Monday, August 22, 2011

Projek Hari Raya #1.

Mempunyai rumah sendiri bermaksud, kau kena ada nafsu nak hias dan tengok rumah cantik. As for me, aku memanglah seorang yang konon-konon macam perfectionist tapi tak berapa nak menjadi. Siap ada satu buku nota tulis apa yang nak buat pada hujung minggu. Nak setel apa? Nak cabut apa? Nak basuh apa? Ahh, Wahid naik pening sampai dia kata, "Nak cabut cadar dan basuh pon tulis dalam buku nota?". Ye, itulah aku.

20.08.2011 (Sabtu)

Bangun sahur pada jam 5.00 pagi. Makan-makan dan kemas dapur serba sedikit. Kemudian, mandi dan tunaikan kewajipan. Belek-belek buku nota dan terus mula dengan bilik belakang. Cabut langsir, cabut cadar dan bawa turun bawah humban dalam mesin basuh. Running washing machine dan berlari lagi ke atas untuk makeover bilik belakang supaya nampak fresh. Hahahaha. Ayat kau nak macam Eric Leong kan?

Alih beberapa perabot supaya nampak lapang dan senang Solat. Alih itu, alih ini. Lap *robok-robok yang berabuk. Simpan barang mana yang tak pakai. Humban mana yang tak berguna. Belek kotak barang-barang newborn Nashriq dulu, errr baik simpan dulu atas robok. Nanti dah 7 months above baru boleh turunkan balik. Capai vakum dan mula menghapuskan habuk-habuk yang bermaharajalela kat atas karpet bilik itu.

Setel dan lega. :)

Misi mengusahakan bilik depan pulak. Tapi kena pelan-pelan sebab Nashriq dan Wahid masih tidur. Cabut cadar, pelan-pelan. Syuhhhhh. Cabut sarung bantal, pelan-pelan. Syuhhhh. Susun bantal atas katil, elok-elok. Syuhhhh. Capai bantal atas kepala Wahid sebab nak buka sarung, pelan-pelan. Syuhhhh. Kejap lagi si kecik tu, "Hekkkkkkkk!" Memang aku dah dapat bayang dah buat kerja dengan si kecik ni dah celik mata. Wahid jegil mata kat aku. Aku menyeringai senyum. Terus blah cepat-cepat bawak cadar dan sarung bantal tadi semua turun bawah tunggu turn nak basuh. Nashriq biar Ayah jaga. Kekekeke.

Bila Wahid dan Nashriq dah bangun, tak payah nak slow motion sangat. Teruslah aku minta anak beranak tu bangun dan beredar dari bilik itu dengan segera sebab aku nak bertungkus lumus setelkan bilik depan tu pulak. Wahid nak tolong, tapi aku tak kasi sebab aku ni berlagak macam perfect sangat. Semua benda nak buat sendiri. Kalau dia tolong nanti, ada je benda yang aku buat / betulkan balik. Hahaha. Nampak macam kejam tak percaya suami kan? Tapi nak buat camno? Dah perangai aku cenggini dari dulu. Dia pon dah faham sangat dah.

Bukak robok baju, betul-betulkan baju yang hanger semua. Lipat apa yang tak betul dalam robok tu. Buang lagi apa yang nampak tak berkenan. Cabut langsir, lap tingkap. Lap robok-robok yang berhabuk. Susun itu, susun ini. On vakum dan terhapuslah habuk-habuk di bilik depan. Nampak puas, beralih pulak vakum bahagian tangga. Dah macam bibik dah aku bertungkus lumus semangat nak sambut raya. Padahal tak tahu siapa yang nak datang raya kat rumah aku tu haa.

Selesai kedua-dua bilik di atas, aku mula usahakan bilik air atas pulak. Basuh dinding, basuh lantai. Lap cermin dan main air. Kekekeke. Seronok rasa macam kat rumah Emak dulu. Tugas aku memang basuh bilik air. Itu je kerja aku dulu-dulu. Yang lain malas nak buat. Tapi sekarang satu rumah kena jaga. Tapi seronok jugak bila semua dah siap. Rasa puas hati dan lega sangat.

Selesai tingkat atas, mari usahakan bahagian bawah pulak.

(Pesanan Penaja : Kalau rasa tak cukup Iman di dada dan kudrat pemberian Tuhan, sila jangan beli rumah dua tingkat ye? Sila beli yang setingkat atau pergi beli rumah flat sahaja. Aku ni dah separuh pengsan dengan Nashriq dan baby dalam perut ni ha. Memang lepas ni kena jugak cari rumah tetap ber-satu tingkat.)

