Monday, May 17, 2010

Halal Haram Susu.

Tengahari tadi aku dapat email dari seorang rakan pembaca. Beliau ni sangat-sangat prihatin okeh. Memandangkan aku pernah mention susu pilihan hati KALAU AKU TIDAK BREASTFEED kat entry yang ini, maka beliau pon bergegas meng-email untuk memberitahu status halal haram susu berkenaan. Terima kasih banyak-banyak ye Hazwani. :)

Aku kongsi kandungan email kat bawah ni. Selamat beramal!

*********************************************

Peringatan : Bagi yang bakal melahirkan atau sudah melahirkan, diharap menghindarkan jenama yg merosakkan aqidah Islam. Demi anak-anak yg soleh dan solehah.

*SUSU SIMILAC*

Sorry terpaksa info pasal benda ini untuk pengetahuan mothers to be. And please inform this to your friends ok. Aku baru dapat info dari Datuk Dr Maamor - Persatuan Pengguna Islam Malaysia bahawa Susu formula SIMILAC diragui status halalnya. Susu ini pun quite famous. Ada di pasaran. Susu ini dipercayai guna hormon manusia dalam proses pembuatannya. Susu ini juga sudah dikategorikan TIDAK HALAL dari Persatuan Pengguna Islam Amerika Syarikat.

Susu Similac ini adalah product Abbott Laboratories. Selain Similac, Abbott Laboratories juga distribute susu-susu berikut:

1) Isomil
2) Gain
3) Gain Plus
4) Grow
5) Pediasure
6) Ensure

Berkaitan status halal haram 6 susu kat atas ni, harap kita dapat information ASAP. Info untuk kawan-kawan yang ada anak, adik, anak saudara yang minum susu berkenaan.

*********************************************

Wallahualam.

Entry ni untuk perkongsian bersama. Kalau ada kesilapan fakta atau salah info, bolehlah kita share dan bincang sama-sama. Sharing is caring kan?



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

4 comments:

  1. kite pn ade dapat emel nie. not long after naik keje pas bersalin arituh. xleh nk komen byk. wallahualam.

    tgh pk2 nk bg Naurah susu soya rumusan baby 0-6 months. cam menarik jerr hehe..xpon susu kambing jenama Karihome..dgr citer susu kamben lg bagos dr lembu sbb lebih mudah hadam. wallahualam..

    p/s: habi x bg beli sbb dia kate Naurah msti xnk. sadiss tsk tsk

    ReplyDelete
  2. oowh seb bek zarif bukan minum susu2 tu sume,,

    ReplyDelete
  3. Sharena : Saya pon tak berani nak komen. Sebab anak saudara sampai 2 orang minum salah satu susu berkenaan. Nak cakap dan suruh berhenti, kita tak ada hak kan? Lagi pulak, benda ni belum sahih.

    Nano : Zarif minu susu apa Na?

    Abah & Mak Haqq : Your welcome! :)

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015