Thursday, August 19, 2010

Kiraan Tempoh Kehamilan Yang Sebenar.

Setelah dua hari meng-MC kan diri, hari ni kembali bertugas seperti biasa. Gigih sangat bangun pagi-pagi dengan semangat waja yang jitu nak menghadap kerja-kerja di pejabat. Menghabiskan stok-stok kerja yang nampak macam tak habis-habis. Poning kopala den. Haih.

Nak jalan pon dah tak larat. Sampai ada rakan seperjuangan suggest suruh sewa truck khas untuk bawak aku berjalan. Gegegegege. Kasar bunyi weh? Takpe. Takpe. Tunggu lepas bersalin nanti, gua pakai kebaya pergi kerja. Wakakakaka. Tak pernah umur aku pakai kebaya. Buang tebiat? :p

Kesihatan memang tak best sangat sekarang ni. Semuanya pon serba tak kena. Lower abdomen berdenyut-denyut. Terasa macam ditarik-tarik. Baby kerap mengeras dan membuat pergerakan luar biasa. Macam seram bunyinya kan?

Ramai yang suggest suruh pergi amik cuti bersalin awal. Duduk kat rumah diam-diam menunggu saat indah berjumpa baby. Tapi terasa sayanglah pulak amik cuti bersalin awal. Nanti lepas bersalin cutinya jadi pendek. Tak boleh berpoya-poya lama dengan baby.

Oh ye kawan-kawan. Aku ni nak tumpang tanya.

Semalam, berbual-bual dengan Emak. Emak kata, zaman dia dulu, tak ada pulak kiraan mengandung by weeks ni. Kiraan semua ikut bulan. Cukup 9 bulan 10 hari, confirm baby lahir punya. Itu Emak aku katalah. Bukan aku yang kata. :p

Jadi, Emak pon bertanya bila hari pertama aku punya last menses. Aku pon menjawab 18 November 2009. Kira punya kira, Emak kata, semalam (18 Ogos 2010) usia kandungan aku baru jejak 9 bulan. Lagi 9-10 hari lah kot aku akan bersalin. Lagi sekali, itu Emak yang kata. Bukan aku. :p

Contoh pengiraan;
18/11/2009 - 18/12/2009 = 1 Bulan
18/12/2009 - 18/01/2010 = 2 Bulan
18/01/2009 - 18/02/2010 = 3 Bulan
18/02/2009 - 18/03/2010 = 4 Bulan
18/03/2009 - 18/04/2010 = 5 Bulan
18/04/2009 - 18/05/2010 = 6 Bulan
18/05/2009 - 18/06/2010 = 7 Bulan
18/06/2009 - 18/07/2010 = 8 Bulan
18/07/2009 - 18/08/2010 = 9 Bulan

Aku berdebat lah jugak dengan Emak. Aku kata, macam mana pulak kawan-kawan aku yang bersalin usia kandungan 36, 37 dan 38 minggu tu? Kira tak cukup bulan ke?

Emak pon terdiam. Kekekekekeke.

Apa pendapat korang? Korang pernah dengar tak kiraan yang macam Emak aku terangkan kat atas tu? Saje je nak berkongsi. Kot orang dulu kiraan dia memang macam gitu?

P/S : Emak kata lagi 9-10 hari lagi. Dah over due 3 hari tu.



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

16 comments:

  1. em nak komen pn tak blh psl maria tak ingat last period haritu berapa..ikut scan je..tp tiap kali scan mmg tak larat...n aqil lahir awal seminggu..takpe aishah doa byk2 k..insyaALLAH ALLAH permudahkan..

    ReplyDelete
  2. hi aishah..
    kalau saya last mense was 14 november..kalau ikut kiraan ur mom agaknya 24/8 ke...hehehe...entahlah...semoga insyaallah allah permudahkan proses bersalin kita nanti dan semoga anak-anak kita sihat walafiat n cukup sifat2nya..ye...

    ReplyDelete
  3. mase reen pregnant umur baby 32 mggu kite kire da 8 bln kn? mak reen ckp da 9 bln.. debat la jugak.. last2 mak ckp "x paham la ngan kiraan org moden neh" hahaha :P

    ReplyDelete
  4. klu ikot kiraan skrg 40 weeks kan? lps dr tue barulah kire overdue.

    baru bersalin awal tahun dah x ingat...yenna deyyyy labu!!!! =p

    ReplyDelete
  5. Ooo mcm tu ke org dulu2 kira. Baru tau :D

    ReplyDelete
  6. sebulan ada 4minggu lebih sehari atau 2 hari.. so 40weeks bahagi 4.xx lebih kurang 9.xx bulan.. camtu la saya main kira2 masa pregnant dulu sebab tak puas hati celah mana datang 9 bulan 10 hari tu.. hahahaha..

