Tuesday, April 24, 2012

Nota Breastfeeding Saya (Edit).


This entry is specially dedicate untuk kawan-kawan yang banyak bertanya tentang ilmu-ilmu breastfeeding ni. Aku pon baru je bermula, so aku panggil entry ini sebagai 'nota' lah. Selain untuk berkongsi ilmu, boleh jugak aku refresh mana-mana ilmu yang duduk dalam kepala ni ha. Re-write notes is good untuk mencambahkan lagi kekuatan ingatan. Echeh.

Jom, mari mulakan!

Bismillahirahmanirahim. 


Ertinya: Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmat-hikmat-Mu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmat-Mu, wahai yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.



Istilah Dalam Brestfeeding.

BF = Breastfeeding
EBF = Exclusive Breastfeeding
EBM = Express Breastmilk
Fresh EBM = Susu yang baru di-pam (belum simpan fridge).
Chilled EBM = Susu yang disimpan di bahagian bawah (fridge).
Frozen EBM = Susu beku (disimpan bahagian freezer).
Thawed EBM = Susu beku yang telah dicairkan.


Cara Menyimpan Susu Perahan

Suhu Bilik = 4 Jam
Peti Sejuk (bahagian fridge) = 3-5 hari (> 5 hari masuk beku)
Peti Sejuk 1 pintu (bahagian freezer) = 2 minggu
Peti Sejuk 2 pintu (bahagian freezer) = 3 bulan
Peti Sejuk Deep / Chest Freezer = 6 bulan
Susu beku yang dicairkan -> simpan dalam fridge = 24 jam
Cooler Bag = 12 Jam

Tips dari AR #1 : Simpan stok chilled banyak-banyak kat bawah pon tak apa. Cukup 5 hari, baru simpan naik tempat beku. Sebab apa? Sebab, ianya bagi menjamin susu yang 'chilled' mencukupi untuk bekalan sepanjang minggu itu. End of the week, baru sukat masuk botol / liner ikut keperluan baby minum dan simpan ke tempat beku. Lagi mudah dari nak simpan hari-hari, kan?


Bila Boleh Mula Mengepam / Kumpul Stok?

Aku mula mengepam dan simpan stok mulai hari keempat berpantang. Kenapa awal sangat? Sedangkan dalam Buku Panduan Penyusuan Susu Ibu Bekerjaya tu tulis start hari ke-14? 

Sebab, aku berpendapat yang aku kena buat persediaan awal-awal bagi memastikan stok untuk Najah mencukupi. Dalam Buku Panduan tu juga cakap, stok dalam fridge / freezer kena ada sekurang-kurangnya 20 botol. Tapi, Alhamdulillah aku boleh kumpul 74 botol / liner x 2.5 oz. Itulah gunanya bila kita start mengepam awal. Stok mencukupi dan kita tak risau.

Jadual mengepam aku waktu berpantang sangat tak menentu. Senang cerita, ikut suka hati aku. Paling kerap aku mengepam waktu tengah malam dan waktu Subuh. Najah sedap tidur tak bangun susu dan aku kebengkakkan. Hehehehe.

But the best time untuk mengepam ialah ikut jadual bila dah naik kerja. Contohnya 3 times a day; 9.30 pagi - 1.00 tengahari - 4.30 petang. Biasakan mengepam waktu-waktu ini. Sebab apa? Sebab, ianya untuk beri signal ke otak bahawa susu perlu dihasilkan pada sekian-sekian waktu. Nanti kan, korang akan perasan, ngam-ngam pukul 9.30 pagi / 1.00 tengahari / 4.30 petang aje, breast confirm akan engorged. Percayalah! - kata Siti Nurhaliza. :))

Tips dari AR #2 : Katalah korang sedang mengepam dan tiba-tiba anak korang terjaga nak minum susu. Don't worry, tinggalkan pam dan pergilah menyusukan anak korang. Jangan risau kerana susu tahan 4 jam dalam suhu bilik. Bila anak korang dah selesai, sambung balik mengepam. Jangan risau lagi sebab susu tetap akan ada. Breastmilk ni macam flush system - susu keluar dan akan segera refill. :)


Barang-barang Yang Perlu Ada?

Breastpump & cooler bag set. 

Itulah dua benda yang aku angkut pergi dan balik kerja setiap hari. Kalau rajin, aku angkutlah pam tu bawak balik rumah setiap hari. Boleh buat power pumping (kalau rajin). Kalau tak rajin, aku just tinggal aje bawah meja office. Aku just bawak balik cooler bag berisi susu dan spare parts nak sterilize kat rumah. Itu aje.

