Tuesday, October 4, 2011

Tebus.

Saya ada beberapa perkara yang hendak ditebus untuk kelahiran baby kali ini. Bila difikirkan balik, banyak perkara yang harus dibaiki dari segi persediaan emosi zahir batin sewaktu melahirkan Nashriq dulu. Let me list up supaya saya boleh baca balik bila emosi saya down nanti. Echeh.

1. Saya nak rileks dan tenang-tenang sahaja di dalam Labor Room nanti (harapnya!). Saya tak berapa tenang sewaktu melahirkan Nashriq dulu. Saya bergolek kiri kanan dan asyik merayu minta painkiller kepada nurse. Keadaan saya sungguh berpeluh-peluh dan asyik fikir nak operate sebab tak tahan sakit. Kali ni, saya betul-betul nak rileks. Walau saya tahu ianya memang agak mustahil! :D

2. Saya nak kuatkan semangat untuk bangun, duduk dan breastfeed baby for the first time nanti. Saya nak lawan sakit kena jahit kat bawah tu. Back to Nashriq's time, saya memang tak larat sungguh nak bangun dan duduk. Nurse kena bawak Nashriq dan saya menyusukan dia dalam keadaan mengiring - which is sangat seksa sebab Nashriq baru nak belajar latching. Saya hampir putus harap kat situ. T__T

3. Saya juga nak kuatkan semangat waktu malam pertama bersama baby nanti. Masa Nashriq dulu (kesian Nashriq asyik jadi contoh), saya memang collapse tak boleh bangun. Kepala senoneng tak boleh berjalan. Sampai segala aktiviti menyalin baju bla bla bla pon dijalankan di atas katil oleh nurse bertugas. Airmata saya jatuh bila Nashriq menangis dalam baby cot dan saya tak larat nak bangun untuk capai dia dan tengok apa masalahnya. Pengalaman saya memang zero betul waktu itu. Pampers Nashriq penuh saya tak tukar. Nashriq menangis saya asyik suakan breast. Serius, bab ini lah yang paling-paling saya nak tebus. Saya nak buat yang terbaik sebab saya dah kutip sedikit sebanyak pengalaman sepanjang 1 tahun bersama Nashriq kini. :)

4. Untuk permulaan, saya mahu target SEMINGGU EXCLUSIVELY BREASTFEEDING. Sebab masa Nashriq dulu, saya kecundang di hari yang ketiga bila Emak dah suapkan air masak ke dalam mulut Nashriq waktu saya sedang berurut. Apa yang boleh saya lakukan nanti ialah dengan mengepam awal sebelum sesi berurut bermula. Tinggalkan stok dalam 2oz dan minta Emak atau Wahid suapkan ke mulut baby menggunakan cup atau sudu. "No bottle for the first 50 days" - Kata Kak Farah Farhan Fattah sewaktu kami bersua muka di Mom and Baby Expo baru-baru ini. Insya-Allah, target exclusive untuk seminggu dulu. Then double up week by week and month by month.

5. Kalaulah ditakdirkan baby kali ni pon kena jaundice and have to warded duduk bawah lampu macam Nashriq dulu, saya akan pastikan yang saya duduk bersama dengan baby 24 jam dan berikan susu ibu sekerap yang mungkin. Kesilapan saya yang lalu ialah bila saya turun naik ward dan membiarkan Nashriq di bawah jagaan nurse. So, bila dia menangis, nurse akan terus suapkan FM walau hakikatnya saya telah meninggalkan EBM dalam warmer ward. This is also one of the reason kenapa saya asyik fikir yang saya gagal dalam perjalanan susu ibu saya.

6. Saya nak berpantang sungguh-sungguh kali ini. Masa Nashrah, saya pantang main-main. Ada makan ubat, tapi tak habis. Ada minum air akar kayu, tapi sampai setengah saya buang dalam sinki. Ada berurut, tapi saya singkatkan hari. Masa Nashriq lagilah teruk. Saya ada berurut tapi cuma sempat 2 hari sebab hari ketiga berurut tu, Nashriq sudah diarah masuk ward due to jaundice. Bab ubat pulak, saya memang LANGSUNG TAK MAKAN UBAT DAN MINUM AIR AKAR KAYU sebab Nashriq telah di suspect menghidap G6PD so tak boleh bau-bauan herba. Semua minyak-minyak urut dan ubat-ubatan herba yang sudah disedia beli terbuang begitu sahaja. Memang ralat sangat waktu tu. Tapi bila fikir untuk kebaikan anak, so we decide to clear our room dari bau-bau herba. Sebab tu untuk baby kali ni saya berharap yang saya boleh disiplin berpantang. Badan ni memang dah terasa tak kuat dan sakit-sakit sebab berpantang koboi haritu. Padanlah dengan muka aku. Teheee.

