat bahagian car porch tu. Pasang karpet siap-siap then angkat meja untuk kek + candy buffet dan buffet corner. Kerusi makan semua susun tepi dinding. Yang bahagian dalam pon tinggal sapu-sapu sikit aje. Setel hal mengemas, nak kena fikir hal deco candy buffet dan banner simple tu tadi.

Sementara aku sibuk bukak Rocky, Choki-choki dan susun semua kekdah coklat dalam bekas masing-masing, Wahid keluar sekejap pergi beli beberapa barang yang kurang beserta ais nak buat air nanti. Sementara tunggu dia balik tu, candy buffet aku dah siap dan Nashriq pon dah siap mandi dan makan semua. Wahid pon terus offer diri nak gantung kain dan banner sementara tugas aku dan adik ipar ialah meniup belon yang beberapa biji saja itu. Itu pon naik semput aku meniup tau?

Memang kelam kabut sikit jadinya bila aku kena jugak jenguk-jenguk kat dapur dalam masa yang sama kat depan ni belum setel lagi. Ulang alik ulang alik ajelah kerja aku haritu. Kejap kang Emak aku panggil cari barang itu. Kejap kang Wahid panggil tanya senget ke tidak huruf banner. Kejap lagi kang Emak aku panggil lagi tanya cili sos pulak. Huimak, serius punya tebal tapak kaki aku haritu. Dahlah badan berlengas-lengas dengan pakej berpeluh tak payah pergi jogging.

By 1.00 petang, semuanya setel. Deco bahagian depan siap banner dan candy buffet semua dah siap. Sup nasi ayam dah masak. Nasi ayam-nya hampir nak masak. Puding cocktail dah siap potong-potong masuk mangkuk tinggal nak tuang mix fruit dan susu cair aje. Kuih Kaswi pon dah masuk tray dengan kelapa-nya. Emak dah nak start goreng mee pulak. Tinggal aku je ke hulu ke hilir memantau tak siap-siap.

Emak pon bising suruh aku naik pergi mandi dan siap. Aku pon menurut perintah sementara Wahid pon pergi bawak anak dia naik bagi mendapatkan tidur sekejap. Kalau tak kasi dia tidur sekarang, confirm dia akan mengamuk kepenatan sepenjang majlis kang. Percaturan kami tepat bila sepanjang majlis itu, memang Nashriq tak ada menangis langsung. Enjoy benar dia dengan kawan-kawan yang datang. Sana sini orang tegur, semua dia hye balik dengan senyuman dan gelak tawa. :))

Tengah aku siap-siap kat atas, Kak Ai pon datang hantar dua buah kek yang aku order tu. Jemput masuk rumah dia tak mahu. Jadinya, selesai pembayaran sekian-sekian, terus aje Kak Ai balik. Sempatlah jugak kami semua jenguk kotak kek tengok hasil air tangan Kak Ai. Memang teruja sangat tengok kek dia as our request. Puas hati order. Semua cakap cantik dan menarik. So aku pon lega lah. Hihihihi.

Entah macam mana, cuaca dah mula gelap. Aku yang tengah sambung bersiap kat atas ni dah tak sedap hati dah. Angin kuat menderu-deru. Banner yang tadinya Wahid pasang pon berkibar-kibar. Seram je hati ni tengok. Tapi tawakal aje lah. Kalau dah nak hujan nak buat macam mana kan? Yang penting, majlis tetap akan berjalan seperti biasa. Persiapan dah sedia. Takkan nak cancel pulak. Ye dok?

Nasib tak menyebelahi kami. Hujan turun secara tiba-tiba dan terus lebat. Kelam kabut anak-anak sedara aku mengalih tempat kasut pergi bawah awning. Memang rasa ralat sikit kat dalam hati. Tapi siapalah aku kan? Hanya manusia biasa yang perlu redha.

Tengah hujan lebat tu, tetamu pertama pon sampai. Kid dari Pontian dah sampai awal sebab nak kejar balik Pontian semula. Kesian Kid, masa first datang rumah aku dulu pon, hari hujan. Yang kali ni pon, hujan. Hehehehe. Nak buat macam mana ye tak?