Tapi jangan salah faham. Breastpump ni bukan satu kemestian. Ada juga orang yang survive buat marmet (guna tangan) untuk kumpul stok. Sangat kagum dengan mereka-mereka ini. 

In the end, fikir pulak persekitaran kerja kita macam mana. Kalau jenis yang boleh je cabut lama-lama, then go for manual. Lebih murah. Lebih mobile. Tapi kalau tempat kerja jenis strict dan tak boleh hilang lama-lama, why not beli elektrik dan double pump. So, pilihan di tangan anda. Nak breastpump macam mana? Single? Double? Manual? Elektrik? :)

Tips dari AR #3 : Aku pakai 2 jenis pam. Spectra 3 dan Medela Harmony. Bila aku rajin nak berjalan ke surau / bilik tersembunyi yang ada power point, aku pakailah Spectra 3. Tapi kalau aku tak berapa nak rajin, aku pakai aje Medela Harmony tu mengepam kat meja kerja aku. Pendapat peribadi aku, Medela Harmony lebih bagus dari Spectra 3 sebab ringan, mobile dan fleksibel. Aku pon boleh dapat lebih sikit kalau guna Harmony. Ini pendapat aku aje. Kalau sebut keinginan, tentulah aku nak Medela Freestyle! Kekekeke.

Tips dari AR #4 : Aku ada dua cooler bag. Sebab apa? Sebab satu aku nak bawak ke tempat kerja. Nak transport susu balik nanti. Satu lagi, untuk isi susu yang dihantar ke rumah BS. Kalau jenis korang yang rumah BS dekat aje dengan rumah, tak ada masalah lah. Just masuk tupperware dan terus suruh BS masuk peti ais mereka. Easy kan?


Storage Bottles 

Storage bottles ni sangat penting ye kawan-kawan. Sebab macam mana nak mengepam kalau tak ada storage bottles kan? For start, beli aje dalam 20 botol gitu. 4-5 botol dah tentu akan dihantar ke rumah BS kan? Lagi 5-6 botol nak bawak ke office untuk pumping session satu hari itu. Yang lebih tentu ada dalam fridge simpan chilled EBM. Tapi kalau nak beli lebih pon bagus. Boleh buat rolling-rolling nanti. :)

Ni masa aku pam pakai Medela Harmony.
Malas nak cucuk plug pakai Spectra 3. :)

Tips dari AR #5 : Untuk yang pakai single pump, aku suggest beli botol panjang je terus. Jimat space satu hal, nampak banyak pon iye jugak. Kan boleh psiko minda. Hehehe. Aku beli yang murah-murah je pon. 3 biji = RM12.90 brand Pureen.


Alatan menulis & Buku Log. :)

This is what you need after pumping session. Macam aku, aku pakai masking tape dan marker untuk label susu selepas di-pam. Gunting tu untuk potong masking tape. Buku Log tu, aku gunakan untuk rekod hasil setiap kali pam. Semua benda ni, aku sumbat aje dalam cooler bag aku tu. 


Susu yang sudah dilabel.
Simpan dalam peti ais office sekejap.

Tips dari AR #6 : Buku Log tu sangat penting bagi aku sebab dari situlah aku tahu jumlah production setiap hari. Kalau sikit, aku kaji balik kenapa? Kalau banyak, aku ingat balik apa yang aku makan. So, kita boleh amalkan mana yang patut. :)


Mengepam Di Tempat Kerja.

Aku ni sangatlah tidak berdisiplin tahu? Should be, aku kena mengepam 3 kali sehari. Tapi, aku bantai jadi 2 kali sahaja. Punyalah pemalas nak angkat bontot dari kerusi pastu nak melangkah pergi cari port mana-mana nak mengepam. Kalau rezeki baik, officemate lelaki jadi tukang cover line tiap kali aku mengepam kat meja sendiri. 

But please jangan ikut macam aku ye. Kemerunduman susu boleh terjadi bila kita skip-skip mengepam ni. Kena bear in mind yang SUSU HANYA AKAN TERHASIL BILA BREAST KERAP DIKOSONGKAN. Maksudnya, semakin kerap breast dikosongkan, semakin kerap susu terhasil. 

Oh haaa. Balik pada kisah aku mengepam kat tempat kerja.

1st session pumping aku selalunya around 9.30 pagi - 10.30 pagi. It takes 20 minutes kalau buat double pumping (pakai Spectra 3). Tapi kalau aku sengaja nak bermalasan, aku lepak je kat Surau sampai 40 minutes dan guna single pump (Medela Harmony) - 20 minutes each breast. 

