Friday, May 14, 2010

Minggu Ke-25.

Hari ni first time check up di O&G Hospital Sultanah Aminah. Minggu-minggu yang sebelum ni, buat kat Klinik Kesihatan dan kalau rajin akan pergi ke private untuk scan. Aku dah masuk minggu ke-25. Minggu yang sama aku kehilangan Arwah Nashrah dulu.

Sekarang ni, setiap saat aku tak boleh fokus pada kerja. Aku nak make sure budak kecik dalam perut ni bergerak dan menendang dengan konsisten. Aku takut jadi macam dulu. Gara-gara ambil ringan pergerakan Nashrah, aku kehilangan dia buat selamanya.

Alhamdulillah, setakat ini, semuanya okeh. Bayi dalam perut dah 900 gram. Lagi 100 gram nak masuk sekilo. Kalau mengikut rekod yang dulu (Nashrah), minggu ke-25 beratnya baru 600 gram. Beza 300 gram. Tak kisahlah berapa bezanya pon, asalkan semuanya sihat dan selamat.

Lagi 3 hari nak masuk ke saat perginya Nashrah (25 minggu 5 hari). Tak ada lainnya perasaan aku sekarang. Takut. Serius, sangat takut. Sebenarnya tak perlu fikir pon takpe. Aku kan kena move on. Fokus pada apa yang aku dah ada sekarang. Tapi aku ni manusia biasa. Terikat dengan memori.

Ramai yang kata aku ni bertuah sebab cepat dapat ganti. Aku bersyukur untuk itu. Tapi hakikatnya dalam hati, Tuhan aje yang tahu. Perasaan takut, trauma, fobia, semuanya bercampur baur. Ah, ada satu lagi perasaan. Rasa malu.

Kenapa mesti ada rasa malu? Sebab, tiap kali orang tahu aku mengandung semula, mereka mesti senyum mengejek. Dan keluarlah kata-kata sinis seperti contoh di bawah;

"Mak aiiih! Cepatnya dah dapat ganti. Tak menyempat-nyempat kau eh? Mesti dalam pantang dah balun. Huhuhuhuhu....."

Mungkin aku ni over sensitif sangat. Fikiran tak terbuka. Orang cakap macam tu pon, aku nak amik hati. Tapi, entahlah eh....

Aku doa setiap hari, minta Tuhan peliharakan anak yang ada dalam kandungan aku ni. Aku minta dipermudahkan segala urusan. Aku minta selamatkanlah semuanya. Aku tak sabar nak ada anak. Aku tak sabar nak peluk cium anak. Aku tak sabar nak rasa apa yang orang lain rasa bila ada anak.

Serius, aku tak sabar. :(



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

15 comments:

  1. ade org cakap ko tak menyempat2? ya rabbi mulutttttttt.

    ape org ingat kawen ni semua nye seks ke? jadah nya!

    ReplyDelete
  2. Semoga semuanya2 yg baik2 saja untuk awak, Aishah. InsyaAllah..

    Jaga diri dan kandungan baik2. :)

    ReplyDelete
  3. insyaallah kak.. semoga ade bahagia yg menanti:)

    laa pasal ckp2 org tu wat x reti je.. mulut org mane la daya kite nk tutup.. dengki x sudah..

    better akak hepi2 kn diri n enjoy ngan baby comel dlm perut tuh..

    kite stat ngan "brg2 baby da siap?"
    ngeee~

    ReplyDelete
  4. rase die.....mata bengkak xcukup tido...hihi...tp best...sgt menguji kesabaran...

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. adat manusia mulut longkang yg x pernah rasa suffer...mmg cmtu aisha...

    mengadulah pada Allah...

    ReplyDelete
  7. eh..trukk btolla..sape yang ckp cmtue....agak2lah kot ye pun nak ckp...berlapik arr skit..xpe aisha..aawk bersabar jer bnyk2....jg diri n baby elok...harap2 semuanye selamat

    ReplyDelete
  8. huhuhu..
    sabar ek aishah..
    jangan pikir sangat..
    saya ada kawan yang baby dia baru nak masuk 5bulan dah nak dapat adik.. :P

    semua ni rezeki..
    kalau dieorng tanak sudah..
    semoga dipermudahkan semua ya.. :))

    -mak haqq

    ReplyDelete
  9. uish dasatnya mulut org...kot yer pun TUhan yg bg rezeki..ish2..sabar ajer la aishah..erm yana pun xsabar nk tunggu si dia lahir..

    ReplyDelete
  10. haih.. manusia tu tk reti jaga hati dn perasaan manusia lain.. sabor je la ye.. doa byk2 pada Allah mtk dimudhkan segala2nya

    ReplyDelete
  11. biarla diorg nak kata..aishah jg diri je k..org yg kata tu mmg bengong..yg penting hepikan diri k..br bay dlm perut pn happy..k dear..fikir positif n ceriakan diri..make sure baby gerak k..

    ReplyDelete
  12. Cakap kat dia pergi mampus dengan Huhuhuhu dia tu.

    Haha kenapa tiba-tiba marah sangat ni, Hannah?

    :P

    ReplyDelete
  13. pedulikan apa org kata..

    yang penting baby sihat mama ceria.

    jangan sedih n risau2 ye aisyah..

    ReplyDelete
  14. InsyaAllah semuanya akan baik...take care of ur baby also urself ok :) yg penting pergerakan baby mesti kena monitor selalu...klu rs x sedap hati terus jumpe dc..mcm sy dulu, masa 34 weeks preggy rs mcm bb xgerak mcm selalu then jumpe dc , dc ckp waterbag da kurang n kene admitted 4 hari...seb xkena premature labour sbb waterbag da naik blk

    ReplyDelete
  15. Qas : Mulut orang weh. Mana boleh tutup. Huhuhuhu.

    Nad : Terima kasih Nad. :)

    Reen : Kepoh kau ye. Hahahaha. Barang siap sikit-sikit. Reen nak tolong sponsor ke? Ngeh~

    Fashya : Okeh, bab tak cukup tido tu memang mencabar. Tak sabar nak rasa. :p

    Ayue : Iye, hanya Dia tempat saya mengadu. Insya-Allah. Terima kasih ye.

    Mun : Insya-Allah. Terima kasih ye Mun.

    Abah & Mak Haqq : Itu semua rezeki kan? Saya pon fikir ini rezeki. Tuhan nak bagi ganti, mungkin.

    Yana : Kan? Tak sabar sangat. Mintaklah dipermudahkan segalanya. Amin.

    Kak Mas : Insya-Allah. Terima kasih Kak Mas.

    Maria : Yup! Sekarang nak happy-happy diri aje. Penat dah nak sedih-sedih. Hehehehe.

    Hannah : Rileks. Rileks. :p

    Suraya : Baby sihat mama ceria. Saya suka tag ini. Hehehehehe.

    Nazz : Iye?? Tapi saya ni risau terlebih. Kang ada tiap-tiap hari nak pergi doktor kang. :p

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015