Tingkat bawah, aku mulakan dengan robok TV. Lap-lap habuk pastu amik table runner yang baru beli hari tu. Hehehehe. Warna maroon okeh rumah ahkak tahun ni. Warna cinta gitu. Muahahahaha. Pasang table runner tu, terus nampak sikit macam nak raya. Angkat meja kopi bawak ke tengah tapi fikir jugak berkali-kali sebab Nashriq tengah lasak kan? Meja tu pulak fully kaca. Kang naya pulak kang dia ketuk-ketuk pecah. Tapi bak kata Emak, nak tunggu anak besar, memang rumah tak berhias lah. Ye tak ye jugak kan? So aku tawakal aje lah. Amik table runner yang sedondon warna tadi, pasang pulak kat meja kopi. DONE!

Wahid bawak turun vakum dan bertungkus lumus lah dia vakum karpet ruang tamu tu pulak. Niat di hati nak beli karpet baru, tapi rasanya budget tak berapa mengizinkan. So, pakai ajelah karpet yang Emak bagi ni. Lagipon nampak elok lagi. Selalu je aku angkat dan sidai kat panas tepuk-tepuk kasi habuk hilang. Takpelah tak dapat karpet baru pon. Yang penting berhari raya dengan keluarga. Itu yang penting kan? Echeh, ayat sedapkan hati sendiri.

Dah selesai ruang tamu, aku setelkan Nashriq pulak. Mandikan dia siap pakai baju semua. Pastu bagi makan kasik dia kenyang. Lepas dah selesai urusan Nashriq, Wahid take over semula. Main-main dengan budak kecik tu sambil kecahkan mainan dekat ruang tamu yang Mama dah kemas ni tadi. Menyirap aje aku tengok kan. Nasib baiklah Wahid alert dan kemaskan balik. Dia tau aku memang tak suka kecah-kecah. Wah perangai macam Diva. Kau ingat anak kau tu patung ke Aishah oii? :D

Sebelum mulakan operasi kat dapur, aku pergi berlari menyidai langsir + cadar-cadaran yang dibasuh tadi. Sampai tak muat tempat sidai baju tu tau. Siap kena keluar kerusi-kerusi lagi buat sidai langsir. Nampak macam dobi dah rumah aku. Takpelah, sekali aje penat kan? Nak buat 2-3 hari memang takdelah. Lagipon aku dah takde time lagi nak kemas rumah sini. Minggu depan dah sibuk nak tolong kat rumah Emak pulak. Huh, dah macam SuperMama dah aku.

Selesai menyidai, aku kembali semula ke dapur untuk major cleaning. Pasang alas meja makan, sapu tikar buluh kat dapur, clearkan barang yang tak guna dalam kabinet, clearkan icebox dan lap-lap apa yang patut. Basuh bilik air bawah pulak, basuh sinki dan kumpul sampah sarap yang ada 5 beg! Memang banyak gila sampah sarap 1 rumah aku. Semua yang tak guna aku buang. Malas nak simpan buat semak mata. Abang yang angkut sampah pon geleng kepala tengok sampah rumah aku banyak cenggitu agaknya. Bukan ramai noo duduk serumah. Tapi sampah macam ada 8 orang.

Huh, selesai projek kemas pada jam 10.30 pagi.

Rehat kejap dan mandi buat kali kedua.

Aku tengok jam dah pukul 11.00 pagi. Nak start buat Biskut Cornflakes resipi yang Fad bagi aritu pulak. Bahan-bahan semua dah beli malam sebelum tu. Aku pon keluarkan tray yang dah sedia ada bersama oven pemberian Hannah haritu. Kopek paper cup dan susun satu-satu dalam tray. Susun jugak atas tudung periuk sebab nak buat banyak kali punya bakar kan. Dah setel susun paper cup, baru boleh bergerak ke dapur, naik periuk dan mulakan memasak bahan-bahan Biskut Cornflakes tu tadi. Dah siap masak semua, tinggal ceduk-ceduk masuk paper cup aje.

Ini je yang sempat snap.
Biskut Cornflakes tengah beratur tunggu turn untuk dibakar.

Selesai membakar dan masuk bekas siap-siap pada jam 1.00 petang. Wallah, amik masa 2 jam aje untuk buat 135 biji Biskut Cornflakes ni. Tapi dia punya sakit kaki dan lenguh ke pinggang sampai ke malam. Aku rasa, yang aku ni memang tak ada sense of memasak atau baking lah. Aku lebih kepada cleaning gamaknya. Nasib baiklah memang dah niat nak buat. So, go on aje lah. Macam manalah orang yang buat bisnes biskut-biskut semua ni ek? Mesti penyabar gila orangnya.

Dah selesai minor cleaning lepas membakar kuih tu, rehat kejap sebelum bergerak balik rumah Emak. Sebelum tu dah basuh baju bajan siap sidai semua. Langsir yang dah kering kasi angkat dan siap lipat simpan dalam robok. Langsir raya tak jadi pasang dulu sebab terlupa yang besi cangkuk langsir tu tak beli lagi. Lagipon nak kena bawak langsir tu pergi kedai dia balik nak tambah beberapa set untuk bilik (ini aku cerita kat entry lain ye).