Kid ada berita gembira nak kasitau tau.
Err, you guys should ask her.
Larikkkkk!! :D


Sembang-sembang then temankan Kid makan. Haqq masih ligat sama macam dulu. Semua orang berkenan dengan rambut dia yang sungguh cantik itu. Aku minta izin naik atas untuk sambung bersiap. Dasar lembab memang macam gini. Kikikiki.

Nashriq yang tidur tadi pon dah bangun. Wahid terus salinkan baju mix and match sesuka hati Mama dia ni ha. Aku capai baby tee Blogger Mom dan overall yang Maksu Nashriq hadiahkan. Siap-siap sikit, pakai bedak kasi comey *comey kewww?*, terus turun bawah jumpa Auntie Kid dan Abang Haqq. Hoi lah bukan main suka lagi dia jumpa kawan.

Tengah sembang-sembang lagi dengan Kid, kakak jiran sebelah rumah aku ni jadi tetamu kedua bersama dua orang anaknya. Layan berbual kejap, terus aku ajak makan. Gelabah jugak aku baru dua tetamu aku dah tak tahu nak layan mana. Tapi maintain ah sekejap pergi sini, sekejap pergi sana. Macam SuperMak gitu.

Selepas aje tetamu kedua, aku dah tak boleh recall siapa ketiga, keempat, kelima dan seterusnya. Tapi seriously aku nak ucap BANYAK-BANYAK TERIMA KASIH kepada yang sudi menghadirkan diri. Maaflah keadaan tak berapa selesa dengan hujan, rumah kecil, anak-anak sedara aku 'baik-baik' belaka dan kalau ada kekurangan layanan.

Jom, layan gambar. :)

Suami Jaja, Myiesha, Husna dan Fashya.


Bahagian depan kat car porch.
Tempat orang amik makan nak terletaknya candy buffet.


Birthday boy isi minyak dengan Mama Ngah.


Selepas sesi potong kek.
Gambar agak blur.



Gambar ni tak blur, tapi aku pandang lain. Bagus.


Berebut belon dengan Myiesha.


Dia amik pulak botol air Misha. Haih.


Dia nak ketuk kepala Myiesha. T___T


Cira, Misha, Fashya dan kepala Nashriq.


Hoih lah dia buat macam harta sendiri.


Selesai gambar dari kamera dan henpon sendiri. Sangat sedih dengan kualiti gambar yang tidak sempurna. Rasanya memang perlu grab DSLR sebiji. Wah bercakap macam DSLR boleh dibeli kat kedai dua ringgit aje aku ni kan. Err, sekarang meh tengok gambar dari kamera Jaja dan Cira. Mohon cilok ye kawan-kawan?


Kami berempat. Nashriq dan Misha entah hilang ke mana.


Kakak Misha kasi briefing kat adik-adik.


"Husna : Nashriq, buat muka senonoh sikit boleh?"


Masing-masing dah bertempiaran.


Nashriq masih setia dengan botol Kakak Misha.
Kena usaha belikan satu ah cenggini.



"Nashriq : Hye awak. Boleh kenal?"


Seriously memang sedih sangat sebab banyak gambar tak semenggah. Masa Yanti Mama Zahirah dan Mimie Mama Shifa datang pon, tak dapat nak amik gambar pasal kamera dah full memory + battery low. Memang tunggu masa kena campak aje nampaknya kamera tu. Selalu buat hati aku panas. Kekekeke.

Terima kasih banyak sangat atas kehadiran semua. Rakan sepejabat, rakan sepermainan waktu kecil, saudara mara dan jiran tetangga. Walaupun ianya sebuah majlis yang kecil, tapi tetap memberikan kegembiraan yang besar dalam hati aku, Wahid dan Nashriq. Thanks jugak untuk semua hadiah-hadiah dan duit raya. Nashriq happy sangat masa buka hadiah session. Once again, tak dapat nak snap sebab kekangan kamera. Sigh.