    ReplyDelete
  7. kalau ikutkan perkiraan yg btul...btul la tu 9 bulan 10 hari... tp skang ni cmner ntah boleh kuar perkiraan 40 minggu tu.. nieza pon br je ckp psl hal ni ngn kakak kat pejabat..die ckp nieza mungkin bersalin awal.. sbb die pon pelik nape lambt benor due nieza.. kalau 40 minggu kire dh 10 bulan... dh lebey tu.. kalau dh msk 9 bulan / 36 weeks, dh kene prepare la paper yg patut..

    ReplyDelete
  8. penah dengar, tapi tau tau... kita cuma ikut tarikh yang diberitahu doktor tu jer.. tepat2 jatuh pada tarikhnya..

    so, aishah...minggu depan jumpa la baby!

    ReplyDelete
  9. Maria : Oh, Maria ikut tarikh kat scan eh? Aishah tak tahulah ikut tarikh scan bila. Sebab tempat yang Aishah scan tu, takde print tarikh due date pulak.

    Safiah : Kiranya, kalau ikut kiraan my mum, you cukup 9 bulan 14 Ogos. Then, plus 10 days more, it will be 23 atau 24 Ogos lah kot. Hahahaha. Jangan caya. Jangan caya.

    Reen : Haaa. Itulah. Penat tau nak terangkan. Dia sibuk cakap zaman dia takde kira minggu-minggu sume ni ha. Kekekekeke.

    Sharena : Yap. Sekarang ni 40 weeks ye Puan Sharena. Baru anak sorang ni weh. Sudah lupa ka??

    Puan Nad : Hahaha. Saya pon tak tahu. Itu, ikut apa yang Emak saya terangkanlah. :))

    Aneen : Itulah. Emak sibuk sangat dengan "9 bulan 10 hari" dia tu. Macam drama TV pulak. Hehehehe.

    Nieza : Betul, doktor kat klinik pon cakap, by 36 weeks, dah boleh prepare. Selamat bersiap sedia! :p

    Chempaka : Wah, untungnya awak, jatuh tepat pada tarikh due date. Takdelah suspen sangat kan?

    ReplyDelete
  10. erm samer la aishah, perut dh rase senak akibat tendangan yg plik2 ni..kadang2 mmg rase nk terkucil..berat semacam jer nk bawak perut..
    erm mungkin betul la kata mak aishah tu..cuma yg bersalin awal ke lambat ker kuasa Tuhan la plak..hehe get ready yer

    ReplyDelete
  11. hihihi mcm nurul bersalin awal. nurul ingat lagi nurul bersalin minggu ke 37 6 hari. so maknanya lagi sehari nak masuk minggu 38.

    masa tu nurse n doc siap tnya "puan nurul ada minum air apa2 tak air selusuh ke air apa yg menyebabkan puan ni sakit nak bersalin ni awal?"

    nurul jwb lah "ada"


    hihihi tp nurul cuma minum air bacaan al-quran dari ustaz. ustaz tu suruh minum dua minggu awal dr tarikh due date. sekali tercepat pulak bersalin.

    tp nurul tak percaya sebab air kita bersalin awal. semua tu Allah S.W.T yg tentu kan.

    anyway sha take care tau. sha dah sarat sgt tu.

    ReplyDelete
  12. Yana : Ha'ah. Kat perut macam ada gelombang tau. Kelakar kadang-kadang. Apalah yang dia buat kat dalam tu. Yap, kadang-kadang rasa macam nak terkucil. Kekekeke. Boleh sama pulak kan?

    Nurul : Emak Aishah suruh mintak kat ustaz jugak, amik air pape kan. Tapi Aishah tak buat pon lagi. Heeee. Patutlah lambat kot? :p

    ReplyDelete
  13. saya doakan semuanya selamat. first child dulu pun saya overdue 11 hari... keluar baby kulit dah menggelupas semua...

    ReplyDelete
  14. .Dd LaLa. : Over due 11 hari? Wah. Lamanya. Memang doktor yang cakap tunggu sampai 11 hari eh?

    ReplyDelete
  15. aishah... cara kiraan ur mom tu tepat2 utk i... last menses 11 oct... i bersalin 21 july aritu... hehe

    ReplyDelete
  16. Zuhaira : Tepat eh? Alamak, ekan kira balik lah untuk saya kalau macam gini. Hehehehe.

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015