7. Saya memang betul-betul kena kuatkan mental dan fizikal kali ini. Saya tak mahu lagi menangis meraung bila baby menangis. Teruk betul bila diingatkan perangai saya dulu. Buruk beno saya menangis sama kuat dengan Nashriq sambil jerit-jerit suruh Nashriq diam. "Diamlah Nashriq!! Diam!! Mama penat ni!!" :D - Saya nak jadi kuat. Saya nak cuba selesaikan dan menenangkan anak saya dengan sendiri. Saya tahu saya boleh. Sebab saya dah belajar dari Nashriq. :)

8. Lastly, saya akan cari babysitter yang sanggup uruskan dan kendalikan susu ibu. Saya tahu ianya memang susah. Tak semua orang sanggup belajar perkara yang remeh begini. Tapi saya kena usaha selagi boleh. Saya pernah gagal sekali dan saya takut untuk gagal buat kali kedua. Saya HENDAK berikan susu ibu selama yang boleh. Semoga Allah permudahkan jalan bagi saya kali ini. Amin.

P/S : Senang aje buat entry pakai point-point sekarang :D



Aishah Rahim | ID 882365 Page : Vitamin Ibu Hamil, Berpantang & Menyusu Call / SMS / Whatsapp : 014-3580109 Blog : http://www.myaishah.com Email : shara85_jb@yahoo.com

11 comments:

  1. I rasa kali ni you akan berjaya, babe! Nampak bersemangat sekali entry kali ini.

    All the best! :D

    ReplyDelete
  2. Good luck Aishah..
    Awak mesti boleh buat..kalau org lain boleh kenapa tidak awak..kite pun selalu pikir macam tu kalau nak buat sesuatu..

    ReplyDelete
  3. @Hannah : I hope so, babe. I tak mahu expect tinggi macam last time. Sebab tu kena 'man-man' aje sekarang ni. Thanks eh.

    @Yantie : Thanks Yantie. Itulah. Kita pon kena fikir macam gitu sekarang kan?

    @Farhanna : Insya-Allah. Thanks Farhanna! :))

    ReplyDelete
  4. kuatkan semangat aishah!
    uit buat teringat zaman2 pantangla..
    kalau aishah nak berjaya..cuba pantang sendiri tanpa emak tapi nashriq bagi emak jagalah
    InsyaAllah mimie boleh aishah mesti lagi boleh

    ReplyDelete
  5. Oh, sangat suke dengan entri bersemanagat seperti ini.

    Good luck Aishah! Spectra3 masih sihat. dont wori about the suction. Yang penting kuat semangat okeh!

    hug ketat2 sikit.;)

    ReplyDelete
  6. caiyok shah..akak pon nk ikot point shah nnti kalu peknen lg...

    yg paling kuat,,dan pasti..mau bf anak semae yg mungkin..

    yesss!!

    owhhh ya...tang mengaes tuh pon same la shah...mau blaja lebeh kool bile anak menanges...

    =)

    ReplyDelete
  7. aishah..
    semoga Allah kurniakan kekuatan & semangat yg tinggi utk penuhi semua impian ni..especially utk full breastfeed..
    good luck..!

    ReplyDelete
  8. @Mimie : Thanks Mimie! Tapi nak pantang sendiri tu macam tak boleh sebab nanti kita rindu kat Nashriq. Hehehehe. Kena tengok balik macam mana. Hopefully tahan iman. :D

    @Fashya : Thanks again Fashya! Kita pon harap dengan entry macam gini, kita akan makin kuat semangat. Kita nak jadi kental macam awak. :)

    @Nurul : Thanks Nurul! :))

    @Akish : Kan Kak? Kena lebih kuat dan cool nanti. Harapnya berhasil lah.

    @Hany : Thanks Hany. :)

    @Iza : Thanks Iza. Itulah. Harapnya akan berjaya. Amin.

    ReplyDelete

Salam Ukhwah!
Terima kasih kerana sudi komen :)

Copyright to AISHAH RAHIM
Designed by UMIESUEstudio 2015