Terima kasih jugak buat ahli keluarga yang banyak membantu. Emak, Kak Ngah, Abang Long, Kak Sabb, Ayah, Ibu, adik-adik ipar dan anak-anak saudara yang turut membantu 'memeriahkan' suasana. Hahaha. Serius punya meriah rumah dengan ramai ahli keluarga dan adik beradik. Memang terasa cinta seakan keudara. Echeh.

Terima kasih tak terhingga juga buat suami dan Ayah kepada Anas Nashriq yang sudi melayan niat dan anganan si Isteri ini. Aku tahu yang Wahid memang tak biasa buat majlis-majlis macam gini. Dia kelihatan sangat kekok pada mulanya. Tapi lama-lama, he can catch up everything very well. Boleh melayan tetamu dengan baik. Berbual. Ramah mesra dan gembira tengok keletah Nashriq dengan kawan-kawan. He looks happy more than me. Seronok orang datang rumah ramai-ramai. Hehehehe.

Last but not least, someone that I VERY IN LOVE;

Anas Nashriq kesayangan Mama,

Walaupun ini hanyalah sebuah majlis yang sederhana, Mama nak Nashriq tahu bahawa kami berusaha untuk gembirakan hati Nashriq sebaik yang mungkin. Nashriq jangan demand lebih ye, sebab Mama dan Ayah bukan orang senang. Ngehhhh. :D

Dengan sepenuh hati Mama dan Ayah, kami nak Nashriq ketahui bahawa kami sangat-sangat sayangkan Nashriq. You are everything to us. Jadilah anak yang Soleh, hormat orang tua, baik budi bahasa dan lembut tutur kata. Okeh sayang?

We loves you so much. Muahs. :)

Okeh. Dah penat menaip. Bye!




Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

8 comments:

  1. Ahahah, kelakar Nashriq buat muka tu. Happy 1st birthday Nashriq. Ajak Mama dtg KL kita dating ok? :)

    ReplyDelete
  2. Sweetnya......suka lah tengok nashriq happy gitu... :)

    ReplyDelete
  3. HEPI BESDAY NASHRIQ KALAU DEKAT RUMAH TU MESTI AUNTIE SERBU DTG JUGAK TAU :)

    ReplyDelete
  4. @Fie : Thanks Auntie Fie. Insya-Allah kalau ada rezeki, Nashriq dan Mama semua sampai KL eh? Nashriq nak sangat jumpa Kakal.

    @MrsNageb : Memang! Kita pon suka. Happy sangat nampak dia. Takde mengamuk langsung. :)

    @Nurul : Thanks Auntie. Itulah. Kalau dekat, mesti boleh jumpa Kak Raina.

    ReplyDelete
  5. Hahaha dia setia betul ngan botol misha erk? Kihkih

    Selamat UlangTahun sekali lagi Nashriq ensem :)

    Semoga segala doa2 yang baik2 akan dimakbulkan Tuhan. Insyaallah. Nanti kalau next majlis aunty usahakan datang ye?

    ReplyDelete
  6. tak dpat abadikan dalam bentuk gambar..memori di hati lagi berkesan kan.. takpe..takpe

    tumpang saksikan kegembiraan rakan2 di selatan
    waahhh.. kid ada happy news mahu kasik tau. tggu je ni

    anyway, selamat ulang tahun nash!!

    *tp DSLR tu mmg mcm wajib kena ada lah..kan..kan aishah kan

    ReplyDelete
  7. happy birthday nashriq!

    eh ada kid dgn haqq lah. hihi.

    ReplyDelete
  8. @Reen : Hehe. Nashriq suka botol tu. Sebab ada straw kot. Thanks auntie Reen. Nanti kalau ada rezeki lain kali, auntie Reen datang tau!

    @Dayu : Kekeke. Kita macam nak grab satu. Tapi bila fikirkan nak bersalin semua ni lagi. Batalkan dulu ah. :D

    @Fad : Thanks Fad! Ha'ah, Kid dengan Haqq pon ada. :)

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015