Tuesday, May 18, 2010

Manfaat Surah Alam Nasyrah & Petua Mendapatkan Anak.

Aku nak kongsi blog post yang Kak Intan tag aku kat Facebook. Kongsi-kongsilah. Mana tau, kita akan dapat syafaat dan kebaikan daripada berkongsi ilmu begini.

*********************************************

Sebentar tadi saya selesai menonton Tanyalah Ustaz bersama Ustaz Hanafi Abdul Malek (cuba cari profile FB beliau, tapi tak jumpa). Tajuk menarik untuk hari ni - ANAK ANUGERAH ALLAH. Topik yang saya kira sangat relevan memandangkan senario keruntuhan sosial dan cabaran-cabaran keibubapaan dalam membesarkan anak-anak.

Saya sangat-sangat bersetuju dengan konsep pendidikan berlandaskan agama adalah yang terbaik dan juga penyelesaian untuk 1001 macam permasalahan sosial. Semoga sahabat-sahabat dan mungkin saya juga (jika diizinkan Allah) mampu menjalankan amanah ini berlandaskan apa yang seharusnya bagi memastikan generasi akan datang, adalah generasi yang terpelihara dari 1001 macam cabaran masa kini.

Okay, saya sebenarnya nak kongsi beberapa ilmu yang saya peroleh sebentar tadi.

MANFAAT SURAH ALAM NASYRAH

1. Untuk ibu bapa yang rasa kesabaran tercabar dengan kerenah anak-anak, amalkan membaca ayat pertama dalam surah Alam Nasyrah (yang bermaksud: [1] Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk)?). Kemudian, tiupkan pada tapak tangan, dan sapukan di dada. Amalkan ini selalu, mudah-mudahan kita akan punya kesabaran, kekuatan dan semangat dalam mendidik anak-anak.

2. Untuk mereka yang rasa terbeban dengan apa-apa temasuk juga bebanan hutang. Bacalah ayat kedua dalam surah Alam Nasyrah (yang bermaksud: [2] Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu?). Kemudian, tiupkan pada tapak tangan, dan sapukan di kedua belah bahu.

3. Untuk mengurangkan rasa malas, menjadi lebih bersemangat dalam apa jua pekerjaan, bacalah ayat ketiga dalam surah Alam Nasyrah (yang bermaksud: [3] Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?). Kemudian, tiupkan pada tapak tangan, dan sapukan di bahagian pinggul dan pinggang.

4. Ayat keempat dalam surah Alam Nasyrah (yang bermaksud: [4] Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu) adalah sesuai untuk diamalkan bagi mereka yang perlu bergaul dengan orang ramai atau lebih sesuai untuk kemasyuran. Boleh juga diamalkan oleh ibu bapa untuk mendapat perhatian daripada anak-anak. Baca ayat tersebut, kemudian tiupkan pada tapak tangan, dan sapukan di muka.

Tafsiran seterusnya surah Alam Nasyrah:

[5]
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

[6]
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

[7]
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),

[8]
Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).

PETUA MENDAPATKAN ANAK

Menurut Ustaz Hanafi Abdul Malek, bagi mereka yang berhasrat untuk mendapatkan anak, minum segenggam kurma yang dikisar bersama segelas susu kambing. Sekali seumur hidup juga sudah mencukupi.

Selain itu, amalan makan 7 biji kurma dan susu kambing juga memberi banyak manfaat untuk kesihatan.

Selamat mencuba & maaf kalau saya ada tersilap di mana-mana.

:)

*********************************************

Entry ni buat aku rindu pada Nur Anis Nashrah (Cahaya, Teman Rapat, Lapang Dada). Miss and love you so much sayang. Al-Fatihah.



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

8 comments:

  1. Al-Fatihah untuk Nashrah.

    Awak,
    1 lg yg tak rugi untuk diamalkan. Dapat sy seorang ustaz. Once baby lahir, ubun2 dia kan masih lembik. Digalakkan baca surah Nasyrah sebanyak mungkin. Letak jari kita kat ubun2 dia tu pastu baca. Insya-Allah anak mudah jadi bijak.

    ReplyDelete
  2. Alfatihah buat Nasrah..
    aishah dah ada orang tunggu disana.. :))

    ReplyDelete
  3. insyaALLAH...
    ak dicuba...

    ReplyDelete
  4. bagus info ni aishah.insyallah dila akn amalkan. tp nk guna susu segar or susu kambing segera?

    al-fatihah buat nashrah..namamu penyejuk diri.

    aisha kamu bertuah...sudah ade yg menanti..

    ReplyDelete
  5. dr fadhilah kata masa prgnant, si suami bcakan surah alam nasyrah dan tiup pd perut isteri insyaAllah anak nnt dgr kata

    ReplyDelete
  6. al fatihah buat nashrah..
    insyaallah dia akan mndoakan kebahagiaan ibu ayah n adik dia.. amin amin ya rabbal alamin..

    sedap betul name dia.. makne dia mmg sejuk je ati..

    ReplyDelete
  7. al fatihah untuk Nashrah,kak. dia dah bahagia kat syurga tu :)

    i'allah second baby akak akan doing well :) ramaiiiiiiiiii doa ni. heee

    ReplyDelete
  8. Ibu Alia Kaiyisah : Terima kasih atas info awak tu. Menarik sangat. Sama-samalah kita usaha untuk mendapat anak yang bijak. Insya-Allah.

    Abah & Mak Haqq : Insya-Allah. Saya pon selalu positifkan fikiran macam gitu. Tapi, dalam positif-positif pon, datang jugak negatifnya nanti. Ngeh~

    Jantan Keparat : :)

    Dhila : Aishah tak pasti pulak tang segar atau segera tu Dhila. Sebab Aishah kopi pes dari blog Kak Intan. Cuba Dhila confirm dengan dia, sebab dia yang tengok rancangan tu.

    Yana : Iye? Banyak pulak rahsia Surah ni yang kita dapat kan? Insya-Allah, kita usaha sebaik yang boleh.

    Reen : Amin. :)

    Yonna : Terima kasih Yonna. :)

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015