Tips dari AR #7 : Seriously memang kena 20 minit ke? Yes, memang kena 20 minit. Aku dulu kan, bila botol dah penuh je, terus aku stop. Kadang-kadang, 5 minit botol dah penuh aku terus malas nak mengepam lagi. Kesannya, susu jadi merundum dan makin lama makin susah nak penuh walau dah pump 10-15 minit. Bila aku siasat, ianya berbalik semula kepada konsep stimulate dan signal ke otak tu. Maksudnya, bila aku pam 5 minit pastu terus stop, otak pon tangkap, "Oh, susu dah cukup, tak payah buat susu lagi". Jadi badan tak akan produce susu. Tapi kalau korang maintain pump 20 minit, korang surely akan nampak susu melimpah balik at 15 minutes selepas itu. Ajaib? Itulah hakikatnya!

Selepas mengepam, aku akan ke sinki untuk bilas parts yang digunakan tadi. Lepas dah bilas, aku susun aje atas meja untuk dikeringkan. Senang nak guna untuk next pumping session pulak. Err, aku keringkan macam gambar kat bawah ini;

Breast shiled for Spectra 3.

Tips dari AR #8 : Tips ni pon aku dapat dari Kak Suraya Lunatots. Kalau korang malas atau susah nak cari sinki nak basuh parts, takpeee, tak payah susah-susah. Korang just lap pakai tisu then simpan parts tadi dalam peti ais. Lebih elok kalau masuk dalam tupperware lah kan? As you know, susu ibu kan ada agen antibakteria. So, bakteria tak akan merebak lebih-lebih lagi bila disimpan dalam peti ais!


Membekalkan Susu Ke Rumah Baby Sitter / Nursery.

Untuk hari pertama tu, korang kena sertakan sekali satu nota khas cara-cara pengendalian susu ibu ni. Taip cantik-cantik then laminate. Senang BS boleh tampal pada peti ais dia ke. Hehehe. Dalam tu, korang kena cerita apa yang perlu buat dan tak boleh buat. Kalau ada sesiapa nak yang aku buat dulu tu, boleh email ke aku. Nanti aku sendkan copy nya. :)

(Edit : Boleh refer entry ini untuk dapatkan Nota untuk BS)

Aku bekal 6 botol setiap hari untuk Najah. Jumlah setiap botol adalah 3.5 - 4.0 oz. Hasil perbincangan dengan makcik yang menjaga Najah, dia kata Najah minum banyak waktu pagi. So, aku bekal botol nombor 1 = 4.0 oz. Yang lain-lain tu, aku simpan siap-siap 3.5 oz per bottle.

Ini secara ringkasnya penyediaan sehari-hari.

Setiap hari balik kerja, aku akan terus simpan susu yang di-pam di tempat kerja tadi masuk peti ais belah bawah. Sambil itu, tangan aku akan capai 2 liner frozen EBM dari bahagian peti beku bawak turun bawah. Masuk dalam mangkuk berisi air (untuk di-thawed kan) dan simpan dalam fridge bawah dulu. 

Frozen EBM sedia untuk dicairkan.

Lepas dari itu, aku buatlah segala kerja lain siap-siap. Mandi, Solat dan makan. Main dengan anak-anak dan sehinggalah mereka tidur. Bila mereka tidur, kadang-kadang aku pon berlayar sekali. Hehehe. Tapi kalau nasib baik, aku terus je bangun dan prepare beg Nashriq dan Najah serta barang aku untuk esok. Termasuklah prepare susu untuk Najah.

Apa yang aku buat, aku keluarkan chilled EBM dan frozen EBM yang sudah di-thawed tadi untuk aku masuk dalam botol siap-siap. Aku label nombor 1-6. Botol nombor 1-3-5-6 aku isi chilled EBM. Botol nombor 2 dan 4 aku isi frozen EBM yang sudah thawed tadi. Kenapa aku selang seli macam tu? Sebab, botol pertama biarlah yang fresh sikit untuk Najah. Then frozen pulak. Pastu fresh balik. Then frozen semula. So, aneka rasa untuk tekak dia. Hehehe.

Aku label macam kat bawah ni;

 6 botol untuk anakanda tercinta.


Ini gambaran bila dah letak ice pack + puting.

