Wednesday, October 5, 2011

Nashriq & G6PD.

Rasanya, aku memang tak pernah cerita pon dalam blog pasal ni kan? Yes, Nashriq telah dikesan menghidap G6PD Deficiency atau kekurangan G6PD sejak lahir. Kami mula tahu pon bila Nashriq kena warded due to Jaundice pada hari ketiga kelahiran beliau. Agaknya, kalau Nashriq tak warded, kami memang tak akan tahu sampai bila-bila.

Apakah G6PD?

Klik untuk tumbesaran. Echeh.

Apakah perasaan kami ketika tahu dulu?

Actually, yang pertama tahu tentulah Wahid. Aku kat dalam wad bersama Nashriq sebab sibuk breastfeed semua nak kasi Jaundice dia turun. Doktor call henpon Wahid suruh datang ke hospital segera sebab ada perkara urgent yang perlu dibincangkan. Tapi, sampai sekarang aku tak puas hati dengan doktor pelatih yang call Wahid tu. Ada ke dia cakap macam gini, "Datang hospital cepat eh? Anak awak ni TAK NORMAL". Orang tu sebagai Ayah tentulah jadi kelam kabut hati bimbang bila dengar macam gitu. Sampai menangis suami I tau? Patut kena saman doktor pelatih macam gitu. Ehek.

Bila sampai hospital, Wahid terus jumpa aku dan beritahu apa yang doktor cakap dalam phone tadi. I was all surprised lah. Menangis jangan cakap lah. Masa tu memang dalam hati asyik bertanya, "Why me? Why my son?". Siap Wahid tarik duduk luar wad dan berjujuranlah airmata menangis mengenangkan anak yang kononnya 'tak normal' tadi. Siot punya doktor. Kalau aku jumpa lagi, memang sah kena sound. Echeh macam berani.

Tiba masa berjumpa doktor pakar, kami diterangkan tentang simptom-simptom kekurangan G6PD ni. It's not bad as we expected. Ianya cuma sejenis alahan pada bahan-bahan, bau-bauan dan makanan tertentu. Takdelah sampai membawa kepada kemudaratan yang melampau-lampau. Nashriq still boleh hidup macam budak lain (Alhamdulillah), cuma dia tak boleh terdedah kepada sesetengah perkara.

Perkara apakah yang perlu dielakkan?

Klik untuk tumbesaran sekali lagi. :D

Kami diterangkan secara panjang lebar. Apa yang boleh makan. Apa yang tak boleh dimakan. Apa yang boleh bau. Apa yang tak boleh bau. Sampai satu tahap, kami rasa lega sebab tengok kat beberapa baby cot yang lain pon ada tag G6PD Dificiency. Aku tanya doktor, penyakit ni normal ke? And he answered me with, "Yes!". Nothing to worry katanya. Just elakkan perkara-perkara yang dia sebutkan tadi and Nashriq will be okay. :)

Start from that lah yang Wahid balik rumah terus buat projek membuang segala benda herba, minyak urut siap bukak cadar dan salin sarung bantal sebab ada bau-bau minyak urut aku melekat kat serata bilik. Sampai pek Jamu Sebelum Bersalin pon selamat masuk tong sampah. Dahlah tak sempat makan. Bukak pon belum. Punyalah dia risau kot anak dia terbau bauan herba dan mendatangkan mudarat.

Oh ya. Satu benda yang paling aku ingat doktor tu cakap, sekiranya Nashriq terbau atau termakan perkara-perkara yang dilarang itu, Nashriq akan menjadi seorang kanak-kanak pasif dan duduk diam termenung aje. Itulah benda yang paling kami takuti sampai sekarang. Sampaikan kami anti benar dengan Minyak Yuyi Cap Limau sebab doktor asyik sebut benda tu berkali-kali tak boleh dipakaikan ke Nashriq. Sudahnya, dari kecik sampai ke sekarang ni, Nashriq depends on Vicks semata.

TETAPI, baru-baru ni aku ada buat eksperimen ke Nashriq. Aku try pakaikan Nashriq Minyak Yuyi tu. Tapi tak ada apa-apa effect pon. Dia still active macam biasa suka gelak berjoget-joget. Kami pon pelik. Pastu try pulak kasi Tempeyek (ada kacang tanah), tengok slumber aje dia makan takde pulak pasif atau duduk termenung seorang diri. Haritu dia bau ubat gegat pon, takde pape jadi kat dia. Aku macam confius lah jugak. Betul ke ujian darah yang doktor tu buat dulu?

Rupanya, both of us sudah lupa yang doktor suruh repeat blood test bila Nashriq dah masuk 6 months above. Mereka nak reconfirm balik sama ada betul ke Nashriq ada G6PD Dificiency tu. Entah macam mana kami boleh lupa. Memang sama-sama salah lah kami berdua ni. Nak pergi dalam waktu terdekat ni memang tidaklah pasal dengan keadaan aku cenggini. So better wait after aku deliver atau diamkan sahaja anggap yang Nashriq normal sebab there's no effect to those things yang doktor sudah list up. Kan?

Harapnya, blood test yang pertama tu dulu silap dan Nashriq memang tak ada langsung masalah kekurangan G6PD. Tapi kalau ada pon, there's no big things to worry sebab kelihatannya Nashriq tak ada tindak balas negatif terhadap barang-barang larangan tadi. Insya-Allah.