Terus pecut balik rumah Emak dan singgah kedai Elektrik sebab nak belikan Emak sesuatu sebagai hadiah Hari Raya. Dah beli dan order, tinggal tunggu penghantaran aje. Kami pon teruslah balik sebab aku dah penat sangat satu hari projek raya kat rumah kan. Balik rumah Emak, memang aku terus pengsan. Tunggu time berbuka, makan dan terus tumbang balik. :D

Dah habis part satu. Kang kalau rajin sambung part dua pulak.

P/S : *Robok = Almari



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

15 comments:

  1. Nasib baik i orang johor tau robok tu almari. orang johor mmg panggil robok kan.hihihi...

    wiken lepas pun balik rumah mil kemas bilik kitorang. rase nak pengsan kerja kan bilik tu. baru bilik, blum rumah. rupenya banyak sampah yang kitorg simpan..


    fuh aishah, dasyat ar dalam peknen2 pun larat kemas2 segala, siap buat kuih raya lagi tuh.tabik!

    ReplyDelete
  2. kemain lagi aisyah..kalo aida..dh lama surrender..ngn boyot 6bulan ni..hishhishhish..hihi tp sempat wat biskut arab semalam.

    tahniah!! ek

    ReplyDelete
  3. @Fashya : Boleh lah Fashya. Wahid geleng kepala je tengok. Kang kalau tego, bini dia merajuk. So, diamkan aje lah. Hehehehe.

    @Aida : Hehehe. Biskut Arab? Camne tu ek?

    ReplyDelete
  4. Mak mertua pun sejak bermastautin di Johor pun sebut robok. Mula-mula I blur juga. Hihi.

    Memang super lah you. I pun kalau nak buat something macam mengemas ke apa, kena ada plan, catit buat note, then pagi-pagi kena terus buat, baru menjadi.

    Kalau tak, rumah studio apartment 1 bilik macam I pun belum tentu boleh terkemas. Kikiki.

    ReplyDelete
  5. kita gak yang tergendala
    langsir pun siap pasang separuh je
    tak bleh la tgk laki senang lenang
    kita bertungkus lumus
    tak kira..
    kipas smua dia punya bhgn

    ReplyDelete
  6. aisyah oiiiii bila aku kaji2 pantasnya ko wat kija....! kok haku tu mau ngemas ajer membawa ke dua tiga hari bawu siap 1 umah...ini dgn wat kuih rayer lagik

    ReplyDelete
  7. haaaa semput mak nak!! dah la baca satu napas jugak sebab laju beno mengemasnya! Aisyah the SuperMAK!

    ReplyDelete
  8. Ya Allah aishah! tabik spring tahap gaban ar kat ibu mengandung ni.. yana pun xmapu nk bekerja mcm aishah tu..MALAS lbih menguasai segala..wiken adalah waktu bgn pg lamabt..hahahha..serius tabik spring! mesti comel giler dh umah aishah..aih bile nk jadik rajin neh??

    ReplyDelete
  9. Fie yang baca ni pun naik semput tau. Rajin gila Aishah. Fie rumah kecik pun dah tak larat ke hulu ke hilir. Haha

    ReplyDelete
  10. @Hannah : Haha. Mak mertua you pon? Dia memang orang Johor ke ek? Sebab selalunya Johorean asal yang akan sebut-sebut perkataan macam gini.

    @Dayu : Kita pon belum siap sepenuhnya Dayu. Langsir belum pasang sebab ada pertukaran di saat akhir. Ni nak kena rushing balik rumah nak pasang sat. Nak harap hujung minggu ni nanti memang tak boleh. Dah sibuk kat rumah Emak pulak.

    @Syibly : Hahaha. Sebab tu aku suka buat kerja sengsorang. Kalau buat kerja ramai-ramai, lagi pening kepala aku. Lagi aku bertangguh-tangguh nanti. :D

    @UmmuAhmad : Kekeke. Awak baca satu nafas? Hebat jugak tu! :D

    @Aziyana : Comel takdelah Yana. Biasa aje. Buat mana yang larat. Yang tak larat memang tak pandang ah. Kekekeke.

    @Fie : Rumah kita tu kecik aje Fie. Rumah low cost dua tingkat. Sebab tu larat. Kalau rumah lagi besar, memang terduduk kot. :D

    ReplyDelete
  11. Dah lama baca blog ni tapi baru hari ni nak comment :). Hebat sungguh awak ni Aishah, memang super mommy! Dah la preggie! Bagi kita semangat nak mengemas. Asyik letih je rasa, malas pun satu hal. Hehe.

    ReplyDelete
  12. Wah..dah macam super woman aishah buat keje..;)

    ReplyDelete
  13. @PinkGremlin : Kita memang suka mengemas Pink. Tapi tak suka memasak. Ada pro dan kontra jugak kan? Kekekeke.

    @Yantie : Hahaha. Takdenya super woman Yantie. Balik rumah Emak terus pengsan. :D

    ReplyDelete
  14. biskut cornflakes my fav...sedapnyerr..

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015