Tips dari AR #9 : Kalau masa Nashriq dulu, aku guna kaedah; panaskan storage bottle -> transfer pergi botol MAM. Then barulah Nashriq minum. Tetapi untuk kali ini, aku guna kaedah yang lebih memudahkan BS. Apa yang aku buat, aku just bekalkan puting yang sesuai masuk dengan storage bottle. Hanya perlu panaskan EBM -> pull out ring cap pada storage bottle -> masukkan puting dan tadaaaa, Najah dah boleh minum! :)


Puting Ortodontik Anakku = RM6.90 / 2 pcs

Kalau ada budget lebih, bolehlah beli warmer untuk memudahkan BS panaskan EBM anak kita nanti. Tetapi jangan risau, tak ada warmer pon boleh. Macam BS Najah, makcik tu lebih mudah panaskan EBM pakai kaedah air panas. Aku bekal warmer hari pertama, petang tu dah pulang balik. Kekeke. Takpelah kan? Ikut keselesaan BS masing-masing.

Tips dari AR #10 : Kalau nak mudahkan BS lagi, ajar BS standby satu botol kat luar supaya suhu susu tak terlalu sejuk dan ambil masa yang lama untuk suam dan sesuai diminum. Susu kan tahan 4 jam dalam suhu bilik. Jadi, bila baby dah nak minum, terus capai EBM yang dah keluar tu tadi, letak dalam warmer / mangkuk air panas, 5 minit, terus boleh minum. Instead of, susu baru keluar dari fridge then baru nak dipanaskan, ambil masa lebih lama.

Haaa. Itu je kot perkara-perkara basic yang perlu diketahui dalam menjayakan misi penyusuan susu ibu ni. Nampak macam payah? Tapi sebenarnya seronok! Masa mula-mula dulu memang liat sangat dan rasa leceh. Tapi bila dah biasa macam sekarang ni, rasa macam happy pulak. :))

Aku harap, entry ini dapat membantu kawan-kawan yang sedang dalam dilema. Echeh. You know who you are lah kan? Siapa makan Nasi Ayam, dia rasa Nasi Ayam lah! :D

Dengan ucapan, "YOU CAN DO IT!"

Bye! :)


Info Tambahan.

1. Susu yang sudah dipanaskan kena minum dalam masa 1 jam tau! Baby minum atau tidak, balance mesti kena buang. Itu pasal, kena sukat betul-betul ikut keperluan anak. Kalau letak lebih, baby tak minum dan buang, kan sayang? 

2. Frozen EBM yang sudah di-thawed MESTI digunakan dalam masa 24 jam. Sebab itu, aku letak EBM frozen nombor 2 dan 4. So aku yakinlah tak sampai 24 jam lagi EBM tu Najah dah minum. Lagi satu, kalau dah thawed-kan EBM tu, takleh bekukan balik tau. Must use it, atau buang. T__T

3. Label susu dengan tarikh dan masa mengepam. Ini bagi memudahkan korang kenalpasti mana yang nak gunakan dulu. Gunakan sistem FIFO - First In, First Out.

4. Buku Log tu bukan sahaja untuk rekod hasil mengepam, aku guna jugak untuk list down susu yang masuk peti beku. Sebab itu, aku boleh tahu berapa stok yang ada sekarang dalam peti beku.

FINISH! :))



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

99 comments:

  1. baru nak request. aishah dah buat dah pun.. tq tq tq..:)

    ana skrg dlm pantang(dh tkmcm pntang dah) dan bercuti lagi. so, masa, mengepam tu tak berapa nk follow lagi, asal rasa brest dah keras je baru ana g pam. salahkan kaedah tu?

    ReplyDelete
  2. wah bagus aishah..dah lama nota ni dlm draft entry maria..so tak yah buat la..ape2 rujuk aishah punya jela..hehe..
    kamu sgt rajin aishah..maria ni dlu ada buku blog tu..skrg dah xda..tak sempat nak check stok bagai..kalau dlu rajin..susun2 tgk mn yg nak expired bagai..skrg mak aih..xnyempat segala..xtau la nape..huhu..

    ReplyDelete
  3. Wow sgt teruja! sy suka~ :) trus tulis ye....tgh dok kumpul nota ^_^

    ReplyDelete
  4. aisyah nak! nak!nota yang untuk bs tu.email kat lin at norlinziana@gmail.com ye.mecih!jasamu dikenang

    ReplyDelete
  5. hi Aisyah. Me Aisha also with diff spelling.. heheh..
    harap tak marah la with my comment yer.. sharing is caring kan.. just a few things to add up for ur note la..

    susu yg dah dipanaskan kena consumed dalam masa sejam. lebih dr tu kena letgo. even baby tak minum pun susu tu. susu fresh yer blh tahan 4 ikut suhu bilik before masuk fridge.

    and aisyah leh add in ur note, ebm yg dithawed dr tempat beku kena consumed within 24 hours and takleh dibekukan balik.

    the rest if perfect! i used ur method last time. asingkan siap2 susu tp use botol susu betul sbb sayang guna storage botol tu. dah buat experimen. botol storage tu akan last longer if guna tuk storage je. the one yg guna as botol minum cepat kusam.

    moga Najah dapat the best from u dear.