P/S : Kenapa kejap 'saya', kejap 'aku' ni?



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

9 comments:

  1. Kawan Fie pun ada sorg anak dia G6PD. Kena tahan kat wad berhari-hari lepas bersalin. Tgk sekarang ok, suka benar fire org mcm ultraman. Harap Nasriq terus kekal aktif!

    ReplyDelete
  2. aishah, thanks for that info..:), kalau aishah tak cerita, ana pun tak tau..:)

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing, Aishah. kalau tidak, kami pun x tahu ada penyakit mcm ini. btw semoga Nashriq kekal aktif!

    :)

    ReplyDelete
  4. aisha, alynn dilahirkan dgn kekurangan G6PD..mmg jarang dgr perkataan nie ms skolah dulu pun lau bgtau kwn2 pun pelik nak nyebutnyer pun berbelit lidah..hihi..mmg alynn elakkan perkara2 yg patut dielakkan..especially ubat gegat..so kemana saja alynn pegi mak akan pastikan nbwk dr rumah cthnyer selimut sarung bantal @ towel..lau g klinik alynn akan tanya dgn doktor yg ubat2 tu alynn boleh mkn..n sampai kehari nie alynn x berkongsi ubat2 dgn adik2..

    n pai kehari nie bukan x pernah terpegang atau terbau ubat gegat, kacang parang pun dah selamat terhadam dlm perut..so far alhamdulillah xder apa2 terjadi pd alynn..tp aisha still kena berhati2 k..dok aisha kira ok larr dia kata lau terlanggar pantang anak akan pasif..ms alynn g cek dulu lagi arr dok kata lau awk langgar pantang automatik masuk wad icu..huhu takut tau time tuu...

    biler danish lahir saja darah yg diambil negatif G6PD..sehari selepas lahir kena amik darah lagi n alhamdulillah danish negatif G6PD..

    act, G6PD xder lar teruk sgt..no be worry yer aisha..

    ReplyDelete
  5. Isk, agak-agaklah kan nak bagitau tu..
    ada ke cakap macam tu..
    kalau kid lah kan..(KALAU)
    lama dah kena tembak..
    (padahal macam aishah jugak macam berani sangat)
    hiks... :P

    ReplyDelete
  6. @Fie : Harapnya begitulah Fie. Aktif memang aktif aje. Setakat sekarang memang tak pernah ada alahan yang pelik-pelik.

    @Ana : Hehehe. Sharing kan bagus. Benda info macam ni, mungkin ramai tak tahu. :)

    @Ann : Thanks Ann. Harapnya semoga dia terus aktif dan tak ada alahan yang bukan-bukan.

    Alynn : Thanks Alynn. Kalau Alynn tak cerita, mesti Aishah tak tahu. Nampaknya, memang takdelah bahaya sangat kan? Everything macam went well aje setakat sekarang ni.

    @Kid : Hehehe. Memang tak berani pon Kid. Berani taip dalam blog aje ni ha. Kekekeke.

    ReplyDelete
  7. terima kasih atas info ni... anak saya g6pd def... risau yg amat nak bg dia makanan.. sampai x gemuk dah dia ni... sedih dan risau, bila baca entry ni lega sikit.. tapi doc x suruh pun cek balik darah tu.. huhuhuhuuuuu...

    ReplyDelete
  8. terima kasih atas info ni... anak saya g6pd def... risau yg amat nak bg dia makanan.. sampai x gemuk dah dia ni... sedih dan risau, bila baca entry ni lega sikit.. tapi doc x suruh pun cek balik darah tu.. huhuhuhuuuuu...

    ReplyDelete
  9. Assalammualakum..hi sis, saya salah seorang penghidap G6PD sejak dilahirkan lagi..Alhamudillah, umur sy sekarang dah mencecah 25 tahun.. melalui cerita yang sis kongsikan berkenaan Tempeyek yang diberikan kepada anak sis, adik Nashriq..saya ialah salah seorang penggemar Tempeyak sejak berumur 16 tahun lagi..boleh dikatakan, sehingga sekarang, seminggu sekali saya akan makan tempeyek..Alhamdulillah, tiada apa2 yang berlaku dengan saya..tetapi, pernah sekali tu, selama 4 hari berturut-turut saya makan tempeyek dan hari ke-5 saya makan waffle peanut butter, sy start sesak nafas..sehinggakan saya dimasukkan ke wad pada hari yang sama selama 4 hari..selepas diperiksa, rupanya sel darah merah saya telah pecah..pada pendapat saya, jikalau makan sekali sekala itu boleh, tapi jika diambil berturut-turut itu yang akan memudaratkan kesihatan..sama seperti ubat Panadol Active Fast..pernah sekali sy mengambil ubat tersebut, sesak nafas saya berlaku sekali lagi..kebanyakkan pengidap G6PD yang telah dewasa akan mengalami kekurangan darah, sebab itu sudah 4 tahun saya mengamalkan ubat tambah darah yang diberikan oleh doktor pakar agar masalah sesak nafas dan pening2 yang saya alami berkurangan..harap perkongsian cerita ini dapat dimanfaatkan kepada mereka yang menghidap G6PD..usaha dan doa kepada Allah s.w.t adalah rawatan terbaik..Assalam..

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015