Friday, October 21, 2011

Tutorial : Twitter For Beginner.

Kalau Xeea pernah keluar dengan entry Nuffnang For Dummies, aku pon perasan otai konon nak bagi tutorial bagaimana untuk anda yang ingin ada akaun Twitter bersama-sama memeriahkan timeline. Bezanya, entry Xeea berfaedah sebab dapat earning duit. Manakala entry ini kurang berfaedah sebab join Twitter tak dapat apa-apa. :)

Apa itu Twitter?

Aku klasifikasikan Twitter ni sebagai satu medan sembang yang lebih terbuka. Kadang-kadang, ianya menjadi tempat repekan dan bebelan seorang diri sambil disampuk (menyampuk) oleh rakan-rakan yang lalu lalang dalam timeline. Nampak macam pelik sebab kita merepek entah apa-apa dan kadang-kadang takde orang respon. Takde masalah. Nama pon Twitter kita, kita punya sukalah. Siapa tak suka boleh get out from here. #ehterasake?

Emak aku cakap, tak baik halau-halau orang. Perkataan 'get out' tu tak elok digunakan. Tak kiralah ini Twitter aku ke, blog aku ke. Maka, aku mintak maaf sebab tercakap 'get out' kat atas tu. Sedangkan Nabi ampunkan umatnya, kan? Inikan pula kita sesama manusia. Tak payah simpan lama-lama dalam hati. Nanti jadi busuk, sendiri yang susah. #peringatanuntukdirisendiri.

Okeh. Kembali ke kisah Twitter.


Aku guna Tweetdeck yang lebih mudah.
Nampak timeline. Nampak mentions. Nampak direct message.

Nak guna Tweetdeck? Download kat sini.

Mula-mula sekali kalau nak join Twitter, kenalah ada akaun dulu. So, korang masuklah web Twitter.com dan sign up kat sana. Mudah aje macam ABC. Tak perlu bayar apa-apa pon. Free of charge. Percaya padaku, kata Kumpulan Ungu.

Dah sign up segala, korang bolehlah start mem-follow mana-mana kawan yang ada akaun Twitter. Kalau rasa nak follow aku, boleh search AishahRahim. Tapi, jangan follow aku sorang. Sebab nanti korang akan salah sangka aku bergelak ketawa macam mengutuk dan mengumpat orang lain. Padahal kami (ada dua tiga orang dalam satu conversation) tengah membahan (bergurau senda) antara satu sama lain. Boleh faham tak apa yang aku terangkan ni?

Meh aku terangkan.

Bila kau follow aku sorang, kau boleh baca tweet dari aku SAHAJA. Bila kau baca tweet dari aku yang tengah gelak ketawa (contohnya), kau fikir aku tengah mengumpat dan mengutuk seseorang. Padahal, conversation sebenar aku tengah gelak ketawa pasal kawan-kawan (yang join conversation) sedang membahan aku atau aku tengah membahan diorang.

Contoh panorama.

Okeh. Kau baca aku tengah gelak-gelak. Macam jahat sangat. Mesti kau fikir, "dalam blog baik budi bahasa. Tapi rupanya pelakon hebat". Eh, siapa guna perkataan pelakon ni? Tak baik tahu? Sekurang-kurangnya aku tak suka mengapi-apikan orang. Sebagai kawan, kita kena cool down-kan member yang tengah panas. Bukan makin simbah minyak. #ohpleasejanganterasalagi.

Macam mana nak tengok keseluruhan conversation?

Kalau kau follow semua orang yang terlibat dalam conversation di atas, korang dapatlah baca keseluruhan butir bicara cerita. Tapi kalau kau tak follow, meh aku ajar kau jadi stalker meh. Kau tekan simbol belah kanan yang aku bulatkan warna merah tu. Haaaa, kat situ, korang boleh baca pasal apa aku atau kami bergelak ketawa. Boleh faham Cik Senah?

Sebab itu apa-apa sahaja berkaitan Twitter ni, kau kena join sendiri dan baca satu-satu. Godek timeline atas bawah atas bawah, barulah kau boleh nampak situasi sebenar. Bukan sekadar mendengar dari mulut orang atau SMS orang yang tak follow keseluruhan conversation. Kadang-kadang, manusia ni pon ada macam fesyen. Yang suka mengapi-api tu paling bahaya. Dia baca separuh timeline, dia sampaikan perkara yang tak betul. Bahaya tahu manusia macam ini. #ehterasalagike?

Secara jujurnya, aku keluarkan entry ini sebab aku rasa ada orang yang salah sangka dengan tweet tweet dari aku. Aku tak faham kenapa mesti nak salah sangka. Conversation yang berlangsung pada waktu itu, cerita lain. Yang disampaikan pada si polan, cerita lain. Maka, ianya menjadi satu masalah berpanjangan yang di drag tak habis-habis. Please lah. Aku mohon sangat jangan jadi tukang penyampai, batu api atau tukang dengar cerita sahaja. Ada kemahiran berkomputer, gunakan sebaik yang mungkin. Siasat sendiri dan lihat situasi sebenar.

I am so sorry kalau entry ini mengguris mana-mana perasaan kalian. Tapi seriously, aku lihat perkara ini di-drag panjang macam tak ada kesudahan. Perkaranya kecil, ditegur kerana perkara lain. Tapi dijadikan bahan sindiran yang entah apa-apa. Show off? Come on. Itu bukan isu sebenar okeh. Korang boleh bukak Twitter aku dan baca satu-satu. Sebab tu aku keluar tutorial cara-cara menggunakan Twitter ni ha.

And please to those rakan-rakan yang suka mengapi-api. Aku tak peduli pon korang dah kacik ke, rapat ke, geng sehidup semati ke. But please jadi matang dan jangan suka simbah minyak dengan kata-kata dan komen korang yang membakar. Korang dah besar panjang dan dah ada anak. Ilmu agama pon bagus-bagus belaka. Simple aje benda ni, babe. Simple.

Maaf sekali lagi. I am so sorry. T__T



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

9 comments:

  1. ade twitter tpi jarang bukak.so bc entry aisyah baru ade faham sikit :)

    thanks...

    ReplyDelete
  2. Aishah, baru semalam bukak twitter, arini ade tutorial. Good..good.. :)

    ReplyDelete
  3. Tak boleh blah ok U punya #hashtag. Buat aku gelak guling-guling!

    Suka lagu Percaya Padaku *tetiba*

    ReplyDelete
  4. Hahaha baru tau yang simbol merah tu untuk bace conversation erk. Selame neh ittew tak tau! Hahahaha

    Mintak2 nuffnang naik banyak pasni! Ekekeke

    Nak jugak contoh ade name kite :D

    ReplyDelete
  5. Tu hashtag wujud ke hashtag ciptaan sendiri? Hahaha!

    ReplyDelete
  6. Kelllasss.

    Conversation ataupun menyampuk conversation orang pun ye juga. Tapi better la drpd jadi stalker.

    Ok ok bahasa tutorial ini mudah difahami sebab straight to the point. :P

    ReplyDelete
  7. @Farhana : Twitter ni mudah je faham. Sebab dia mudah dan ringkas, kan?

    @Fashya : Hehehe. Tutorial mudah je pon Fashya. :)

    @Xeea : Kita pon suka lagu tu! #tetiba

    @Reen : Naik banyak kenapa? Pasal orang google tutorial twitter ke? Kekekeke.

    @Hannah : Ciptaan sendiri. Tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia. Kekekeke.

    @Fie : Mudah kan? :))

    ReplyDelete
  8. @Misha : #ohpleasejanganterasa! HAHAHAHA.

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015