    ReplyDelete
  6. Nak nota untuk BS jugak!

    hannahjohary@yahoo.com

    P/S: Kagum dengan you. Very systematic! Siap dengan buku log. Dengan nota laminate lagi. Aduhh. I am so lucky you tulis ni before I get back to work. I belum dapat bayangkan my first day back to work dengan EBM segala ini without reading this article, mahunya I terkontang kanting, BS pun terkontang kanting. Silap-silap by the end of the day my EBM dah selamat jadi tau foo fah. Heheh.

    Thank you so much for this entry, and the note you'll be sending me via email nanti. And all the support, the friendship, the tweets, the BBMs. Semoga Allah membalas segala kebaikan you dengan sebesar-besar ganjaran.

    Oh, I rasa nasi ayam kat lidah ni walaupun hari ni tak makan nasi ayam. Why oh why? :P

    ReplyDelete
  7. sgt terkilan sbb xdpt exclusive breastfeed my baby sbb i got inverted nipple for 1 side of my breast...sedih sebab baby dapat hisap sebelah saja dan in the end, dia masih rasa lapar...pernah try pam masa dalam pantang, tapi end up sampai berdarah for the side yang have inverted nipple tu...then, da fobia untuk pam semula...ada tak breast pump yang yg kita boleh pakai untuk breast yang inverted nipple, sbb kala boleh berazam untuk fully breastfeed untuk future 2nd baby...

    ReplyDelete
  8. gut info aisyah.. tks sharing

    ReplyDelete
  9. aisyah lagi satu nak tanya, kat rumah after balik dari kerja u still pump tak?

    ReplyDelete
  10. bagus aishah
    mmg sgt boleh dimanfaatkan info ni
    masukkan widget untuk di recommend to google+.. aku nak share ke google +

    ReplyDelete
  11. Hi Aishah,
    Firstly, congratulations sebab berjaya "kotakan" niat Aishah untuk BF Najah setelah "half-way" dengan Nashriq dulu :).

    With your determination, insyaAllah, you will suceed in breastfeeding Najah hingga 2 years :)

    Nota Aishah tersenyum saya baca, mengingatkan saya masa start BF anak dulu :) Saya baca sana-sini and create nota sendiri and DO's & DON'Ts untuk BS :).

    OK, all the best Aishah. Bravo!

    ReplyDelete
  12. salam..
    aisyah nak jugak note untuk BS tu..thanks yer..

    ReplyDelete
  13. aisyah .. pls email nota BS tu ye.
    misswawa@yahoo.com
    TQ

    ReplyDelete
  14. salam..

    tengah carik2 info pasal puting susu sebab baby saya tiba2 tolak susu dari botol tiba2 jumpa blog ni. banyak info bf. best best best. ehmm, nak mintak nota pengurusan ebm boleh? nak kasi kat BS nanti. tenkiu so much in advanced!

    send kat sini ye, izma@gmail.com

    :)

    ReplyDelete
  15. @Izma : Kita dah email dah, tapi tendang balik. Kenapa ek?

    ReplyDelete
  16. aisyah .. pls email nota BS tu ye.
    misswawa@yahoo.com
    TQ

    ReplyDelete
  17. salam kak aisyah. saya tgh surf pasal ebm ni n accidentally jumpa blog akak ni. bnyk sgt info utk new mummy spt saya. tq so much! kak aisyah pls emel nota BS tu jugak ye. will be very appreciate that. tq :)

    nooraizura@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. Aishah sy nak jugak nota tu....
    Email dkat halimaton_nasf@yahoo.com

    ReplyDelete
  19. bagus aishah.. thanks for sharing... hehe ni tak sabar nk ada baby keci,.. rindu moment BF.. hehe rayyan dapat BF 1 tahun je huhu

    ReplyDelete
  20. kak,sy suka sangat entri ni.sy copy paste ye.sebab so far ini entri EBM yg paling senang dan best sy jumpa..nanti sy kasi mention akak.sy pun duduk JB gak.tp sy dah beli shaklee trial pack utk set pantang tu.kalau sesuai dgn sy,nanti sy beli full set kat akak.senang sikit sebab sama kat JB.. :)

    ReplyDelete
  21. Terima kasih, Aishah. Info yg sangat berguna dan sgt membantu. Terima kasih sangat2.

    Mar pun nak nota utk BS tu. Alamat email, marlizamohdmokhtar@gmail.com

    ReplyDelete
  22. mmg info berguna utk saya yg bakal melahirkan. minta kongsi ilmu....

    ReplyDelete
  23. tq krn share ilmu yg sgt berguna. moga Allah shjlh yg dpt balas jasa baik aisyah... sy pun nk note utk BS tu leh tak? email sy.. anis3ar@gmail.com

    ReplyDelete
  24. emailkan sy jugak nota tu yek..

    ieza_e09@yahoo.com

    ReplyDelete
  25. Slm..blh emailkn sy jgk nota tu... :-) tqvm

    ReplyDelete
  26. Slm..blh emailkn sy jgk nota tu... :-) tqvm

    ReplyDelete
  27. As salam...bleh emailkan juga nota tuk bs tu...tq sm

    ReplyDelete
  28. saya nak nota untuk BS,boleh emailkan ke eyla2000@yahoo.com

    ReplyDelete
  29. saya nak nota untuk BS boleh? emailkan ke eyla2000@yahoo.com

    ReplyDelete
  30. kita br 6 bulan prgnt..tp nak sgt BF full untuk baby..hope leh contoh akk..nanti akk emelkan ekh..
    mizaien@yahoo.com

    ReplyDelete
  31. salam..tq untuk info yg sgt berguna,akak ada lagi tak note utk BS tu..kalau ada nak..hehe..
    email:izzatiasyraf78@gmail.com
    tq kak

    ReplyDelete
  32. Saya pun nak gak nota utk bs nnti.. good entry.. sangat bermanfaat utk wanita yg baru nk bgelar ibu :)
    il4ni@yahoo.com

    ReplyDelete
  33. wow!sgt membantu..sy pon nk jugak nota bs nnt :-) email kn dkt saya nota tu... nurul_wawa_07@yahoo.com

    ReplyDelete
  34. wow!sgt membantu..sy pon nk jugak nota bs nnt :-) email kn dkt saya nota tu... nurul_wawa_07@yahoo.com

    ReplyDelete
  35. Salam,very good info ttg pengurusan ebm..minta tlg emailkan nota utk bs jugak ye..nurulwardah@yahoo.com. tqvm

    ReplyDelete
  36. salam...info yg sgt2 useful utk new mommies like me. boleh tlg emailkan note ke BS tue ke izzatulfadilah@yahoo.com.my? thanks!!! :))

    ReplyDelete
  37. salam..
    nota anda sgt membantu..
    sy pon nk jugak nota bs nnt :-) email kn dkt saya nota tu... huda_adnan@hotmail.com

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. salam.... TQ sangat2 dengan info yg berguna tu... betul2 membantu saya yg baru nak praktik BF ni... nak nota BF tu jugak bleh x? emailkan dekat saya eh norazizah.hamzah@gmail.com

    ReplyDelete
  40. salam..
    sangat berterima kasih untuk nota breastfeeding ni.. adalah sangat membantu bile nak start balik breastfeeding journey utk anak no 2 ni.. yg first buat aci jalan je. huhu

    btw, blh emelkan nota BF utk babysitter tu tak? terima kasih bebanyak sangat..

    nurulaina@hotmail.com

    ReplyDelete
  41. Hi, boleh emailkan nota bs tu? sweetxera@gmail.com.

    Thank you.

    ReplyDelete
  42. Hi, boleh emailkan nota bs tu? sweetxera@gmail.com.

    Thank you.

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum. best betul baca entry ni... :)

    FYI, saya sedang expecting my 1st child, skrg baru 5 months preggy. cita2 mmg nak fully BF nanti. kalau boleh, emailkan kat saya nota utk BS tu ye (munirahailmee@yahoo.com).

    TQIA!!! :) :)

    ReplyDelete
  44. Hai Aisyah, thanks for the info. Sangat bagi I semangat nak BF baby nih. HEHE. Kalau tak keberatan boleh tak tolong emailkan notes untuk BS tu?

    Thank you! :)

    farahaliaa@yahoo.com

    ReplyDelete
  45. salam, akhirnya jumpa gak entry yg sesuai dgn apa yg saya nk tau pasal BF ni..tq so much..

    boleh tak saya dapatkan nota untuk BS tu gak..
    email sy ferra1984@hotmail.com

    tqvm (",)

    ReplyDelete
  46. Salam,
    Thank you very much for the useful info. Saya seorang mummy yang sedang berusaha ke arah exclusive breastfeeding (terhalang oleh beberapa masalah kesihatan). Kalau tak keberatan boleh tolong emailkan notes BF and BS ke? Email saya ida.ilyani@gmail.com. Thank you so much! :)

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum aisyah. Thanks for this article. Nak nota utk BS jugak. nurulhuda.abdkader@gmail.com. Tq!

    ReplyDelete
  48. salam...best aricle ni..sy pn nak nota utk bs jugak..hehehe itayaen@gmail.com..terima kasih byk2 ats kesudian berkongsi :)

    ReplyDelete
  49. emeil kat saya jugak
    surhinwh@proton.com
    thanx for the useful info

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum Aisyah..
    thanks 4 d info...nak jugak nota syazahusna@gmail.com..
    baru anak first baru nak blajar..
    tq

    ReplyDelete
  51. salam... bagusnya nota awak ni..sgt2 membantu... moga pahala awak bpanjangan bila ilmu ni disebarkan...
    klu tak keberatan nak jgk nota tu
    esjajaii@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  52. Salam aishah...
    Walaupun dah anak ke 3, baru ada azam nak full breastfeeding..so, your input ni really helping me...kalu boleh, nak jugak note utk BS tu...email kan pd ummuhasif@yahoo.com. tq .

    ReplyDelete
  53. Hi... nota yg sungguh membantu, br first time nk fully breastfeeding eventho anak no.4. Kalau boleh nk note baby sitter tu ye. Emel to kasma_w@yahoo.com. thank you very very much!!!

    ReplyDelete
  54. salam aishah, terima kasih atas perkongsian. boleh email note bs ke nur.noor[at]gmail.com? thx! :)

    ReplyDelete
  55. nak nota utk bs tuh....email ker ethylinaamine@yahoo.com...tengs

    ReplyDelete
  56. Salam. sy dah almost down dgn bf dan ebm nie. Thankfully ada yg sudi share useful info mcm nie. Thx byk2.

    Kalau leh nk minta note utk jugak ye. X lama lg nk kena hantar baby jugak bila dh masuk keje.

    asyikhin@gmail.com

    ReplyDelete
  57. nak jugak nota...huhuhu sgt mmbantu ni...nk trangkn satu2 kt bs mmg pyh...refer kt nota snang cket... miatrisyia@gmail.com...tq

    ReplyDelete
  58. salam Aisyah.. mind sharing your note for BS. Thank you. Norhazemah, Brunei

    ReplyDelete
  59. salam Aisyah....ilmu yg bermanfaat dunia akhirat...mohon share nota ya..trima ksh

    ReplyDelete
  60. info yg sangat membantu dan memang ini yg saya tengah cari.

    ReplyDelete
  61. Assalam kak.. Very nice entry.. Byk info.. Btw, nak nota BS jgak blh.. Berazam nk fully BF.. Tgh gigih kumpul stok sblm msk keje.. (waysdiana@gmail.com) tqvm kak.. =)

    ReplyDelete
  62. Assalam kak.. Very nice entry.. Byk info.. Btw, nk nota BS tu jgak blh.. Berazam nk fully BF, tgh gigih kumpul stok.. Email waysdiana@gmail.com

    ReplyDelete
  63. Salam... tahniah atas entry yg amat informatif ini.... mohon untuk email nota untuk BS saya.. terima kasih.. hani_jestin@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  64. Salam...thanks utk entry yg sgt bermanfaat ni.Makin bersemangat sy nak pump susu dan buat stok byk2 ni.

    Nanti awk emailkan pasal nota khas cara-cara pengendalian susu ibu tu ek..ni emailnya yana5584@gmail.com

    Thanks a lot dear :)

    ReplyDelete
  65. Wahh senang la sy nanti.. skarang tgh bertungkus lumus hasilkan ebm tuk my bby.. pls email kpd sy nota tu.. norazarina.harun@yahoo.com tq aishah..

    ReplyDelete
  66. very excellent article untuk bakal mommies yang berhajat nak BF anak. kak aishah, saya pun nak nota untuk BS tuu ya. ni emailnya, zetty_zuharizam@yahoo.co.uk and thanks a lot.

    ReplyDelete
  67. Wa~~~! Nota berguna ni kak. Terima kasih banyak2 :)

    ReplyDelete
  68. Salam..blh email tak nota utk bs tu..tq in adv aishah! ;)

    ReplyDelete
  69. salam.. boleh emailkn nota tu utk sya.. ni email sya norzie1902@yahoo.com.
    mekasih..

    ReplyDelete
  70. Salam sis..nak nota jugak.email kat sini ye ...ayuhasan204@gmail.com
    thanks in advance ;)

    ReplyDelete
  71. Salam sis..
    Terima kasih atas info2 tersebut.. Banyak yg saya dapat. Sis, bole emelkan nota tu. ni email saya aleyn.ghani037@gmail.com.. Thanks in advance!

    ReplyDelete
  72. salam sis..saya pun nak nota ju jugak bole..thanks..
    email: azinuj@yahoo.com

    ReplyDelete
  73. aisyah .. pls email nota BS tu ye.
    sitimariam.abuhassan@yahoo.com
    TQ

    ReplyDelete
  74. Aisyah plz email to me de nota.. quhashini@gmail.com.

    ReplyDelete
  75. Aisyah plz email to me de nota.. quhashini@gmail.com.

    ReplyDelete
  76. Aisyah, it would be an honour if u could email me the notes ... sszoffice@gmail.com
    Tq much

    ReplyDelete
  77. Hi aisyah..boleh xemail me BS notes tu.. tima kasih :)
    nurulashikinyaacob@yahoo.com

    ReplyDelete
  78. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  79. Salam aisyah, thank you for the very useful info. can you please email to me the BS notes jugak? thank you very much god bless :)

    shazneetajuddin@gmail.com

    ReplyDelete
  80. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  81. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum...alhamdulillah tq so much for the useful info. Boleh saya dapatkan nota tue juga? norhazirahnoor@gmail.com. Terima kasih =)

    ReplyDelete
  83. Good entry..saya nak juga nota BS tu ..plz emel me... Misstoffee@gmail.com

    ReplyDelete
  84. Bersungguh2 sy baca as persediaan sy even baby belum kluar lagi.. Sy xsabar nk bg baby khasiat susu ibu inshaAllah 2 taun. Doa kn sy ye kak. Sy mahu nota utk BS juga boleh. sitifarahsuhana@gmail.com Terima kasih..

    ReplyDelete
  85. Assalamualaikum sis..bleh share nota BS. izzatirazak@gmail.com. .tq=)

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum sis.bleh share nota BS tu jgak.. izzatirazak@gmail.com. .tq=)

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum, tq for sharing this info. Sgt2 berguna n membantu. Boleh email nota utk BS. sira_azwani@yahoo.com. Tq

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum puan, nak nota utk BS jg. Tq. sira_azwani@yahoo.com

    ReplyDelete
  89. tq for sharing, love this entry, banyak sangat info ;)

    ReplyDelete
  90. Salam saya nak nota utk bs tu .
    Email yinezreen@gmail.com
    Tq so much dear

    ReplyDelete
  91. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum sis.... Sy nak tanya, utk tips yg num 10 tu, maknanya susu yg dlm peti pastu kita letak kat luar tanpa perlu dipanaskan boleh tahan 4jam.... Mcm tu ye..... Lepastu dah di panas kan tahan satu jam shj... Btl tak?

    ReplyDelete
  93. Assalamualaikum sis.... Sy nak tanya, utk tips yg num 10 tu, maknanya susu yg dlm peti pastu kita letak kat luar tanpa perlu dipanaskan boleh tahan 4jam.... Mcm tu ye..... Lepastu dah di panas kan tahan satu jam shj... Btl tak?

    ReplyDelete
  94. hi sis..mommy to be kat sini..tq for the tips. notes utk bs pun dah copy..hihi. nak tnya, puting susu tu kena steril dulu sebelum boleh guna utk next feed atau mcmna?

    ReplyDelete
  95. hi sis..mommy to be kat sini..tq for the tips. notes utk bs pun dah copy..hihi. nak tnya, puting susu tu kena steril dulu sebelum boleh guna utk next feed atau mcmna?

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum nice info. Nak jugak nota utk bs. Tq
    Rajasarah87@yahoo.com

    ReplyDelete
  97. Are you looking for a business loan? personal loan, house loan, car loan, student loan,debt consolidation loan, unsecured loans, venture capital, etc. .. Or have you been refused a loan by a bank or a financial institution for any reasons. We are private lenders, lending to businesses and individuals in a low and affordable interest rate of 2% interest rate. if Interested?Contact us today at ( clintonjohnson536@bk.ru ) and get your loan todayRegards,Clinton Johnson investment Team

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015